Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Photocon

Aktiv medlem
Annars är man som en musikrecensent som sitter och gnäller på andras alster utan att själv kunna ta en ton.

-------------------

On topic:

Jag är skitnöjd med min a7, men den är inte perfekt. Bildkvalitetsmässigt finns det inget mer jag kan önska mig. Redan min D700 var visserligen på den nivån, så här är vi nu uppe på ren onödighet. De få saker som jag är missnöjd med är:

– C2-knappen har värdelös placering och är den enda som kan användas för förstoring av tagna bilder. Man kommer knappt åt den med handskar på.

– Avtrycket sitter illa till och sticker inte upp tillräckligt mycket. Jag tänker sätta dit en självhäftande gummiplutt för att hitta den lättare.

– Avtrycket har dålig känsla. Efter halvnedtryck känner man inte när bilden kommer att tas. Jag vill dock minnas att Leica M8 och M9 är lika dåliga på den punkten. Egentligen är det mest ett problem vid långa slutartider när man anstränger sig som fan för att hålla kameran blixtstilla (viktigt för oss som avskyr stativ).

– Sökarokularets gummikant är riktigt obekväm och skär in i ögonbrynet. Funderar starkt på att slakta och limma dit nåt skumgummi istället.
Hoppsan! Jag har i 20 år jobbat som musikrescensent på uppdragsbasis för olika blaskor och plåtat akterna samtidigt. Tack och lov är jag aktiv musiker sedan ännu längre tillbaks:).

Jag har nu klämt på en A7 som hastigast i affär (inte mycket tid). Kameran kändes faktiskt lite "större "och stabilare än jag väntat. Kan inte säga så mycket om kameran efter bara en kvart mer än att jag verkligen håller med om avtrycket.

Vet inte om 2-sek fördröjning finns på kameran (som Gunnar skrivit om) men det är inget jag använder mig av (annat än för att undvika mikroskakningar på stativ på en vanlig dslr med rörlig spegel). Så en liten "förlängare" är nog ingen dum idé.

Sökarokularet är inte heller kul noterade jag. Så jag håller med även där.

Men jag hade med eget minneskort och ska kolla bildkvaliteten. Fast det är inga kul motiv inne från en elektroniklada.

12, 24 eller 36 mp? Tja, beror på vad man man plåtar för det mesta. Jag använder ofta en gammal 8 mp dslr och den räcker i de flesta fall för min "vandrande fotografering", men gör också stora printar som jag verkligen vill ha på sådan detaljnivå att man kan gå riktigt nära och se hög detaljering och då är 24 eller ännu hellre 36 mp mitt val.

Och ska jag köra handhållet med 36 mp i sämre ljusförhållanden känns min D800 "tryggare". Men allt är ju en vanesak. Grejen med A7/A7r verkar vara att med hög precision kunna sätt skärpan spot-on med manuella gluggar och stor bländare. Det är svårare med D800 om man inte kör med LV (och den är inte uppfällbar)

//Lennart
 

Makten

Aktiv medlem
Jag förmodar att du har upptäckt att självutlösaren kan ställas in på 2 sek fördröjning? Antar jag att den kan - kollade inte just detta när jag klämde på A7/A7R, men detta har i alla fall gått att göra på alla andra Sony-kameror jag klämt på. Brukar själv använda den drivefunktionen ibland vid handhållning på långa slutartider, förutsatt att objekten inte är "helvilda". Men ska såna bli skarpa så kan man ändå inte köra med korta slutartider...
Mja, det är nog inget för mig. Det funkar som det är, fast det hade varit trevligare med ett distinkt avtryck.

Hoppsan! Jag har i 20 år jobbat som musikrescensent på uppdragsbasis för olika blaskor och plåtat akterna samtidigt. Tack och lov är jag aktiv musiker sedan ännu längre tillbaks:).
Då är det ju lugnt! ;-)

Jag har nu klämt på en A7 som hastigast i affär (inte mycket tid). Kameran kändes faktiskt lite "större "och stabilare än jag väntat. Kan inte säga så mycket om kameran efter bara en kvart mer än att jag verkligen håller med om avtrycket.

Vet inte om 2-sek fördröjning finns på kameran (som Gunnar skrivit om) men det är inget jag använder mig av (annat än för att undvika mikroskakningar på stativ på en vanlig dslr med rörlig spegel). Så en liten "förlängare" är nog ingen dum idé.

Sökarokularet är inte heller kul noterade jag. Så jag håller med även där.
Alla kameror har sina nackdelar och jag tycker att dessa är ganska små om man jämför med många andra kameror. Bara en sån sak som att man kan programmera knapparna till vad man vill är kanon! Då behöver man inte en miljard stycken.

Men jag hade med eget minneskort och ska kolla bildkvaliteten. Fast det är inga kul motiv inne från en elektroniklada.

12, 24 eller 36 mp? Tja, beror på vad man man plåtar för det mesta. Jag använder ofta en gammal 8 mp dslr och den räcker i de flesta fall för min "vandrande fotografering", men gör också stora printar som jag verkligen vill ha på sådan detaljnivå att man kan gå riktigt nära och se hög detaljering och då är 24 eller ännu hellre 36 mp mitt val.

Och ska jag köra handhållet med 36 mp i sämre ljusförhållanden känns min D800 "tryggare". Men allt är ju en vanesak. Grejen med A7/A7r verkar vara att med hög precision kunna sätt skärpan spot-on med manuella gluggar och stor bländare. Det är svårare med D800 om man inte kör med LV (och den är inte uppfällbar)
Bildkvaliteten blir lyckligtvis inte sämre av fler pixlar, så även om man inte får till den perfekta skärpan i uselt ljus så har man inte förlorat något jämfört med en mindre högupplöst sensor. Jag valde a7 mest för att jag inte har någon nytta av jättefiler och att jag kunde spara en fin slant till annat. Kanske köper jag FE 35:an när ljuset börjar återvända. Nu är det alldeles för mörkt för f/2,8 som största bländare.

Ska prova mitt ZF 35/1,4 lite när jag får tillbaka adaptern som är utlånad till en kompis. Det kommer att se helt groteskt ut, men det kommer nog bli avsevärt roligare att fota med tack vare möjligheterna att sätta fokus rätt varje gång.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag förmodar att du har upptäckt att självutlösaren kan ställas in på 2 sek fördröjning? Antar jag att den kan - kollade inte just detta när jag klämde på A7/A7R, men detta har i alla fall gått att göra på alla andra Sony-kameror jag klämt på. Brukar själv använda den drivefunktionen ibland vid handhållning på långa slutartider, förutsatt att objekten inte är "helvilda". Men ska såna bli skarpa så kan man ändå inte köra med korta slutartider...
Den finessen me 2 sek fördröjning är bra för att undvika skakoskärpa för spegelrörelsen med stativ.

A7 HAR ju ingen spegel. Skaket beror ju på slutarmekanismen enbart o h den kommer man ju inte från likförbaskat ju. Elektronisk förstaridå tar ju bort den ena delen (och minskar slutarrörelserna till hälften trots det som Afe virrade ihop för en tid sen).

Har jag .issat nåt väsentligt vär?


/Mats
 

afe

Aktiv medlem
Jag använde fördröjningen på 2 sekunder när jag körde med kameran på stativ. Använder man avtryckaren finns alltid risk att man ruckar på kameran. Normalt använder jag fjärrutlösare, men hade ingen tillgänglig.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Den finessen me 2 sek fördröjning är bra för att undvika skakoskärpa för spegelrörelsen med stativ.

A7 HAR ju ingen spegel. Skaket beror ju på slutarmekanismen enbart o h den kommer man ju inte från likförbaskat ju. Elektronisk förstaridå tar ju bort den ena delen (och minskar slutarrörelserna till hälften trots det som Afe virrade ihop för en tid sen).

Har jag missat nåt väsentligt här?

/Mats
Ja, det har du definitivt. Med elektronisk förstaridå och 2 sek självutlösarfördröjning kommer man ifrån alla skakningar - bara man kan koncentrera sig på att HÅLLA kameran stilla. :)

1) Mest ruckar man kameran när man trycker på slutarknappen (i alla fall jag). Självutlösare med två sek fördröjning eliminerar detta effektivt (samt även på stativ som du skriver, och då kan man förstås alternativt använda 10 sek i kritiska fall).

2) Spegelvibrationer elimineras helt ifall spegeln är fast, låst eller saknas (vet du förstås).

3) Med elektronisk förstaridå ON elimineras slutarvibrationer från denna fullständigt.

4) När den mekaniska andraridån bangar i botten (slutarridåerna går vanligen uppifrån och ner vad jag har sett) så är ju sensorn täckt och exponeringen avslutad - ingenting registreras längre. Således registreras Inga slutarvibrationer heller, och följaktligen kommer man helt ifrån oskärpa pga slutarskakningar.


Ja, jag försökte tidigare att hjälpa afe ur sin förvirring, men jag tvivlar på att jag lyckades...
Får väl skriva en detaljerad förklaring vid tillfälle.

Kort:
Med elektronisk förstaridå får man två ridårörelser.
Canon har ganska länge haft en del kameror med elektronisk förstaridå, och Nikon har väl i alla fall nån?

Med mekanisk förstaridå får man fyra ridårörelser med A7-serien, A77, A99 och andra.

Fyra ridårörelser får man förstås även med traditionella SLR- och DSLR-kameror, fast sekvensen kommer i annan ordning än med liveviewkamerorna (afe TYCKER annorlunda, och det får han väl om han vill - det är ju inte helt förbjudet att tycka fel...).
.
 
Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Ja, det har du definitivt. Med elektronisk förstaridå och 2 sek självutlösarfördröjning kommer man ifrån alla skakningar - bara man kan koncentrera sig på att HÅLLA kameran stilla. :)
Fast det blir sjukt svårt att tajma med hjärtslag, andning och till exempel vindstötar som får en att röra sig.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Bah! Sådant där, inklusive att tajma med hjärtslag etc. är ju grunläggande i all "sniper"-utbildning. Det gäller bara att lära kameran det också...

Du förstår förstås att på 2 sek är det inte så svårt att tajma med andningen, och det är sjukt mycket lättare att parera vindstötar också ifall man inte samtidigt måste trycka av kameran. Tycker jag för min del i alla fall. Men visst krävs det lite träning, och alla gillar inte fördröjningsmetoden - den är inget för dig vad jag förstår.
 

Bengf

Aktiv medlem
Hoppsan! Jag har i 20 år jobbat som musikrescensent på uppdragsbasis för olika blaskor och plåtat akterna samtidigt. Tack och lov är jag aktiv musiker sedan ännu längre tillbaks:).

Jag har nu klämt på en A7 som hastigast i affär (inte mycket tid). Kameran kändes faktiskt lite "större "och stabilare än jag väntat. Kan inte säga så mycket om kameran efter bara en kvart mer än att jag verkligen håller med om avtrycket.

Vet inte om 2-sek fördröjning finns på kameran (som Gunnar skrivit om) men det är inget jag använder mig av (annat än för att undvika mikroskakningar på stativ på en vanlig dslr med rörlig spegel). Så en liten "förlängare" är nog ingen dum idé.

Sökarokularet är inte heller kul noterade jag. Så jag håller med även där.

Men jag hade med eget minneskort och ska kolla bildkvaliteten. Fast det är inga kul motiv inne från en elektroniklada.

12, 24 eller 36 mp? Tja, beror på vad man man plåtar för det mesta. Jag använder ofta en gammal 8 mp dslr och den räcker i de flesta fall för min "vandrande fotografering", men gör också stora printar som jag verkligen vill ha på sådan detaljnivå att man kan gå riktigt nära och se hög detaljering och då är 24 eller ännu hellre 36 mp mitt val.

Och ska jag köra handhållet med 36 mp i sämre ljusförhållanden känns min D800 "tryggare". Men allt är ju en vanesak. Grejen med A7/A7r verkar vara att med hög precision kunna sätt skärpan spot-on med manuella gluggar och stor bländare. Det är svårare med D800 om man inte kör med LV (och den är inte uppfällbar)

//Lennart

Nja....Tanken med dessa A7/A7R- kameror är nog för att få till en smidig och hyfsat lätt kamera, A7R är 10 gram lättare än kompisen och stannar på 465 gram. Inte så illa pinkat med tanke på att det är en småbilbildskamera. Som kuriosa så vägde väl för några år sedan en prokompakt hur Canons G-serie in på nästan 400 gram, en populär andra/tredje kamera bland yrkesfolket.

//Bengt.
 

Photocon

Aktiv medlem
Nja....Tanken med dessa A7/A7R- kameror är nog för att få till en smidig och hyfsat lätt kamera, A7R är 10 gram lättare än kompisen och stannar på 465 gram. Inte så illa pinkat med tanke på att det är en småbilbildskamera. Som kuriosa så vägde väl för några år sedan en prokompakt hur Canons G-serie in på nästan 400 gram, en populär andra/tredje kamera bland yrkesfolket.

//Bengt.
Jo, förvisso är kameran imponerande på många vis, men jag ser ingen anledning att byta bara för viktskillnaden när så många av mina favoritobjektiv väger så mycket. Ett viktigt skäl är däremot dess fokuseringsmöjlighet med MF och de många adaptrar som börjar dyka upp.

Fast jag ser helst A7(r) med en 21mm, 35mm och 85mm fast glugg samt en ljusstark 50mm på f/1.4. De andra nämnda gluggarna kanske det räcker med ljusstyrka f/2.8 på.

Ska bli intressant att se vad N och C svarar upp med. Jag är nämligen övertygad om att det kommer att lanseras en spegellös FF även från dessa märken och förhoppningsvis även från Fuji.

//Lennart
 

bull

Aktiv medlem
– Avtrycket sitter illa till och sticker inte upp tillräckligt mycket. Jag tänker sätta dit en självhäftande gummiplutt för att hitta den lättare.

– Avtrycket har dålig känsla. Efter halvnedtryck känner man inte när bilden kommer att tas. Jag vill dock minnas att Leica M8 och M9 är lika dåliga på den punkten. Egentligen är det mest ett problem vid långa slutartider när man anstränger sig som fan för att hålla kameran blixtstilla (viktigt för oss som avskyr stativ).

– Sökarokularets gummikant är riktigt obekväm och skär in i ögonbrynet. Funderar starkt på att slakta och limma dit nåt skumgummi istället.[/QUOTE]

Du kanske skulle köpa lite sån här smet och bygga på kameran lite...http://www.smartasaker.se/sugru.html
 

afe

Aktiv medlem
Raderat OT då det som David skrev kommit in många rapporter som önskar att tråden håller sig till ämnet.

/Mod
 

Atropine

Avslutat medlemskap
– Sökarokularets gummikant är riktigt obekväm och skär in i ögonbrynet. Funderar starkt på att slakta och limma dit nåt skumgummi istället.
Kan hålla med om att det är lite hårt och aningens för djupt för oss som har glasögon. Kom tänka på att musslan var betydligt mjukare och bättre på min A77. Tog loss den och provade på A7R:en, och den passar perfekt i spåren och hakar fast som den ska. Tyvärr sticker överkanten ut en halv centimeter vilket inte är så vackert, och kan säkert haka i remmar och annat. Synd, för det hade varit en väldigt bra och billig mod. Har A65 en lite lägre mussla tro? Någon som har både A65 och A7(R) som orkar kolla?
 

Atropine

Avslutat medlemskap
Adobe Camera Raw 8.3 med stöd för A7(R) har nu släppts skarpt. Fick den uppdateringen till min installation av CS6. Frågan är om denna släpps även för LR 4.4 eller om jag måste köpa en senare version.
 

alfin

Aktiv medlem
Adobe Camera Raw 8.3 med stöd för A7(R) har nu släppts skarpt. Fick den uppdateringen till min installation av CS6. Frågan är om denna släpps även för LR 4.4 eller om jag måste köpa en senare version.
Med Lightroom uppgraderar du hela programmet, inte bara Camera Raw delen. Du måste uppgradera till LR 5.3 motsvarande Camera Raw 8.3.
 

Makten

Aktiv medlem
För den som inte vill köpa eller piratkopiera ny mjukvara hela tiden så funkar det fint att konvertera till DNG och köra äldre råkonverterare. Så har jag gjort med en bunt olika kameror, inklusive a7. Jag har ingen aning om ifall det blir bättre eller sämre, men det blir bra.
 

Atropine

Avslutat medlemskap
Kan hålla med om att det är lite hårt och aningens för djupt för oss som har glasögon. Kom tänka på att musslan var betydligt mjukare och bättre på min A77. Tog loss den och provade på A7R:en, och den passar perfekt i spåren och hakar fast som den ska. Tyvärr sticker överkanten ut en halv centimeter vilket inte är så vackert, och kan säkert haka i remmar och annat. Synd, för det hade varit en väldigt bra och billig mod. Har A65 en lite lägre mussla tro? Någon som har både A65 och A7(R) som orkar kolla?
Efter lite googling har jag kommit fram till att ögonmusslan till A57 och A65 (FDA-EP11) är extremt likt det som sitter på A7(R). Det enda som talar mot att det är samma mussla är det faktum att FDA-EP11 är tagen ur produktion. Finns dock fortfarande att köpa i vissa nätbutiker.
 

J0£L

Aktiv medlem
Är det bara jag som tycker den presterar ganska obra vid mörkerfoto och punktformiga ljuskällor? Bilden är helt oredigerad och tagen med fe 35/2,8 på min A7. Iso 6400, 1/250s samt f/3,2.
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
På så nära håll är knappast blåljusen punktformiga, men det spelar kanske mindre roll eftersom jag snarare tror att anledningen till att man får utfrätta blaffor snarare är att sensorns dynamik inte riktigt är stor nog för att klara av ljusskillnaderna i motivet.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS