Annons

On1 raw beta 2018 släpps på fredag.

Produkter
(logga in för att koppla)

skarsfjall

Aktiv medlem
Låter bra men jag vore glad om jag kunde använda ON1 Raw 2017 som jag köpt, hur jag än försöker så kraschar programmet vid uppstart. Ingen större hjälp från ON1-support heller....

/HYB
Jag har samma problem, har testat alla nya versioner efterhand med samma resultat. Den nya versionen (RAW 2018) kraschade efter 1 sekund. (ASUS Zenbook UX305)

ON1 blev en dyr erfarenhet.
 

HYB

Aktiv medlem
Jag har samma problem, har testat alla nya versioner efterhand med samma resultat. Den nya versionen (RAW 2018) kraschade efter 1 sekund. (ASUS Zenbook UX305)

ON1 blev en dyr erfarenhet.
Håller med, både trist och dyrt att köpa något som inte går att använda. Har även provat ON1 på dotterns modena bärbara dator, funkar inte på den datorn heller...☹ Man bör därför vara försiktig med ON1, känns för outvecklat tyvärr

/HYB
 

alfin

Aktiv medlem
På fredag 17-10-06 så kommer man kunna ladda ner On1 raw 2018 som testversion eller för befintliga ON1 plus pro användare som en testprogramvara. Den nya skarpa versionen kommer släppas i slutet av Oktober.

Personligen har jag följt ON1 raw sedan första beta-versionen för drygt 1 år sedan. Det har hänt väldigt mycket under den tiden. De har gått från en knappt körbar beta till idag en väl fungerande 2017.6 version som är det jag använder allt oftare.

Eftersom jag har för många raw-konverterare (C1PRO, LR/PS Iridient & On1 raw) har jag bestämt mig för att sluta uppgradera eller använda några av dem. Iridient är den första som ryker.

Jag tror det kan vara av intresse för många att ha en tråd för att diskutera erfarenheter av ON1 raw 2018 och att jämföra var den står jämfört med andra alternativ.

Här deras presentation av On1 raw 2018. Den presenterar i huvudsak nyheterna.
https://www.on1.com/promo/live-event/
Mats, har du gjort någon direkt jämförelse mellan konverteringsresultaten mellan ON1 Raw 2018 och Capture One 10.2 för Fujifiler?

Hittade detta på DPR och det ser ju inte ut som fördel ON1 precis:

https://www.dpreview.com/forums/thread/4211624
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Mats, har du gjort någon direkt jämförelse mellan konverteringsresultaten mellan ON1 Raw 2018 och Capture One 10.2 för Fujifiler?

Hittade detta på DPR och det ser ju inte ut som fördel ON1 precis:

https://www.dpreview.com/forums/thread/4211624
Tycker hans jämförelse är på nybörjare nivå.
Han laddar ner ett för honom nytt program stort program och lyckas få fram en bild efter hen halvtimme.
Förmodligen äger ju mannen själv C1PRO och har förmodligen använt det mer än 30 minuter.

Det är ungefär lika dumt som ladda ner PS för första gången och tro att man kan bedöma hur bra det är efter 30 minuter.
Har nu kört On1 raw 2018 sedan igår kväll.
Tyckte att 2018 är väldigt mycket snabbare på det mesta än 2017.6. Fast det finns givetvis bekymmer. Export av färdiga bilder verkar spökar ordentligt. HDR kraschar för mig när den skall spara resultatet. När jag senare öppnar programmet igen finns där en magenta färgad bild som är oanvändbar.
Panroma fungerade däremot suveränt.
För det första måste man nästan låta programmet bygga upp katalogiserade mappar. Alltså sin databas.
Det underlättar mycket när man senare skall söka och snabbt få överskådlighet över sina bilder.
Fast det tar som i alla nuvarande program en djävla tid. Har nu tagit över 14 timmar och det återstår nu 1 procent den verkar har svårt att få klart. Det rör sig om cirka 40 000 bilder.

Det går att jobba utan databasen men då måste man söka folder för folder.

Fast som svar på din fråga så har jag ju kört både On1 och C1PRO för många bilder tidigare. Min bedömning är att både ger bra resultat. Så bra att jag numera aldrig tar till Iridient.

Egentligen är det LR/PS som har ett problem. Mycket mindre idag än för ett par år sedan. Fast artefakterna finns i bakgrunden och drar man hårt i spakarna tittar de fram.

Att jämföra program är som att springa jägarmarsch. Man gör först en bild i ett program sedan en i nästa.
När man sedan jämför så upptäcker man att bild 1 är bättre. Då går man tillbaka till den och korrigerar lite till. Nu är bild 1 bättre än bild 2 så nu går man tillbaka till bild 2 osv.
 

alfin

Aktiv medlem
Fast som svar på din fråga så har jag ju kört både On1 och C1PRO för många bilder tidigare. Min bedömning är att både ger bra resultat. Så bra att jag numera aldrig tar till Iridient.
Du får gärna lägga upp ett par Fujijämförelser mellan ON1 Raw 2018 och Capture One 10.2 om du har lust. Du kan ju ON1 och själv är jag inte så glad för betaversioner...
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du får gärna lägga upp ett par Fujijämförelser mellan ON1 Raw 2018 och Capture One 10.2 om du har lust. Du kan ju ON1 och själv är jag inte så glad för betaversioner...
Betaversioner är ju till för test och inte produktion. Så man skall förvänta sig bekymmer. Endera är man intresserad av att testa men vet att man kommer hitta problem. Det är ju syftet med det hela.

Vad gäller On1 raw så är det en lösning under konstruktion. För egen del gillar jag konceptet de har.
Det finns väldigt mycket bra nytänk i lösningen hittills. De har tagit sig långt på det dryga år som gått sedan preview 1. Fast detta är ännu inte den stabila breda lösning som kan ta över från gamla rävar som LR eller C1PRO. Fast det kan vara ett komplement.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
On1 raw 2018 vs. C1PRO 10.2

Här kommer testen mellan C!PRO och On1 2018.

Två ganska olika rawprogram. Vilket också ger lite olika resultat i slutändan.

För min del föredrar jag ON1 för jag har fler verktyg för att påverka slutresultatet. Färgskalan är också mer korrekt. Lastbilen är röd och inte orange. Det gör att jag i det här fallet föredrar ON1
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/376545/3605843.htm

On1 ger också ett bra resultat men färgskalan blir fel. Går givetvis att korrigera men deras standardprofil verkar felaktig. Har också svårt att få lika mycket skärpa på ögon, näsa, mun och ögonbryn.
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/376545/3605842.htm

Det finns fler bilder i albumet som exempel på resultat från mina testet.
https://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=376545
 

alfin

Aktiv medlem
Här kommer testen mellan C!PRO och On1 2018.

Två ganska olika rawprogram. Vilket också ger lite olika resultat i slutändan.

För min del föredrar jag ON1 för jag har fler verktyg för att påverka slutresultatet. Färgskalan är också mer korrekt. Lastbilen är röd och inte orange. Det gör att jag i det här fallet föredrar ON1
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/376545/3605843.htm

On1 ger också ett bra resultat men färgskalan blir fel. Går givetvis att korrigera men deras standardprofil verkar felaktig. Har också svårt att få lika mycket skärpa på ögon, näsa, mun och ögonbryn.
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/376545/3605842.htm

Det finns fler bilder i albumet som exempel på resultat från mina testet.
https://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=376545
Tack! Jag laddade ner jpeg-originalen och öppnade dem i PS. Bara genom att gråbalansera och dra in svartpunkten på Capture One-bilden så blir de mer jämförbara färgmässigt och lastbilen blir mer röd än orange, så fel på färgprofilen i Capture One tror jag inte det är. Möjligen behöver du korrigera defaultinställningarna. Jag ska ladda ner ON1 och testa själv. Detaljmässigt verkar de jämförbara till skillnad från DPR-killens bild.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag är klart sämre numera på C1PRO än jag är på On1. Har aldrig varit särskilt förtjust i deras arbetsflöde.
Fast resultatet är oftast bra.

Ett gott råd när du testar On1 raw. Börja med att bara ladda upp en folder med <5000 bilder och ha en backup av foldern.
Låt sedan programmet katalogisera den foldern. Det tar en bra stund men gör det mycket enklare att jobba i programmet.

Det som krånglar värst för mig just nu är HDR och export av bilder.
HDR fungerar bra ända fram och interfacet är bättre än LR tycker jag. Det är när resultatet skall sparas som det smäller.

Export hänger sig ibland direkt ibland efter 4-5 bilder. Nu sist körde jag från andra moduler än browse och då verkade det fungera bättre. Vet ännu inte om det är en fullt fungerande work around.
Lycka till broder.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Thomas Fitzgerald har tittat på nya versionen och tycks vara oförändrat kritisk:

http://blog.thomasfitzgeraldphotography.com/blog/2017/10/a-first-look-at-on1-raw-2018
Håller med om det mesta han skriver. Detta är work in progress och det behövs ytterligare mycket arbete för att kännas som en stabil och mogen lösning.

Fast det tog väl Lightroom 4-5 år att komma dit.
Dock finns det mycket jag gillar så jag kör ganska mycket bilder genom On1 raw just nu.
 

Cambo

Aktiv medlem
testpiloter

Jag belamras med On1´s utskick. Betaversioner som dom vill att vi betalare ska testa och berätta om buggar odyl. Är det numer inte ok att släppa ett program som är stabilt från början?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag belamras med On1´s utskick. Betaversioner som dom vill att vi betalare ska testa och berätta om buggar odyl. Är det numer inte ok att släppa ett program som är stabilt från början?
Adobe var en av pionjärerna att strunta i att åtgärda buggar och istället hänvisa till nästa version (som förstås kostade).
De började dessutom att släppa kommersiella versioner som egentligen fortfarande befann sig på utvecklingsstadiet.

Det började då bli viktigare att släppa "nya" versioner då de genererade intäkter vilket buggfixar inte gjorde.

Tempot är extremt högt idag. Punkt-releaser får ingen publicitet alls vilket nya version får. Så alla släpper nya produkter allt tidigare och med högre och högre röst. Men under ytan är skillnaderna ofta små och det känns det som att fler problem introduceras än vad som åtgärdas. :)

Tråkigt och irriterande.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Adobe var en av pionjärerna att strunta i att åtgärda buggar och istället hänvisa till nästa version (som förstås kostade).
De började dessutom att släppa kommersiella versioner som egentligen fortfarande befann sig på utvecklingsstadiet.

Det började då bli viktigare att släppa "nya" versioner då de genererade intäkter vilket buggfixar inte gjorde.

Tempot är extremt högt idag. Punkt-releaser får ingen publicitet alls vilket nya version får. Så alla släpper nya produkter allt tidigare och med högre och högre röst. Men under ytan är skillnaderna ofta små och det känns det som att fler problem introduceras än vad som åtgärdas. :)

Tråkigt och irriterande.
Idag äger jag jag 4 raw-program som jag använder till och från. Av dessa fyra är det endast 1 som fungerar och har prestanda som det är tänkt. Det är Iridient som är ett litet men mycket kompetent program.
Det drivs av en enda man som verkar åstadkomma mer än vad Adobe lyckas med med sina horder av utvecklare.

Jag skapade om mitt LR bibliotek senaste veckan. Ville få en mer logisk ordning på vad som ligger på NAS-diskar och vad som ligger på externa lokala diskar.
Att importera 20 000 bilder från en extern källa tog någon timme. Att skapa standard previews från dessa tog över 24 timmar. Något måste vara fel på hur LR skapar lokala previews. Förr gick det ganska snabbt. Numera går det pinsamt långsamt. Problemet har nu funnits i flera av de sista versionerna.

Capture One Pro fungerar äntligen även på min dator utan krascher. Förmodligen det program av de stora som verkar flyta på bäst. Men jag hade stora problem i flera versioner där det kraschade när jag försökte importera nya bilder.

On1 raw är det program jag har mest sympati för. De är ett ganska litet företag i jämförelse med Adobe
On1 raw är det program jag har mest jag har mest förståelse för. De är ett ganska litet företag i Oregon som försöker utmana jätten. Tycker de har hunnit ganska långt på sin officiellt drygt 1 år långa resa .
De har adderat funktionalitet i ett tempo som är mycket högre än vad Adobe gjorde när de byggde LR.
Visst är det mycket som krånglar fortfarande men det är också mycket som fungerar bättre än LR.

Så jag betalar uppgraderingarna och hoppas de blir en vacker svan en vacker dag. Jag är trött på Adobe som trots sina resurser inte har mycket innovation och där inte mycket händer. Förutom att troget fakturera oss varje månad.

Capture One Pro är bra men har sina begränsningar. DE vägrar ha ICC-camera profiler som Adogbe. Har inte hantering av kamerastilar vilket många önskar. Hanterar inte LR-HDR DNG.
Har en ganska rudimentär hantering av keywording och sökning av bilder.

Det optimala raw-programmet är en tävling som ännu inte har någon vinnare.
 

Lars Jn

Aktiv medlem
Vad klarar Print-modulen av?

Har försökt testa och läsa in mig på ON1 nu några dar.
Tycker print-funktionen verkar lite mager.
Går det inte att variera marginalerna som man vill, eller göra kontaktkartor med många bilder?
Kan inte hitta något av detta, bara en bild /sida och centrerad bild.

Lars
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har försökt testa och läsa in mig på ON1 nu några dar.
Tycker print-funktionen verkar lite mager.
Går det inte att variera marginalerna som man vill, eller göra kontaktkartor med många bilder?
Kan inte hitta något av detta, bara en bild /sida och centrerad bild.

Lars
Printmodulen är helt klart svag och mycket mindre intuitiv än vad LR är.
On1 raw är som sagt work in progress och detta med printing är inte något man prioriterat ännu.
Tror inte heller att det är särskilt högt upp på listan. Vi är ju inte så många som sysslar med detta.
Så jag synkar till LR och printar därifrån.

Att ta LR till dagens nivå har tagit lång tid.
De som nu sticker upp och erbjuder alternativ nu kommer också behöva tid. Vi skall inte hoppas på mirakel.Vill man idag hoppa av Adobe så får man nog ställa in sig på att tappa eller åtminstone kompromissa för vissa funktioner.

C1Pro är lite samma sak. Deras utskriftsmodul är inte heller så funktionsrik eller intuitiv. Fast den ger väldigt bra resultat. Fast inte heller C1PRO har alla funktioner som LR har.

Så skall man byta från LR/PS så får man vara beredd att stå sitt val.
Själv kommer jag fortsätta köra LR/PS på prenumeration tills jag ser att de alternativ jag har är tillräckligt bra för att jag skall kunna släppa Adobe utan att ångra mig.
Tycker som jag sagt tidigare att ON1 raw har gjort stora framsteg under sitt första år. Fast för att bör ett fullgott alternativ för min del behöver de minst 1 år till. Även det är nog en optimistisk uppskattning.
 

--Micke--

Aktiv medlem
Att Adobe valt sin väg gör att jag på sikt (då mina installerade versioner PS CS4 och LR 5 slutar fungera) lämnar skutan och litar till att det finns friska konkurrenter på marknaden då dagen kommer. Fick helt nyligen info om On1 och kommer nyfiket följa utvärderingen. Verkar intressant men kommer samla ihop mig och jämföra vad som gäller då det är dags.

En västentlig fråga är dock vad som går bort resp. kan tas tillvara vid en "konvertering" . Jag inser att all editering på de tusentals bilder jag redan gjort finns lagrade i textfiler med relevans till alla specifika LR-inställningar. Och att indexeringen till mitt arkiv utgår från LR-preferenser.

Att komma in i ett nytt gränssnitt och fatta funktioner oroar mig mindre. Sådant har man upplevt förr efter snart 30 år som användare av olika program. Det som skrämmer är mängden av bilder som ligger arkiverade, är indexerade med taggar, har justerats i LR etc.

Har kollat en del inlägg och det finns antydningar om vissa svar men kan du klart och koncist tala om vad som tappas respektive tas till vara om man installerar? Får man intitala frågor med relevans till ett tidigare LR-arkiv eller förväntas man bara importera katalogerna as is? Är ju ett hästjobb jag lagt ned hitills i syfte att ha ett lättarbetat arkiv. Likaså har inställningar man är väldigt nöjd med gjort på otaliga bilder.

Så, i vilket läge är man efter installationen?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Att Adobe valt sin väg gör att jag på sikt (då mina installerade versioner PS CS4 och LR 5 slutar fungera) lämnar skutan och litar till att det finns friska konkurrenter på marknaden då dagen kommer. Fick helt nyligen info om On1 och kommer nyfiket följa utvärderingen. Verkar intressant men kommer samla ihop mig och jämföra vad som gäller då det är dags.

En västentlig fråga är dock vad som går bort resp. kan tas tillvara vid en "konvertering" . Jag inser att all editering på de tusentals bilder jag redan gjort finns lagrade i textfiler med relevans till alla specifika LR-inställningar. Och att indexeringen till mitt arkiv utgår från LR-preferenser.

Att komma in i ett nytt gränssnitt och fatta funktioner oroar mig mindre. Sådant har man upplevt förr efter snart 30 år som användare av olika program. Det som skrämmer är mängden av bilder som ligger arkiverade, är indexerade med taggar, har justerats i LR etc.

Har kollat en del inlägg och det finns antydningar om vissa svar men kan du klart och koncist tala om vad som tappas respektive tas till vara om man installerar? Får man intitala frågor med relevans till ett tidigare LR-arkiv eller förväntas man bara importera katalogerna as is? Är ju ett hästjobb jag lagt ned hitills i syfte att ha ett lättarbetat arkiv. Likaså har inställningar man är väldigt nöjd med gjort på otaliga bilder.

Så, i vilket läge är man efter installationen?
Nej jag kan inte belysa det. Har aldrig konverterat LR katalogen till C1PRO. Har kört C1PRO så länge att det var före LR. Så i mitt fall har jag haft en C1PRO katalog sedan något årtionde sedan.
Fast jag ser ju att C1PRO tar hänsyn till ett antal saker när jag först hanterat importen och gjort saker i LR.

Vad jag läst hos Capture One är att när man importerar hela sitt bibliotek från LR så blir inte bilderna exakt lika som i LR. Sedan har du det här med Collections och Publishing services. Det kommer förmodligen inte med överhuvudtaget.
 

--Micke--

Aktiv medlem
Nej jag kan inte belysa det. Har aldrig konverterat LR katalogen till C1PRO. Har kört C1PRO så länge att det var före LR. Så i mitt fall har jag haft en C1PRO katalog sedan något årtionde sedan.
Fast jag ser ju att C1PRO tar hänsyn till ett antal saker när jag först hanterat importen och gjort saker i LR.

Vad jag läst hos Capture One är att när man importerar hela sitt bibliotek från LR så blir inte bilderna exakt lika som i LR. Sedan har du det här med Collections och Publishing services. Det kommer förmodligen inte med överhuvudtaget.
Så här långt har jag bara 'börjat intressera mig' och ser tacksamt att det finns en seriös konkurrent till Adobe, i alla dall vad gäller den programvaran. Det behöver de! Faktum är att de lämnar den typ av kund jag är, och vi är nog rätt många som fortsatt vill ha program inköpta och installerade, i sticket. Deras svar för nästa LR-lansering säger rakt upp i ansiktet att 'vi skiter i er'.

Önskar ingen vidare debatt här (igen) med närmast 'religiösa' förtecken. Jag kommer behålla mitt PS CS4 och LR5 sålånge de fungerar, och det gör de säkert ytterligare antal år. Sedan vet jag att det finns ett starkt alternativ, och vid det laget har de blivit ännu bättre.

Och får att då återknyta till att du väckte upp min tidigare fråga och tackar för det. Under tiden har jag hittat lite svar och även om det inte berör dig är det bra att veta för oss stand-alone-LR:are att det jag efterfrågar verkar kunna lösas.

https://www.youtube.com/watch?v=KA61Yi9DQSQ

I övrigt har jag låtit bli att installera LR6 för att några haft lite buggar med överföringen av tidigigare nyckelord samt att många klagade på för hög CPU-användning. Har fråga om det men ingen svarar. Enda skälet är att få tillgång till LR6's HDR med RAW-original. Tänkte det kunde vara lite kul. Men avstår om en LR6-installation resulterar i segare program och risker att behöva uppdatera nyckelord. Annars skulle LR6 bli min sista version.
 

light

Aktiv medlem
On1 får svidande kritik

Jag fick ett mejl idag från macphun team (eftersom jag testat deras program), där fanns bland mycket annat en länk till en review av någon Darlene som testat fem olika program, bland annat On1 photo raw 2018. Men On1 fick svidande kritik på det allra mesta. Det var inte mycket hon var nöjd med. Ganska ordentlig sågning. Jag för min del har använt On1 alldeles för lite för att kunna bedöma om hennes kritik är befogad på någon eller några punkter. Men kanske någon annan kan bedöma det? Jag kan inte skaka av mig misstanken att eftersom mejlet kommer från ett konkurrerande företag så är det inte en helt opartisk review. Här är i alla fall länken:

https://www.digitalphotomentor.com/photo-editing-software/?ck_subscriber_id=132360974&utm_source=Macphun+Friends&utm_campaign=db15546fac-Dec_Phun_News_no_owners_group_a_Macphun_EN&utm_medium=email&utm_term=0_912838542a-db15546fac-276203041&mc_cid=db15546fac&mc_eid=7a9cea2665
 
ANNONS