Annons

istanbul, fototips.

Produkter
(logga in för att koppla)

Karmacoma

Aktiv medlem
Blev en spontantrip till Istanbul, söker som vanligt lite inspiration till fotografering samt allmänt trevliga saker. både mainstream turistiga saker samt lite off the path uppskattas! tack på förhand!
 

Birdman

Aktiv medlem
Finns hur mycket som helst att plåta i Istanbul. Här är några tips:

Turkiska flaggan - röd och alltid närvarande
Blå moskén - både inne och ute. Tänk dock att den är stängd för bön vid vissa tider under dagen.
Galatabron - fiskare och folkliv
Väggmålningar och "klotter"
Mat - döner, baklava och lokum (Turkish delight)

Kan även rekomendera en middag på restaurang Mikla - mat i toppklass och otroligt häftig vy över mer eller mindre hela Istanbul.

/ Daniel
 

iSolen.se

Guest
Blev en spontantrip till Istanbul, söker som vanligt lite inspiration till fotografering samt allmänt trevliga saker. både mainstream turistiga saker samt lite off the path uppskattas! tack på förhand!
- Huvudgatan som går nästan från Galata bron upp till ett torg i andra änden. Det är fina spårvagnar, härligt folkliv och lutar åt alla håll, kolla smågatorna .

- Galata tornet och kafeerna runtom.

- Åk båt / färja

- Bosporen med bro från alla vinklar

- Bazaarerna är ett måste

- Fiskmarknaden vid galatabron

Allt är bra för foto.
 

altur

Medlem
Istanbul

Som tidigare skrivits, det finns mycket att fota i denna stad... jag rekommenderar en båt resa på Bosporen ända ut till Svarta Havet (man tar färjan från Eminonu), båt resa också till Prinsöarna (båt från Kabatas). Det är värt att gå upp i Galata tornet också då får man fina foto över hela stan (det kan vara bra att göra det på en sen eftermiddag strax innan solnedgången, då får man ljuset snett över stan, det blir fina skuggor från alla moskéer och byggnader). Glöm inte de spännande ansiktena, mycket folk på promenadgatan från Galata tornet till Taxim (tag den lilla vagnen, Tunel, från Karaköy upp till Galata tornet)... och sen alla moskéerna (Blue Mosque, Yany moskén, Suleymanyie, Fethiye), Akvedukten, Topkapi palatset, Dolmabahce Palatset (man får dock inte fota in i Palatset)... och glöm inte Agia Sofias, självklart! :)
Lycka till!
 

atotowi

Aktiv medlem
Då kastar jag in Romerska vattenreservoaren (känd från Dan Browns senaste bok) vid Hippodromen och museet med mosiak golv som ligger "bakom" blå moskén.
 

sumpan

Aktiv medlem
Då kastar jag in Romerska vattenreservoaren (känd från Dan Browns senaste bok) vid Hippodromen
Kan bara hålla med! Finns mycket häftigt i Istanbul men det här var nog min favorit. Tyvärr var kameran av årsmodell 2006 inte tillräckligt bra för att göra det rättvisa på bild utan stativ...
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
- Huvudgatan som går nästan från Galata bron upp till ett torg i andra änden. Det är fina spårvagnar, härligt folkliv och lutar åt alla håll, kolla smågatorna .

- Galata tornet och kafeerna runtom.

- Åk båt / färja

- Bosporen med bro från alla vinklar

- Bazaarerna är ett måste

- Fiskmarknaden vid galatabron

Allt är bra för foto.
Håller med. Fantastisk stad. Har varit där ett antal gånger (första gången 1972).
Torget heter Taxim.
Galata-bron och kvarteren på båda sidor om den är fina fotomiljöer.
Åk gärna över till den asiatiska sidan också om ni har tid.

Istanbul är galet stort med ca 20 miljoner invånare i stor Istanbul men det historiska centrumet är väldigt hanterligt storleksmässigt med Sultan Ahmed Square som navet i det historiska Istanbul.

Missa för gud skull inte Cisternen eller Basilica Cistern som är helt makalös med sina ljusspel i de mörka pelargångarna som bär upp cisternens tak.

https://en.wikipedia.org/wiki/Basilica_Cistern

http://www.bing.com/images/search?q=istanbul+cistern&qpvt=istanbul+cistern&qpvt=istanbul+cistern&FORM=IGRE

Hagia Sofia och Blå mosken är fina men jag tycker Suleiman mosken kommit lite i skymundan fast den nästan är bäst av alla.

När ni är kring Sultanahmet så kan ni kolla in det gamla hippie-locuset "The pudding shop" eller Lahleh Restaurant där all världens travellers redan på 60-talets slut och 70-talet samlades för att samla krafter och utbyta tips inför den långa resan över land till Indien och Nepal över "The great Asian trunk road".

http://www.bing.com/images/search?q=pudding shop&qs=n&form=QBIR&pq=pudding shop&sc=0-9&sp=-1&sk=

Jag gjorde den trippen 1972 men tyvärr för alla som är unga nu så är det i princip problem hela vägen över Turkiet, Iran, Afghanistan och Pakistan idag, så mycket få gör denna resa idag. Världen är inte lika välkomnande öppen idag som den var då tyvärr. Så jag är glad att jag var ung då och inte idag, för det är mycket som är stängt nu eller för osäkert att turiståka i.

Det finns också en mycket stor basar men jag är inte så förtjust i den egentligen för jag tycker jag sett mer intressanta sådana på ett antal andra håll men gå självklart dit ändå och bilda er en egen uppfattning.

Topkapi-palatset med sina rikedomar och fina hantverk med sina omgivande trädgårdar är också värda ett besök.

En annan måste pärla är Pera Palace som är ett berömt gammalt hotell med fantastiska gamla miljöer. Här kan man ta sig en lunch och begapa den gamla lyxen.

http://www.dailymail.co.uk/travel/article-1317348/Istanbuls-Pera-Palace-Hotel-restored-Agatha-Christie-era-grandeur.html
 

Karmacoma

Aktiv medlem
Tack för alla svar! Har haft noll tillgång till internet här då det legat nere här i lägenheten. Har inte hunnit fota supermkt då det är lite mer "familjesemester" men en del har det blivit. och förhoppningnsvis hinner jag med lite till.
 

Karmacoma

Aktiv medlem
Har varit runt i Hagia sofia, väldigt häftigt men en hel del renoveringar på gång som sabbade fotograferingen lite.

Blå mosken, mysigt men inte så fotogenisk med sina lågt hängande lampor med massa kablar fästa i.

Cisternen var min favorit måste jag säga.

Var över till asiatiska sidan och promenerade runt och åt frukost och lunch.

Varit på grand bazaar, där kommer jag inte sätta min fot mer. för mkt folk och tjatiga försäljare.

Gått istikal från Galata till Taksim.

Har en dag kvar, funderar på Topkapi imorgon eventuellt.
 
ANNONS