Annons

Bildstöld på Instagram?

Produkter
(logga in för att koppla)

jägan

Medlem
Till min förvåning såg jag en av mina bilder repostad på Instagram häromdagen? Är det tillåtet utan att man har bett om lov? Det är en organisation som annvän bilden som en del i sin marknadsföring på Instagram..
 

Affe.R

Avslutat medlemskap
Nix det är inte tillåtet att använda din bild utan att fråga dig först oavsett vem el vilket företag det än är
Och om man ska hård dra det hela så är det inte ens tillåtet att dela din bild om du lägger ut den på facebook utan att fråga dig först
 

jägan

Medlem
osäker

repostning på instagram är väl egentligen en form av delning så därför jag blev osäker på vad som gäller?
 

Affe.R

Avslutat medlemskap
nu är inte jag någon expert på detta men hade det vart nån kompis är det en sak men i mina ögon om det är en organisation som använder din bild utan att fråga om lov så är det nej inte tillåtet utan å fråga först . Men som sagt det är min syn på detta
 

peranders

Aktiv medlem
Instagram har ingen delningfunktion vad jag kan se. Handlar det inte om att kopiera din bild och sedan ta den och posta ett inlägg?
 

Johan M T

Medlem
Förutsatt att det inte är material som används genom en överföring av den licens som du givit Instagram, så kan det vara en fråga om intrång i dina rättigheter, samt ett brott mot Instagrams användaravtal. Om du söker på Instagram terms of use så har de en länk där du kan rapportera intrång i din upphovsrätt och dylikt.
Notera att jag skriver "kan". Dålig koll på exakt vad du menar med repost, samt vilka avtal som finns mellan parterna.
 
ANNONS