Annons

Canon 85/1.8 USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Läste Fotosidans test av 85mm objektiv i den senaste tidningen och var lite förvånad att Canon 85/1.8 inte fick bättre omdömen när det gäller skärpa. Jag har inte ägt eller provat detta objektiv men omdömen här på fotosidan samt på prisjakt och andra tester prisar just skärpan. Där får man tex inte intrycket att man skulle behöva blända ner tre steg för att få jämn skärpa över bilden.

I fotosidans test jändes det som de inte var allt för imponerade och att man skulle blända ner minst ett par steg för att få "hygglig mittskärpa". Om jag minns rätt.

Nu ska man kanske inte stirra sig för blind på tester och särkskilt kanske inte ett enskilt sådant. Men hade ändå trott att det skulle får bättre betyg jämfört med den uppfattning jag skapat mig kring detta objektiv.

Nikons motsvarighet får dock bättre omdöme i detta test, kanske får byta system :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Det räcker ju att de fått ett objektiv som inte fokuserar 100% korrekt på den använda kameran. Skärpedjupet vid f/1,8 är inte mycket att tala om. Jag har också haft problem ibland med dålig skärpa, men de har alla visat sig bero på maskinisten, inte maskinen.
 

koxa

Aktiv medlem
Det räcker ju att de fått ett objektiv som inte fokuserar 100% korrekt på den använda kameran. Skärpedjupet vid f/1,8 är inte mycket att tala om. Jag har också haft problem ibland med dålig skärpa, men de har alla visat sig bero på maskinisten, inte maskinen.
85/1.8 behöver absolut inte bländas ner 2-3 steg för att bli skarp, däremot kan man behöva blända ner till ca f/2,8-3,5 för att få lite mer skärpedjup att jobba med, speciellt om man använder objektivet för tex huvudporträtt, då skärpedjupet annars blir alldeles för kort.
 
85/1,8 är ett av Canons optiskt bästa objektiv, betydligt skarpare över hela bildytan än 85/1,2L på samma bländare till exempel. Den har dessutom en snygg oskärpa och försumbar distorsion. Jag har lite svårt att se hur denna "test" kan komma till någon annan slutsats. Här kan du kolla photozones test:
http://www.photozone.de/canon_eos_ff/419-canon_85_18_5d
Det låter betryggande. Det var som sagt ett test i senaste upplagan av Fotosidans tidning. Inte säker på hur kvalitativa dessa brukar vara men det kändes seriöst.

Nu jämfördes det med andra tillverkare så även om detta är ett inom Canons objektivpark skarpt objektiv så utstod det inte som bland de bästa jämfört med de andra i testet. Snarare ganska medelmåttigt. "Hygglig skärpa".
 

alf109

Aktiv medlem
Jag är ganska säker på att det är riktigt bra även jämfört med andra märken, du kan jämföra på photozone som jag länkade till om du vill.
 

Marteric

Aktiv medlem
Har mitt helt nya EF 85 1,8 hos Canon RCC för finjusteringar med mitt hus. Testade objektivet samma sekund det landade från Cyberphoto. Mitt 70-200 var något skarpare på 4,0 men 85'an höll riktigt bra hela vägen till 1,8, Är dock övertygad om att Canon RCC hittar ytterligare lite skärpa (det brukar dom). Hittar dom lite skärpa till blir det riktigt bra!
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
85/1.8 är väldigt skarp, frånsett i kanterna på småbildsformat på full öppning, där faller skärpan som en sten, många tester bekräftar det, 85L klart bättre. Men fotar man Aps -c märks det inte förstås.
 
Har mitt helt nya EF 85 1,8 hos Canon RCC för finjusteringar med mitt hus. Testade objektivet samma sekund det landade från Cyberphoto. Mitt 70-200 var något skarpare på 4,0 men 85'an höll riktigt bra hela vägen till 1,8, Är dock övertygad om att Canon RCC hittar ytterligare lite skärpa (det brukar dom). Hittar dom lite skärpa till blir det riktigt bra!
Vad får man pynta för det? Om man är vanlig dödlig alltså :)

Återkom gärna kring hur det blev också, om där fanns nån mer skärpa.
 

Marteric

Aktiv medlem
Vad får man pynta för det? Om man är vanlig dödlig alltså :)

Återkom gärna kring hur det blev också, om där fanns nån mer skärpa.
Kostar inget om man har garanti på prylarna...dock får man räkna med att klara sig utan sina leksaker ett tag beroende på hur mycket jobb de har liggandes. Hittills har Canon RCC alltid hittat "lite till" på mina grejer...utom mitt 70-200 som var grymt från början....
 

alf109

Aktiv medlem
85/1.8 är väldigt skarp, frånsett i kanterna på småbildsformat på full öppning, där faller skärpan som en sten, många tester bekräftar det, 85L klart bättre. Men fotar man Aps -c märks det inte förstås.
Det måste nog vara fel på den 85/1,8 du har kört med i så fall. Den är skarpare ända ut till kanterna redan på full öppning jämfört med 85/1,2L på f/1,8, det framgår ganska tydligt i de objektiva tester som gjorts bland annat den på photozone. L-gluggens stora förtjänst om man söker just detta är väl den stora bländaröppningen och den speciella karraktären den kan ge vissa bilder. Och ja jag har haft 85/1,8 och körde den på ett 5D Mk2 hus.
 

PelleAbelson

Aktiv medlem
Det måste nog vara fel på den 85/1,8 du har kört med i så fall. Den är skarpare ända ut till kanterna redan på full öppning jämfört med 85/1,2L på f/1,8, det framgår ganska tydligt i de objektiva tester som gjorts bland annat den på photozone. L-gluggens stora förtjänst om man söker just detta är väl den stora bländaröppningen och den speciella karraktären den kan ge vissa bilder. Och ja jag har haft 85/1,8 och körde den på ett 5D Mk2 hus.
Enkelt att jämföra här:

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=106&Camera=453&Sample=0&FLI=0&API=0&LensComp=397&CameraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=2
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Kostar inget om man har garanti på prylarna...dock får man räkna med att klara sig utan sina leksaker ett tag beroende på hur mycket jobb de har liggandes. Hittills har Canon RCC alltid hittat "lite till" på mina grejer...utom mitt 70-200 som var grymt från början....
Jo, om alla gjorde så med alla objektiv skulle priset rusa i höjden, tack och lov är de flesta vettiga nog att enbart göra det om det är defekt.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Det måste nog vara fel på den 85/1,8 du har kört med i så fall. Den är skarpare ända ut till kanterna redan på full öppning jämfört med 85/1,2L på f/1,8, det framgår ganska tydligt i de objektiva tester som gjorts bland annat den på photozone. L-gluggens stora förtjänst om man söker just detta är väl den stora bländaröppningen och den speciella karraktären den kan ge vissa bilder. Och ja jag har haft 85/1,8 och körde den på ett 5D Mk2 hus.
Kolla t ex tidningen Fotos test, jag har verkligen inte fel. Haft två st för övrigt
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem

alf109

Aktiv medlem
Kolla t ex tidningen Fotos test, jag har verkligen inte fel. Haft två st för övrigt
Jo jag viker mig, men skillnaden är ju inte speciellt dramatisk och frågan är om man över huvud taget märker den vid praktisk fotografering. Jag håller fast vid att 85/1,8 är en mycket bra glugg, dessutom väldigt prisvärd.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det är mycket sällan det hörs klagomål på EF 85mm/1,8. Tvärtom, den och "systern" EF 100mm/2 anses vara bland de bästa och mest prisvärda gluggarna med fast brännvidd.
Bra mekanik, snabb AF, hög ljusstyrka och mycket fina optiska egenskaper. Om de hade varit vädertätade så borde de fått L-stämpel.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
+++

Det är mycket sällan det hörs klagomål på EF 85mm/1,8. Tvärtom, den och "systern" EF 100mm/2 anses vara bland de bästa och mest prisvärda gluggarna med fast brännvidd.
Bra mekanik, snabb AF, hög ljusstyrka och mycket fina optiska egenskaper. Om de hade varit vädertätade så borde de fått L-stämpel.
Jag har 100/2,0 sedan ett antal år och den är mycket skarp, tom ngt lite skarpare än 85mm enligt dp-review. Oavsett vilket så är båda mer än tillräckligt skarpa i praktiskt fotograferande om det nu skulle visa sig vara möjligt för er att hinna med lite fotande i praktiken...
 

Marteric

Aktiv medlem
Jo, om alla gjorde så med alla objektiv skulle priset rusa i höjden, tack och lov är de flesta vettiga nog att enbart göra det om det är defekt.
Canon har "lärt" mig genom att leverera objektiv för 10.000 som varit softare än kit-objektivet. Självklart skall man som konsument inte godkänna produkter som kostar många sköna slantar som inte presterar som de ska...var gränsen för defekt går kan säkert diskuteras.

Någon som vet om t.ex. Digital picture bara testar ett objektiv???
Minns att jag vid något tillfälle tittade på en sight som hyrde ut bl.a. Objektiv och testade/redovisade snittet av kanske 20 objektiv...känns mer rättvist.
 
ANNONS