Annons

Nybörjarfotoredigeringsprogram?

Produkter
(logga in för att koppla)

El Ninjo

Ny medlem
Skall ta upp foto lite mer på allvar, göra det till en seriös hobby. Vilket fotoredigeringsprogram skall jag satsa på. Prenumerera på Photoshop blir dyrt. Photoshop Elements kanske? En av fördelarna med Photoshop och Photshop Elements är att det finns mycket instruktioner, guider, litteratur och tidiningsartiklar som beskriver hur man gör olika saker vilket borde göra det lätt att komma igång för en nybörjare. Å andra sidan finns det gratisprogram som kanske inte är så svårhanterliga och omöjliga att komma igång med. Hur tycker ni att jag skall göra?
 

Kjell Andersson

Aktiv medlem
Photoshop Elements föreslår jag billigt och kraftfullt. För egen del använder jag Lightroom och har elements enbart om det behövs kloning.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Du kan testa Gimp: det är gratis och kan göra det mesta som de andra programmen kan. Det kan dock kännas lite ovant att börja med, men det går över snabbt.

Du kan också vilja kolla upp digiKam, som också är gratis. Dock lär det kräva att du installerar en del annat också, om du använder Windows.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Skulle nog föreslå att du börjar fotografera i RAW om du inte redan gör det och använder Adobe LIghtroom. Elements och stora photoshop handlar mera om att skapa andra bilder (t.ex flytta pyramider eller lägga till extra lodjur) medan Lightroom mera handlar om att göra bilden du faktiskt tog bättre. Dvs sådant som man utan extra möda kunde göra i det gamla analoga mörkrummet. Till exempel ändra kontrast färgmättnad, beskära räta ut störtande linjer, göra delar av bilden ljusare eller mörkare, se till att horisonten blir rak,...

Lightroom är dessutom en databas där du kan lagra dina bilder och märka upp dem med nyckelord och bildtexter så att du kan hitta dem i framtiden. All redigering du gör i Lightroom läggs i en databas och orginalbilden ändras aldrig. Detta innebär att du kan göra flera versioner av en bild utan att det tar nämnvärt mycket mer plats på hårddisken. T.ex. kan du versioner i färg och svartvitt eller olika versioner för att få bästa utskriftskvalitet på olika sorters papper.

Behöver du lägga till lodjur eller flytta pyramider, komplettera med gratisprogrammet gimp.
 

pdahlen

Aktiv medlem
För att importera, hålla ordning, redigera såsom beskärning, skärpa, ljus, kontrast etc, samt export så är Lightroom utmärkt och ganska enkelt med ett logiskt flöde samt många exempel och filmkurser på nätet.

Om man ska utföra större redigering slå ihop bilder och jobba i lager på kanske man ska satsa på elements, men jag har det som extra komplement till LR så det är inte alls fel att börja med LR
 

martinot

Aktiv medlem
Instämmer i RAW + Adobe Lr.

Är själv nybörjare på Lr, och finns massor av böcker, och många på forum (som här på FS) som kan hjälpa till. Tycke också om användargränssnittet i Lr mer än andra applikationer.

Nackdelen är att det kanske inte är absolut toppklass på själva RAW-konveteraren, men den är inte dålig, och inte det som jag just nu som nybörjare fokuserar på (finns så mycket annat att utveckla och finsjustera).
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Instämmer i RAW + Adobe Lr.

Är själv nybörjare på Lr, och finns massor av böcker, och många på forum (som här på FS) som kan hjälpa till. Tycke också om användargränssnittet i Lr mer än andra applikationer.

Nackdelen är att det kanske inte är absolut toppklass på själva RAW-konveteraren, men den är inte dålig, och inte det som jag just nu som nybörjare fokuserar på (finns så mycket annat att utveckla och finsjustera).

Att säga att LR's RAW-konvertering inte håller hög klass, är direkt missvisande. LR är sannolikt världens mest använda konverterare, både bland proffs och entusiaster. LR är ett utmärkt nybörjarprogram, det är intuitivt och faktiskt lättjobbat. Man kan lägga sig på vilken nivå man vill och sedan växa i miljön. Jag tycker Adobe Elements är kantigare att jobba med (har båda programmen).

Dessutom finns hur mycket tutorials och tips som helt på nätet och i olika fotomagasin.

Mvh
 

Olle P

Medlem
absolutaste nybörjarprogrammet är ju picasa som indexerar bilderna och har lättillgängliga spakar för att leka med effekter, inlärningströskel mycket låg och det är gratis.
Steg två för mig som jag använder nu FastStone editor, också gratis, där kan man ändra kurvor och skärpa o.d. Inga konstigheter att lära sig och alla spakar man drar i heter detsamma i mer avancerade program som kostar pengar.

Det man lär sig i gratisprogrammen behåller man om man går vidare. Det är alltså inte bortkastad programinlärningstid.
FastStone hanterar också RAW i varje fall till min canon.
 

Olle P

Medlem
absolutaste nybörjarprogrammet är ju picasa som indexerar bilderna och har lättillgängliga spakar för att leka med effekter, inlärningströskel mycket låg och det är gratis.
Steg två för mig som jag använder nu FastStone editor, också gratis, där kan man ändra kurvor och skärpa o.d. Inga konstigheter att lära sig och alla spakar man drar i heter detsamma i mer avancerade program som kostar pengar.

Det man lär sig i gratisprogrammen behåller man om man går vidare. Det är alltså inte bortkastad programinlärningstid.
FastStone hanterar också RAW i varje fall till min canon.
Edit
Faststone imager heter programmet
 

martinot

Aktiv medlem
Att säga att LR's RAW-konvertering inte håller hög klass, är direkt missvisande. LR är sannolikt världens mest använda konverterare, både bland proffs och entusiaster. LR är ett utmärkt nybörjarprogram, det är intuitivt och faktiskt lättjobbat. Man kan lägga sig på vilken nivå man vill och sedan växa i miljön. Jag tycker Adobe Elements är kantigare att jobba med (har båda programmen).

Dessutom finns hur mycket tutorials och tips som helt på nätet och i olika fotomagasin.

Mvh
Det håller absolut en hög klass, och är personligen jättenöjd med det. Däremot så finns det vissa kombinationer av sensorer/CFA som några andra RAW-konverterare lyckas snäppet bättre med.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Det håller absolut en hög klass, och är personligen jättenöjd med det. Däremot så finns det vissa kombinationer av sensorer/CFA som några andra RAW-konverterare lyckas snäppet bättre med.
Säkert, men som totallösning från ax till limpa, finns inget på marknaden som slår kombinationen LR/PS, även om vissa program presterar bättre i ett delmoment. I det här läget skulle jag fokusera på hur det känns att redigera RAW-filer, där tycker jag sammantaget är LR är både organiskt och lättjobbat. Sedan kan man som pro välja Capture One eller DxO för bättre konvertering.

Det finns också många som instruerar i LR, som tex Ramelli, Ratcliff, Moderskeppet.se och tusentals filmer på nätet, jag skulle börja där :)
 

Affe.R

Avslutat medlemskap
Säger som många andra LR är ett av dom bästa programen lätt att lära sig finns mycke literatur skrivet på svenska och en uppsjö av tutorials på youtube . Kört över tio år med LR från nybörjare till ett par snäpp bättre kör dock nu mer med Capture one dock har CO ett något krångligare arbets sett men helt underbart när man väl lärt sig . Men som sagt LR är bäst för nybörjare
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Innan Lightroom körde jag Acdsee Pro, mkt bra program och nästan gratis...enkelt och bra program.
Jag körde ACDSee tidigare,ett mycket lättanvänt och på många sätt kompetent program. Det kan redigera RAW-bilder men det skapar en jpg när du sparar (åtminstone den versionen jag hade). Då körde jag Windows. När jag nu konverterat till Mac gjorde jag en provinstallation av ACDSee/Mac och upptäckte att det saknas massor av funktioner i Mac-versionen. Då Lightroom bara kostade lite mer köpte jag det och har upptäckt en himla massa möjligheter som inte finns i ACDSee.

Kurser finns på youtube i överflöd, vilka rekommenderas så man kommer igång på ett bra sätt.
 

leffe-p

Aktiv medlem
Moderskeppet.se har bra kurser. En del grundkurser är gratis, bl a en kurs om Lightroom. Absolut värt att prova på.
 

Dan85

Aktiv medlem
Skall ta upp foto lite mer på allvar, göra det till en seriös hobby. Vilket fotoredigeringsprogram skall jag satsa på. Prenumerera på Photoshop blir dyrt. Photoshop Elements kanske? En av fördelarna med Photoshop och Photshop Elements är att det finns mycket instruktioner, guider, litteratur och tidiningsartiklar som beskriver hur man gör olika saker vilket borde göra det lätt att komma igång för en nybörjare. Å andra sidan finns det gratisprogram som kanske inte är så svårhanterliga och omöjliga att komma igång med. Hur tycker ni att jag skall göra?
Hejsan kul att du ska ta tag redigerings biten :)

Själv hyr jag PS för runt 100:- i månaden
https://creative.adobe.com/sv/plans?store_code=se
 
ANNONS