Annons

Sigma vs Sony kit objektiv Samma inställningar men varför olika tider

Produkter
(logga in för att koppla)

Affe.R

Avslutat medlemskap
Köpte ett Sigma 18-35 1,8 art igår och körde mest på skoj en bild test och jämförde med mitt Sony kitt objektiv
Hade kameran på stativ iso 50 f3,5 bägge inställda på 18 mm men varför vart det då olika tider för Sigma hade 1/25 och Sony 1/50 sek borde inte båda objektiven ha samma tid ? Och jag hade kunnat förstå om det hade vart tvärt om att Sigma hade haft den snabbare tiden o kit den långsammare då kit objektivet inte är något direkt kvalitets objektiv .
Nån som har en förklaring på detta ??
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Kamerans ljusmätare gav olika värden. Tror det inte är svårare än det uppenbara.
 

Affe.R

Avslutat medlemskap
Gjorde två nya test och samma sak Sigmat långsammare än Sony objektivet och nu har ljuset ändrats så det vart andra tider just för att kolla ljusmätaren men Sigma 1/15 och Sony 1/25 sek märkligt tycker jag
 

Vassius

Aktiv medlem
Sigmat har fler linselement än ditt kitobjektiv, vilket ger sämre ljusinsläpp. Varje passage genom en glasyta stjäl lite ljus. Det angivna bländarvärdet tar inte hänsyn till det, utan utgår bara från storleken på öppningen kontra brännvidden. Det kan vara en faktor i alla fall.
 

Affe.R

Avslutat medlemskap
Fick en lektion i det ämnet igår kväll så det är rätt Marcus finns ett engelskt ord Tstop och det är ju i mina ögon en viktigare siffra än lägsta bländare för tex så kan ju faktiskt ett objektiv med tex 2'8 som lägsta bländare ge snabbare slutar tid än ett som i mitt fall 1'8 som lägsta bländare. Men googla lite fakta och det är lite si å så med den uppgiften i tester av objektiv
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Sigmat har fler linselement än ditt kitobjektiv, vilket ger sämre ljusinsläpp. Varje passage genom en glasyta stjäl lite ljus. Det angivna bländarvärdet tar inte hänsyn till det, utan utgår bara från storleken på öppningen kontra brännvidden. Det kan vara en faktor i alla fall.
Visst kan transmission spela roll men det är sällan så mycket som 1EV som här. Därför undrar jag om inte andra faktorer spelar roll som t ex återkoppling mellan kamera och objektiv p g a att 16-50 är original medan Sigma använder "reverse engineering" och detta skulle kunna påverka matrixmätningen. Blev exponeringen med olika slutartider identisk? Det var därför jag föreslog att ta ljusmätningsalgoritmerna ur spel och använda spotmätning (mot en stor grå yta funkar även centrumvägd mätning). Vilka slutartider blir det då med de olika objektiven med samma ISO och bländare?

En annan faktor är att ljusmätningen beräknar exp baserat på transmissionen på största bländare och antar att reciprociteten gäller vid nedbländning men i många fall divergerar den faktiska bländaröppningen allt mer från sann reciprocitet ju mer man bländar ner p g a att bländaröppningen inte är så exakt (felmarginal). T ex måste f/22 inte alls släppa in 6 steg mindre ljus än f/2,8 utan det kan vara lite mer eller lite mindre - dock mindre sannolikt att det spelar stor roll här då nedbländningen på Sigmat endast är 2EV. Dessutom skulle Sigma vara tvunget att kommunicera detta till kameran för att påverka tiderna.
 

Affe.R

Avslutat medlemskap
Nu är det inte ett 16-50 utan ett 18-55 missade det i första inlägget
Men jag förstår vad du menar Fredrik och ska testa det mot ett gråkort .
Inte för att det spelar så stor roll igentligen men kul att lära sig något nytt och få en bra förklaring om just detta med transmission något som jag inte kände till innan
 
ANNONS