Annons

Sony A7 eller Canon 80D? Tips/Råd

Produkter
(logga in för att koppla)

abrand

Medlem
Hej!

Har en närstående som står inför dilemma att antingen köpa en Sony A7 eller en Canon 80D som ska användas till 99% cinematisk filmning, e.x. bilar/resor (exempelvis typ Krispy Media och Sam kolder) Själv är jag väldigt för Sony A7.

Men vi söker åsikter av några mer kunniga gällande detta. Den största frågan egentligen är hur man håller fokuset under filmningen, 80D har ju automatisk medans A7 inte har det. Hur blir de om man vill köra med glidecam/gimbal eller annan utrustning där man rör sig samtidigt? Vad har ni för tips att göra?

med A7 tänkte han isåfall köra 14mm samyang då den verkar mest prisvärt till en början. Sen får man se i framtiden vad man uppgraderar till

i kvalite osv är vi redan rätt säkra vilken som vinner. men de är just de lilla extra vi undrar över nu.

Hoppas ni kan hjälpa oss med att slutföra diskussionen och istället börja kolla på affärer.
 

Flash_online

Aktiv medlem
Hej!

Har en närstående som står inför dilemma att antingen köpa en Sony A7 eller en Canon 80D som ska användas till 99% cinematisk filmning, e.x. bilar/resor (exempelvis typ Krispy Media och Sam kolder) Själv är jag väldigt för Sony A7.

Men vi söker åsikter av några mer kunniga gällande detta. Den största frågan egentligen är hur man håller fokuset under filmningen, 80D har ju automatisk medans A7 inte har det. Hur blir de om man vill köra med glidecam/gimbal eller annan utrustning där man rör sig samtidigt? Vad har ni för tips att göra?

med A7 tänkte han isåfall köra 14mm samyang då den verkar mest prisvärt till en början. Sen får man se i framtiden vad man uppgraderar till

i kvalite osv är vi redan rätt säkra vilken som vinner. men de är just de lilla extra vi undrar över nu.

Hoppas ni kan hjälpa oss med att slutföra diskussionen och istället börja kolla på affärer.

Jag skulle föredra A7 då det är en fullformat kamera. Canon 80D är ju en crop 1.6 sensor, alltså mycket mindre. Sony ligger bäst till när det gäller filmning idag.

//Joakim
 

abrand

Medlem
Jag skulle föredra A7 då det är en fullformat kamera. Canon 80D är ju en crop 1.6 sensor, alltså mycket mindre. Sony ligger bäst till när det gäller filmning idag.

//Joakim
Absolut. Det håller jag med om.. men det funderingen egentligen är hur de är att filma med en A7 när man måste fokusera manuellt hela tiden? man vill ju varken tappa fokusen eller kameran (alltså att man kör en glidecam och försöker fokusera hela tiden så snubblar man ex och istället tappar man kameran haha.)
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Vad jag har läst så funkar AF även när du filmar med A7, men eventuellt bara med sonys egna objektiv.

http://www.cameralabs.com/reviews/Sony_Alpha_A7/

The Sony Alpha A7 is equipped with very capable movie recording facilities. ....it can continuously autofocus while filming, there's active focus peaking while recording....
The Sony Alpha A7 employs a hybrid AF system which uses a combination of contrast-based and embedded phase detect points .... Note the phase detect AF points on the A7 only work when the camera is fitted with native FE mount lenses or compatible E-mount lenses....
 

Flash_online

Aktiv medlem
Alla de kameror har inte så bra autofokus så det gäller manuellt. Det gäller att träna sig vrida rätt på gluggen och kolla i skärmen hela tiden.
 

xeizo

Aktiv medlem
Man kan tycka vad man vill om Canon men 80D är enkel och ergonomisk att använda och har tydligen otroligt bra autofokus för just video, det är dock ingen riktig filmkamera eftersom Canon har en sådan lineup också och sparar det bästa till den.

Sony har bättre specs, knöligare handhavande, eventuellt inte lika bra autofokus, betydligt mindre urval av linser och som också är dyrare.

Finns inget solklart "den här är bäst" beror på vad man prioriterar.
 

abrand

Medlem
Vad jag har läst så funkar AF även när du filmar med A7, men eventuellt bara med sonys egna objektiv.

http://www.cameralabs.com/reviews/Sony_Alpha_A7/
Efter en väldans massa läsande verkar de som den har i princip de han söker efter. Lite slöare på A7'n än 80d men ändå möjligt med objektiv med AF motor (om jag inte läste fel?)

Man kan tycka vad man vill om Canon men 80D är enkel och ergonomisk att använda och har tydligen otroligt bra autofokus för just video, det är dock ingen riktig filmkamera eftersom Canon har en sådan lineup också och sparar det bästa till den.

Sony har bättre specs, knöligare handhavande, eventuellt inte lika bra autofokus, betydligt mindre urval av linser och som också är dyrare.

Finns inget solklart "den här är bäst" beror på vad man prioriterar.
Absolut, nu när de verkar va mer trygghet i sonyn kanske man lutar sig lite mer mot den, det kommer ju dessvärre svida lite mer..
 

PMD

Aktiv medlem
En bra grej på 80D är pekskärmen med vilken man kan styra AF.

Man kan göra "åkningar" genom att dra ett finger längs skärmen, eller låta kameran i lagom takt fokusera om tills fokus är där man har pekat på skärmen.

(Med reservation för att jag bara har testat det här på en EOS 70D, men det skulle förvåna mig stort om Canon har tagit bort det på EOS 80D).

Varken EOS 80D eller Sony A7 har 4K så om det är ett krav så behöver man titta på en annan kamera.
 
ANNONS