Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera självporträtt, få ordning på skärpan!

Produkter
(logga in för att koppla)

Krafter

Ny medlem
Hej!
Jag har en canon 1000d med ett 50mm objektiv.
Och skulle behöva fotografera självporträtt.
Till det använder jag stativ. Men min fråga är,
hur får jag till skärpan på bilderna. Använder
auto fokus vid fotografierna och sen inställning
på 10 sek innan det trycker av. När jag trycker på
knappen står jag vid kameran, så har kameran inget
att fokusera på vilket gör skärpan dålig.


Tar gärna emot andra tips att tänka på vid
fotografering av självporträtt!

// Carro
 

cardazio

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en canon 1000d med ett 50mm objektiv.
Och skulle behöva fotografera självporträtt.
Till det använder jag stativ. Men min fråga är,
hur får jag till skärpan på bilderna. Använder
auto fokus vid fotografierna och sen inställning
på 10 sek innan det trycker av. När jag trycker på
knappen står jag vid kameran, så har kameran inget
att fokusera på vilket gör skärpan dålig.


Tar gärna emot andra tips att tänka på vid
fotografering av självporträtt!

// Carro
Skulle vara bra om du kan visa på exempel på den typ av porträtt du ska ta (och i vilken omgivning), så kan man rikta tipsen. När vi vet det kan vi börja prata ljussättning vilket är bland det viktigaste.

Generell quick fix utan att känna till kameran är att slå om till manuell fokus, ha ett objekt där du ska ha huvudet för att ställa in fokus på och blända ned till kanske f/5.6 (om den typen av foto tillåter det - kanske tråkigt mycket detaljer i bakgrunden om man tar det i köket :p). När du väl har skärpedjupet på rätt ställe är det bara att fortsätta ta bilder - så slipper du att kameran fokuserar om. Antar att du har en AF/MF switch på objektivet alt. i huset då.
 

iSolen.se

Guest
Hej!
Jag har en canon 1000d med ett 50mm objektiv.
Och skulle behöva fotografera självporträtt.
Till det använder jag stativ. Men min fråga är,
hur får jag till skärpan på bilderna. Använder
auto fokus vid fotografierna och sen inställning
på 10 sek innan det trycker av. När jag trycker på
knappen står jag vid kameran, så har kameran inget
att fokusera på vilket gör skärpan dålig.


Tar gärna emot andra tips att tänka på vid
fotografering av självporträtt!

// Carro
Jag skulle använda autofokus och en fjärrkontroll (kabel eller trådlös spelar ingen roll) och kamerans inställda timer så man hinner lägga undan fjärrkontrollen. Då får du autofokus med dig på rätt plats.
 

lonian

Aktiv medlem
Ett sätt jag löst det på tidigare är att placera något där du kommer att stå. Ställ in fokus. Sen slår du om till manuell fokus på objektivet. Byt plats på det objekt som du fokuserat på och dig själv. Med lite tur ligger du nu i fokusområdet. Kan hjälpa ytterligare med en mindre bländare.
 

Bluebike

Aktiv medlem
Snöre

Är det riktigt petigt fäst ett snöre i stativhuvudet, en penna etc fastknutet där du vill ha skärpan. Spänn snöret mot något i bakgrunden (eller håll ut det om avståndet är kort) sätt skärpan på pennan och lås eller slå över till manuellt. Lossa snöret från där det är fäst i bakgrunden. Sätt ställ dig på plats håll snöret med pennan precis intill ögat, släpp strax innan självutlösaren exponerar. Bör ge precision inom några mm.
 

AWid

Aktiv medlem
Tja - eller be en kompis/pojkvän/moster/granne eller någon annan du får tag i att trycka på knappen:)
 

rronnbac

Aktiv medlem
Du kan få en trådlös fjärrkontroll för några tior på nätet. Du har antagligen ett två sekundersläge, vilket gör att du kan sitta/stå där du ska , trycka på avtryckaren och lagom hinner placera händerna där du vill ha dem
 

Tbirder

Aktiv medlem
Använd live view och sätt autofokusen i läget för ansiktsigenkänning. Använd sedan trådlös fjärr för att trycka av. Det har funkat för mig.
 
ANNONS