Annons
Gammal 2018-01-19, 20:56
UlrikaCM

Dymotejp...
Hej - har en fråga angående att jag vill lägga in en textremsa på några av mina kort.
Jag vill att texten ska se ut som jag skrivit ut det på dymotejp o klistrat dit..
Dvs svart botten med vit text el möjligen tvärtom beroende på bakgrunden på kortet.

Har försökt söka o förstå hur man fixar det men hittar inget, är det någon som vet hur jag får till det?
Gammal 2018-01-19, 20:58
afe

UlrikaCM skrev: Hej - har en fråga angående att jag vill lägga in en textremsa på några av mina kort.
Jag vill att texten ska se ut som jag skrivit ut det på dymotejp o klistrat dit..
Dvs svart botten med vit text el möjligen tvärtom beroende på bakgrunden på kortet.

Har försökt söka o förstå hur man fixar det men hittar inget, är det någon som vet hur jag får till det?
Du behöver installera ett typsnitt som ser ut som dymotejp. Jag vet inte om det finns gratis, men googla dymo tape font så hittar du massor.
Gammal 2018-01-19, 22:24
Smw

afe skrev: Du behöver installera ett typsnitt som ser ut som dymotejp. Jag vet inte om det finns gratis, men googla dymo tape font så hittar du massor.
Hej !

Såg det på en shampotub vid jul.

https://www.dafont.com/dymo.font

//MW
Gammal 2018-01-20, 09:18
UlrikaCM

afe skrev: Du behöver installera ett typsnitt som ser ut som dymotejp. Jag vet inte om det finns gratis, men googla dymo tape font så hittar du massor.
Tusen tack!!!!!
Gammal 2018-01-20, 09:43
Smw

Smw skrev: Hej !

Såg det på en shampotub vid jul.

https://www.dafont.com/dymo.font

//MW
Observera den lilla solida ruta nr 124, odrätt streck, vad tecknet nu heter, göt det möjligt
att skriva remsan med mellanslag.
Kanske finns på något annat tcken vid annan font.

//MW
Gammal 2018-01-22, 15:28
UlrikaCM

Smw skrev: Observera den lilla solida ruta nr 124, odrätt streck, vad tecknet nu heter, göt det möjligt
att skriva remsan med mellanslag.
Kanske finns på något annat tcken vid annan font.

//MW
Tack för hjälpen!
Gammal 2018-02-11, 12:19
UlrikaCM

UlrikaCM skrev: Tack för hjälpen!

Jag får inte remsan att se ut som en "hel" remsa pga av att det blir uppehåll vid mellanslaget. Jag har försökt trycka på lodrätta strecket men det blir bara ett genomskinligt mellanslagsruta...?
Gammal 2018-02-11, 12:40
ugewan

Adobe Dynamo
UlrikaCM skrev: Jag får inte remsan att se ut som en "hel" remsa pga av att det blir uppehåll vid mellanslaget. Jag har försökt trycka på lodrätta strecket men det blir bara ett genomskinligt mellanslagsruta...?
Har ett gammalt dylikt typsnitt. Om du använder ett program som kan hantera typografi, t ex Indesign, Illustrator men även Photoshop, så är det enkelt att 'knipa' text (kerning)... just med Adobe Dynamo behövs det knipas för att slippa de vita gluggarna.
Gammal 2018-02-11, 13:42
Mashavet

UlrikaCM skrev: Jag får inte remsan att se ut som en "hel" remsa pga av att det blir uppehåll vid mellanslaget. Jag har försökt trycka på lodrätta strecket men det blir bara ett genomskinligt mellanslagsruta...?
Fungerar för mig, både på sidan som det länkas till och i Libreoffice. Använder du rätt lodrät streck? På min dator trycker jag AltGr+tangent märkt med de tre symbolerna ><| Jag tror att symbolers placering på tangentborden inte är helst standardiserade.
Gammal 2018-02-11, 21:31
Smw

Hej !
Fungerade för mej.
Prova i någon editor typ notpad eller word för att leta reda på strecket.
Inte alltid helt enkelt.

I word el dyl bör du kunna se "dymoremsan".

//MW
Gammal 2018-02-11, 22:18
mombasa

Lägg en svart tonplatta bakom. I rätt höjd och bredd. (Allt görs inte genom typsnitt)
Gammal 2018-02-12, 08:34
Billensth

Dymo fonttyp
Hej

För mig fungerar det att få en "dymoremsa" på hela texten.
Använde mig an infoga en symbol i word i Dymo textuppsättning finns ett blanktecken som jag använde.

Du få titta i PDF filen så ser du hur det blev.

Ha de
Anders
Bifogade filer
Filtyp: pdf Fotosidan.pdf (31.5 KB, 65 visningar)
Gammal 2018-02-18, 21:48
Smw

Smw skrev: Hej !
Fungerade för mej.
Prova i någon editor typ notpad eller word för att leta reda på strecket.
Inte alltid helt enkelt.

I word el dyl bör du kunna se "dymoremsan".

//MW
Hej !

Hur gick det ?

Sitter lite civiliserat vid en dator och kan prova lite.

1. På mitt tgbord är strecket på samma tagent som < > , fast med AltGr, blir då |.
Mitt tgB, vänster om Z.

2. Eller ( utgår du använder ps ) öppna panelen "Specialtecken", finns under "Fönster"
Hos mej, rad 14 , kol 3.

---------

Det ska vara lite snett, det är fullständigt omöjligt att klistra Dymotejp rakt, jämt och snyggt.

//MW
Gammal 2018-02-18, 23:25
oXo

Ställ muspekaren där du vill ha mellanslag och tryck ner alt tangenten och håll den nertryckt och knappa in siffrorna 124 släpp sedan alt tangenten
Gammal 2018-02-19, 19:07
UlrikaCM

oXo skrev: Ställ muspekaren där du vill ha mellanslag och tryck ner alt tangenten och håll den nertryckt och knappa in siffrorna 124 släpp sedan alt tangenten
Tusen tack, det ska jag testa!
Besvara

Bokmärken

Taggar
bildredigering , bildtext , dymotejp , text på bild

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:43.