Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

PMD

Aktiv medlem
Vad är nackdelen med två minneskortplatser enligt dig? tar knappast någon större påverkan på kamerans storlek.
För SD-kort stämmer det nog, men knappast för XQD (eller CF-express) som är framtiden när det gäller datalagring i kameror. Dessa kort är rätt mycket större än SD.
 

PMD

Aktiv medlem
Problemet är bara resultatet för det mesta inte ens kommer i närheten av CIPA:s siffror. För det mesta alltså, för med ojämna mellanrum stämmer de plötsligt jättebra. Och när det skiljer, så skiljer det väldigt olika mycket. Ibland får jag dubbelt så många bilder som CIPA, ibland fem gånger fler, ibland tio gånger fler ... Det kan mycket väl hända att jag är en väldigt konstig kameraanvändare, men jag tror faktiskt inte det. Jag tror snarare att det är något rätt konstigt med CIPA:s modell. Saken är att jag ibland har jämfört mina testresultat med dem från andra testare och visst får vi en blandning av överensstämmande och ibland lite olika resultat vi också. Men då skiljer det sig i storlekordningen 10-30 % mellan våra resultat, inte två, fem eller tio gånger olika som när man jämför med CIPA:s siffror.
Det intressanta är nog inte hur mycket dina resultat skiljer sig från CIPAs utan om förhållandet mellan resultaten från olika kameror skiljer sig åt för dig jämfört med CIPA.

Det enda mönster jag har sett är att CIPA-siffrorna av något skäl verkar bli mer fel ju snabbare en kamera är (i första hand snabb serietagning).
Serietagning bör väl öka antalet bilder man kan ta med ett batteri, om man använder CIPAs modell (som jag förvisso bara har ett ungefärligt hum om)?
 

PMD

Aktiv medlem
De här kamerorna har ju wi-fi, så det kan inte vara någon rocket science för Nikon att släppa en portabel batteridriven lagringsenhet som kontinuerligt tar emot bilder, om man nu inte har plats eller bandbredd j mobilen för samma sak.
Då skulle man få ännu färre bilder per batteriladdning.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Vad är nackdelen med två minneskortplatser enligt dig? tar knappast någon större påverkan på kamerans storlek.
Det finns mera än kortets fysiska storlek och korthållares plats.
Då Nikons Z använder XQD så har de minst en PCIe bana och då de kommer att få stöd för CFx Type B så bör det innebära två PCIe banor.

Med två kortplatser går det inte bara åt lite mera fysiskt utrymme men sannolikt ytterligare någon styrkrets, pcb-utrymme etc för att hantera den/de andra banorna och med fler kretsar lite högre strömkonsumption, mera värme osv.

Hoppas verkligen inte att Nikon går på samma pinsamheter som många andra tillverkare vars kameror överhettat snabbt vid filmning t.ex.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Det intressanta är nog inte hur mycket dina resultat skiljer sig från CIPAs utan om förhållandet mellan resultaten från olika kameror skiljer sig åt för dig jämfört med CIPA.


Serietagning bör väl öka antalet bilder man kan ta med ett batteri, om man använder CIPAs modell (som jag förvisso bara har ett ungefärligt hum om)?
Den som för första gången använder en kamera med en elektronisk sökare kommer att se hur strömförbrukningen vid praktisk användning för de flesta överstiger de värden detta "teoretiska, maskinkonstruerade" CIPA test anger.

Det är sökaren som är den stora strömförbrukaren. Det gäller att ha extrabatterier med i fält. Kameror med elektroniska sökare drar rejält med ström och det tycker jag är deras största svaghet.
 

iSolen.se

Guest
Den som för första gången använder en kamera med en elektronisk sökare kommer att se hur strömförbrukningen vid praktisk användning för de flesta överstiger de värden detta "teoretiska, maskinkonstruerade" CIPA test anger.

Det är sökaren som är den stora strömförbrukaren. Det gäller att ha extrabatterier med i fält. Kameror med elektroniska sökare drar rejält med ström och det tycker jag är deras största svaghet.
Martin och några andra fotografer just nu i Tokyo får ju ut c:a 1200 bilder med Z7 och A7rii ger drygt 200 trots att bägge är spegellösa och bägge är specade till 300 med CIPA så du får nog leta efter förklaringen någon annanstans.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Martin och några andra fotografer just nu i Tokyo får ju ut c:a 1200 bilder med Z7 och A7rii ger drygt 200 trots att bägge är spegellösa och bägge är specade till 300 med CIPS så du får nog leta efter förklaringen någon annan stans.
Serietagning och antal exponeringar har lite med praktiskt bruk att göra. Släpp teorin och det du läst dig till...

"Internetfotografer" är ju sällan i fält med sina kameror.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Eftersom att det finns en uppsjö med variabler så måste man antingen följa testmanuset eller härma varandra när man fotograferar tillsammans.

Bränna av långa snabba serietagningar ger otroligt många fler bilder per batteri än den som i starkt solljus kämpar med kompositioner och tar en bild i taget för att sedan kontrollera skapelsen på skärmen.
Trådlösa funktioner som ligger aktiva, dåliga batterier, inställningar, ljusmätning, AF, hantering etc.

Det är ju helt klart att om två olika hus klarar av liknande antal foton enligt en och samma spec men sedan varierar extremt när olika personer använder dem så är det svårt att säga var man ska börja leta efter orsak. Eller ens om det är värt att leta.
Kanske lättare att hitta en fotokompis och testa tillsammans :)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Martin och några andra fotografer just nu i Tokyo får ju ut c:a 1200 bilder med Z7 och A7rii ger drygt 200 trots att bägge är spegellösa och bägge är specade till 300 med CIPA så du får nog leta efter förklaringen någon annanstans.
Det gäller att ställa om när man går från en dSLR till en spegellös. Tre många gör som jag gjorde med en dSLR. Man slår på den när man börjar fota och låter den sedan vara på och själv gå ner i sleep mode.

Gjorde först likadant med Fuji kamerorna som har små batterier. Fick då ofta bara ut 200-300 bilder ur ett batteri.

Numera slår jag alltid av kameran så fort jag tagit bilderna. Det är definitivt sensor, EVF och skärma som drar mest ström. Har ingen wifi eller annat igång.
Numera får jag ofta ut över 500 bilder medan CIPA anger 330.

Som bäst tog jag 550 bilder i HDR i serier om 7 bilder. När jag var klar hade jag fortfarande 50% i batteriet.
Fotografens hantering kan påverka hur många bilder man kan få ur ett batteri väldigt mycket.
 

lofling

Aktiv medlem
Jag hade inte något extrakort med eftersom jag hade ett påbörjat och ett tomt kort i kameran = kapacitet för närmare tusen bilder.

Ska man gardera sig mot allt får man ta med extra kameror och en till fotograf eller två :)
Jag trodde att alla seriösa bröllopsfotografer faktiskt hade med åtminstone ett extra hus. Det är ju inte bara korten som kan strula. Att stå på ett bröllop som anlitad fotograf och kameran plötsligt strejkar mitt i ceremonin kan inte vara speciellt roligt om man inte har ett extra hus med (dessutom slipper man oftare objektivbyte på det sättet också).
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag hade inte något extrakort med eftersom jag hade ett påbörjat och ett tomt kort i kameran = kapacitet för närmare tusen bilder.

Ska man gardera sig mot allt får man ta med extra kameror och en till fotograf eller två :)
Så snart man plåtar viktiga motiv yrkesmässigt har väl ända sedan tidig analogperiod funnits flera gyllene regler. På den listan återfinns: "Ha alltid en backupkamera".

Hade jag återvänt till redaktionen och sagt "inga bilder-kameran lade av" hade jag väl inte fått sparken, men en rejäl reprimand.

2 identiska kamerahus laddade med samma fysiska kortstorlek(ar)+extrabatterier så slipper man i alla fall till stor del stressen av att riskera stå "naken" efter uppdraget.

Att göra uppdrag utan extrabatteri kan jag bara likna vid att spela rysk roulette. Kan fungera 5 ggr eller mer men till sist sitter den 6:e kulan i "fel läge" för en själv.
 

janne_145

Aktiv medlem
Det enda som skulle få mig att byta från min A73 är väl att Z6 funkar med fina Nikon af objektiv med adaptern man kan köpa till. DET är vad jag saknar med min A73, en bra Nikonadapter. Canons objektiv kan man ju köra med sigmas superba adapter men jag har några favoriter i Nikonstallet.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Det gäller att ställa om när man går från en dSLR till en spegellös. Tre många gör som jag gjorde med en dSLR. Man slår på den när man börjar fota och låter den sedan vara på och själv gå ner i sleep mode.

Gjorde först likadant med Fuji kamerorna som har små batterier. Fick då ofta bara ut 200-300 bilder ur ett batteri.

Numera slår jag alltid av kameran så fort jag tagit bilderna. Det är definitivt sensor, EVF och skärma som drar mest ström. Har ingen wifi eller annat igång.
Numera får jag ofta ut över 500 bilder medan CIPA anger 330.

Som bäst tog jag 550 bilder i HDR i serier om 7 bilder. När jag var klar hade jag fortfarande 50% i batteriet.
Fotografens hantering kan påverka hur många bilder man kan få ur ett batteri väldigt mycket.
Instämmer i det Mats. Det blir en annan hantering och efter en tid gör man som du säger. Jag antar att det är strömförbrukningen som kommer att förbättras mycket i takt med att kamerorna utvecklas. Grejen med kamerorna tycker jag är att man inte ska behöva hänga på massa extra grepp o dylikt. Då är man ju tillbaka i spegelreflexernas höga vikt och storlek.
 
ANNONS