Annons

Adapter till Sony e-mount kamera hus och minolta a-mount obkjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Alvan

Medlem
Hej,

Försöker hitta en adapter till kameran jag köpte förra året men tycker det är en djungel. På svenska sidor lyckas jag bara hitta adapter utan kommunikation mellan kamerahus och optik jag hade helst velat ha med. Kan ni hjälpa mig hitta i djungeln? Har en Sony a5000 som då har e-mount och sedan har jag flera minolta objektiv med a-mount som jag gärna hade parat ihop med huset.
 

freddan_6

Aktiv medlem
Här finns väl bara sonys egna adaptrar LAEA1 (APS-C) eller LAEA3 (FF) för SAM/SSM, och LAEA2 (APS-C) eller LAEA4(FF) för skruvdrivet.

LAEA1 och LAEA2 är utgångna. Adaptrarna är inte i ordinarie segmentet på prisjakt och därför lite svåra att hitta lägsta pris. Sist jag kollade LAEA3 och LAEA4 var de billigast på cdon, men just nu är LAEA3 utgången där.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Här finns väl bara sonys egna adaptrar LAEA1 (APS-C) eller LAEA3 (FF) för SAM/SSM, och LAEA2 (APS-C) eller LAEA4(FF) för skruvdrivet.

LAEA1 och LAEA2 är utgångna. Adaptrarna är inte i ordinarie segmentet på prisjakt och därför lite svåra att hitta lägsta pris. Sist jag kollade LAEA3 och LAEA4 var de billigast på cdon, men just nu är LAEA3 utgången där.
Det borde vara åtminstone en ny adapter på gång som ger A till E med samma funktionalitet som man redan har i A99 II d.v.s. som använder både den traditionella dedikerade AF-sensor som man haft i Sonys SLT-kameror och som kombinerar det med PDAF från huvudsensorn. De gamla LAEA-2 och 4 som stöder skruvdrift också bryr sig vad jag vet inte alls om PDAF på huvussensorn. Vill man ha det så är det LAEA-3 som gäller men då tappar man istället stödet för skruvdrivna objektiv. Så vill man ha både och så krävs en ny typ av adapter.
 

Alvan

Medlem
Tack för snabba svar. Nu vet jag vad jag ska söka på vilket gjorde djungeln mer framkomlig.
 
ANNONS