Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraryggsäck som handbagage

Produkter
(logga in för att koppla)

magula

Aktiv medlem
God afton på Er?

Jag har funderingar på vilka kameraryggsäckar det finns som klarar storleksmåtet för handbagage på SAS mm (55x40x23)?

Jag har idag en LowePro Flipside 300 som jag växt ut då utrustningen blivit större och lite tyngre.

Har tittat på större ryggsäckar från Lowepro så som Flipside 400, Protactic 350/450 samt Pro Runner BP 450/350 AW II.

Finns det någon som har erfarenhet av dessa eller några andra ryggsäckar isamband med flygresor? (Dock skall det gå att vandra dagsturer med den)
/Martin
 

frwe

Aktiv medlem
Lowepro Vertex 300AW rymmer en hel del. Problemet med nästan alla fotoryggsäckar är att det knappast finns plats för annat och att midjeremmen tar plats, jag klippte av min på Vertexen, använde den aldrig ändå och den var bara i vägen.

Bra saker med den är att det finns många smarta fickor för småprylar och en laptop går ner också.

/Frode
 

Goore

Aktiv medlem
Hej.

Är sjukt nöjd med min protactic 450, rymmer hur mycket som hällst.
Gillar också att det är en "hård" väska.
Den ända nackdelen är att den inte går att komprimera.
Har däremot inte hunnit flyga med den.
Sen är det nice med dasychains på utsidan så man kan hänga på mer saker om man vill.
Tror den ska hålla måtten med för flyg.
 

Blametheguybelow

Aktiv medlem
Hej,

Även jag har en Protactic 450, riktigt bra ryggsäck där du får plats med det mesta.

Jag köpte en 350 först, skulle inte rekommendera den för din utrustning då det helt enkelt blir för tight.

Tror att 350 är mer anpassad för mindre system.

En annan trevlig sak med protactic är att midjebandet sitter med kardborre i ryggen på väskan och därav går att ta bort.

Mollystrapsen är guld värda då du kan komplettera väskan med massor med tillbehör som finns ute på marknaden.

Jag har aldrig flygit med väskan.
 

Wosp

Aktiv medlem
Jag har en Flipside AW400 som jag flugit med (Air France och Lufthansa och SAS) och det går alldeles utmärkt. Den har varit ordentligt fullpackad, dock har jag skurit av midjeremmen på min för att den är bara i vägen och används mest för längre vandring med tung last.

Har dessutom märkt att iaf i Tyskland har säkerhetskontrollen en förkärlek till att knarktesta kameraväskor, de tar iväg den och penslar lite, så har du ej rent mjöl i väskan... =o)
 

Luzac

Aktiv medlem
Fstop gear.

Svinbra kameraväskor som är anpassade för att göra aktiva saker med. Känns mer som en vandringsryggsäck/skidryggsäck än en kameraväska och har idag blivit mer av en standard för action/outdoor fotografer.

Har en Loka och en Satori EXP beroende på hur stora utflykter jag ska ut på. 10dagars vintercamping i sarek och långa turer med mycket packning blir det satorin. Men 90% av tillfällena räcker Lokan till.

Kamerainsatserna är modulära så du kan anpassa dom efter hur mycket utrustning du har med dig, Just nu använder jag medium mest tillsammans med ett 5d hus, 70-200 F4, 24-70 F2.8 II och ett 15mm fisheye.

får plats med 50 1.4 och 45tiltshift med utan problem. Men tycker det blir onödigt tungt då jag ska spendera dagarna med att traska upp för berg



www.fstopgear.com
 

leffe-p

Aktiv medlem
Varför ta bort midjeremmen

Den har varit ordentligt fullpackad, dock har jag skurit av midjeremmen på min för att den är bara i vägen och används mest för längre vandring med tung last.
Varför tar du bort midjeremmen på Flipside 400. Då missar du ju fördelen med att kunna öppna och ta fram utrustning utan att lägga ned ryggan på marken. Lossa bara ena axelremmen, kräng av dig axelremmarna och låt ryggan hänga i midjeremmen. Sedan öppnar du den från ryggsidan. Se i slutet på filmen på den här sidan.
http://store.lowepro.com/flipside-400-aw

Det här är den största anledningen till att jag köpte en Flipside 400AW. Har också en Flipside Sport 15L AW
för tillfällen när jag inte behöver så mycket utrustning.
När rygg och knän börjar bli gamla så lär man sig att inte packa mer än vad man absolut behöver
 

Studiomats

Aktiv medlem
Inga problem att åka med Protactic 450. Så länge du inte fyller den till bredden med prylar. Blir lätt övervikt. :)
Valde mellan Fstop och denna men insåg att det Fstop skryter med är ju inte något att hänga upp sig på. Protactic är precis lika mångsidig och du får innehåll för hela ryggan med en gång. Vill du sen resa lätt så ändrar du bara om i ryggan och får plats med en massa annat också.

Själv så fyller jag hela ryggan om jag ska ha med allt men ska jag bara på en liten semestertripp med familjen så blir halva säcken över till förnödenheter när man väl är ute och spatserar. För det priset man betalar för 450 så är det väl värda sina pengar. Och för min rygg så är den kanon.
 

magula

Aktiv medlem
Tack för alla svar!

Det blir till att känna och klämma ytterligare innan.
Är det någon som vet om det finns någon som har fstops ryggsäckar i Göteborgsområdet?

/Martin
 

Artis

Aktiv medlem
LowePro Flipside Sport 15L AW

Jag brukar ta LowePro Flipside Sport 15L AW som rymmer 2 st FF inkl. batterigrepp, 24-70, 16-35, 70-200, plus blixt. Fungerar bra på SAS, SWISS.
 

Bilagor

Wosp

Aktiv medlem
Varför tar du bort midjeremmen på Flipside 400
För att jag har en kniv! =o)
Nä, anledningen är att jag till 95% använder den till transport av utrustningen.
När jag väl är på plats så använder jag en "bältesväska" av denna typ http://store.lowepro.com/s-f-lens-exchange-case-200-aw då jag inte vill ha så mycket att kånka på i storstäderna, har nästan uteslutande bara normal/zoom och 70-200/2.8 el 300/4 med mig ut.
Fast måste tillägga att sedan jag köpte en LX100 ihop med Peaks leash gör att jag oftare lämnar utrustningen kvar på rummet....iaf i städerna, otroligt smidigt.
 

Per_62

Aktiv medlem
Har funderat på LowePro Flipside 400 AW med yttermåtten 30.3x25.3x46 cm som verkar vara en lagom storlek att ha som handbagage på flyg. LowePro Flipside Sport 15L AW är även ett alternativ men lite mindre 25.5x23x43 cm. LowePro Flipside Sport 10L AW 22.5x18.5x40.5 cm klarar de nya måtten men känns för liten.

Men med nya regler med maxmått 55x34x19 cm kanske det kan vara svårt att trycka ihop dessa till 19 cm? Trist att utvecklingen går mot mindre storlek på handbagage. Att checka in kamera och objektiv är inget alternativ...
 

robert nordin

Aktiv medlem
Har funderat på LowePro Flipside 400 AW med yttermåtten 30.3x25.3x46 cm som verkar vara en lagom storlek att ha som handbagage på flyg. LowePro Flipside Sport 15L AW är även ett alternativ men lite mindre 25.5x23x43 cm. LowePro Flipside Sport 10L AW 22.5x18.5x40.5 cm klarar de nya måtten men känns för liten.

Men med nya regler med maxmått 55x34x19 cm kanske det kan vara svårt att trycka ihop dessa till 19 cm? Trist att utvecklingen går mot mindre storlek på handbagage. Att checka in kamera och objektiv är inget alternativ...
Vilket flygbolag är det som har dessa mått?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Vilket flygbolag är det som har dessa mått?
Många redan nu och fler då det blir iata-regler enligt länken som Daniel postade på första sidan av tråden.

Men eftersom att flygbolagen accepterar handbagage plus ett "personal item" så har börjat ha mitt stora pro-hus med 24-70 alt 14-24 över axeln.
Det har gått strålande. Dessutom får man möjligheten att föreviga spännande händelser på vägen.

Nyligen såg jag en kille som bar ombord en Panasonic ENG-videokamera i handen förutom hans ryggsäck. Och medan jag först var orolig över min kamera kom en gubbe med två D3s med 24-70 och 70-200 på respektive axlar, förutom hans handbagage och det gick utmärkt.

Men som DN skrev i artikeln.
Inget motiverar flygbolagen så mycket som pengar. Kan man göra pengar på något så gör man det.
Men man brukar vara rädd för att tappa affärsresenärerna. De betalar dyra biljetter och ställer krav.
Vi stackare som flyger billigt får ofta ta smällarna.
 

PMD

Aktiv medlem
Inga problem att åka med Protactic 450. Så länge du inte fyller den till bredden med prylar. Blir lätt övervikt. :)
Flyg med British Airways. Man får ha med sig två väskor som handbagage och varje väska får väga max 23 kg
http://www.britishairways.com/sv-se/information/baggage-essentials/hand-baggage-allowances

Man måste dock själv klara av att lyfta upp handbagaget på bagagehyllan, och det är olika måttbegränsningar på de båda väskorna.
 

PMD

Aktiv medlem
Men eftersom att flygbolagen accepterar handbagage plus ett "personal item" så har börjat ha mitt stora pro-hus med 24-70 alt 14-24 över axeln.
Det har gått strålande. Dessutom får man möjligheten att föreviga spännande händelser på vägen.
Ett gammalt trick är att ha en jacka med många och stora fickor (eller en väst om det blir för varmt med en jacka) och proppa fickorna fulla med objektiv och andra tillbehör som får plats.
 

Björkhult

Aktiv medlem
Har funderat på LowePro Flipside 400 AW med yttermåtten 30.3x25.3x46 cm som verkar vara en lagom storlek att ha som handbagage på flyg. LowePro Flipside Sport 15L AW är även ett alternativ men lite mindre 25.5x23x43 cm. LowePro Flipside Sport 10L AW 22.5x18.5x40.5 cm klarar de nya måtten men känns för liten.

Men med nya regler med maxmått 55x34x19 cm kanske det kan vara svårt att trycka ihop dessa till 19 cm? Trist att utvecklingen går mot mindre storlek på handbagage. Att checka in kamera och objektiv är inget alternativ...
Hej! Jag har en LowePro Flipside 400 AW som funkar bra storleksmässigt (hittills iaf!). Jag flyger med SAS, Finnair och Air China mellan Sverige och Kina, och med andra bolag inom Asien, och till USA.

Det stora bekymret är att man måste packa upp allt i ryggan till lådorna i säkerhetskontrollerna, kamerahus, objektiv, dator, padda m.m.. Stor risk för skador och stölder. Numera har jag varje objektiv i en "påse" i ryggan.Det skyddar iaf lite när det skramlar runt på bandet genom röntgenmaskinen.
 
ANNONS