Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

finns det en adapter till detta objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

julia97holmgren

Ny medlem
Hej! jag fick ett objektiv av min fotolärare för ett tag sen.

Objektivet heter Sigma 100-300mm 1:4,5-6,7 DL men det har en fattning för Minolta AF, vet ej om det kan funka till dagens Minolta eller Sony kameror, men jag har en NikonD3200 och det passar då inte till min kamera och jag undrar om det finns en adapter som gör att objektivet passar till min kamera? och hur det då kommer att fungera med en adapter? Eller om det är värt det, om jag istället säljer objektivet och köper ett annat med liknade brännvidd?

Vill bara tillägga att objektivet har suttit på en analog Minolta kamera
 

martinot

Aktiv medlem
Om det är Minolta A-mount som fattning på objektivet så finns det ingen adapter med AF till Nikon.

Däremot så kan du skaffa en adapter och använda det på en spegellös E-mountkamera ifrån Sony, eller sälja det till någon med Sony-kamera som vill använda det.

Dock så är nog adaptern (iaf ny) mer värd än vad objektivet är (ca 500 kronor skulle jag gissa grovt på).

Ser i din kameraväska att du redan har ett Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2, och det är nog ett bättre objektiv än detta oavsett - så det är nog ingen större förlust om du säljer eller ger bort det.
 

equa

Aktiv medlem
Utan adapter skall AF fungera till Sonykameror med A-mount (A77II, A99 m fl). Med adaptern LA-EA4 får du AF med spegellösa Sony E-mount. Men där överstiger adapterpriset vida det för objektivet som martinot är inne på. Med den billigare EA3-adaptern blir det MF
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Glöm bara inte att elektroniken på gamla Sigmaobjektiv inte alltid funkar med moderna kameror, Canon är ett exempel, men även hört att det kan strula med Sonykameror. Det där objektivet är i ärlighetens namn något man hittar på Myrorna för en hundring så jag skulle inte lägga för stora förhoppningar kring det.
 

Affe.R

Avslutat medlemskap
Passar på Sony men som redan sagts det är inte värt att lägga en krona på ens .Kollade upp lite data på Dyxum en bra Sony /Minolta sida och det är mer än värdelös skärpa . Och ditt Tamron 70 300 är betydligt bättre än detta i mina ögon krast sett ett bojsänke
Mvh Affe Sonyist
 
ANNONS