Annons

Att överleva som frilans

Produkter
(logga in för att koppla)

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Så allt som är billigt är bara skit, vad kör du för bil, för du måste ju förstå att det argumentet är bara skitsnack och inget annat.
Det finns säkert bra fotografer som är billigare än någon annan, men då är dom enligt dig bara skit.
...
Precis som Frödeberg och Ztenlund påpekar.
Så har du missuppfattat vad jag menar.

För att förtydliga det jag vill säga.
På en träff för företagare, för några år sedan.
Så hörde jag en VD på ett företag som säljer beslag av olika sorter.
Berätta om hur de i vissa fall ökat försäljningen, genom att höja priset.

Orsaken var, att det tidigare, lägre priset. Signalerade så låg kvalité.
Att kunderna blev misstänksamma mot kvalitén, och därmed valde dyrare produkter, från konkurrenterna.

Det som Adam skrivit på om sin blogg, "Du vill inte vara en Skoda" är riktigt bra.
(Så även det andra Adam skrivit i ämnet).
 

iSolen.se

Guest
Nej. Ditt första inlägg innehöll inte ett enda exempel.

Däremot innehöll ditt andra inlägg två exempel, och jag sa inte emot.



Naturligtvis. Det är ju en fri marknad utan något begränsning i hur många som kan komma in på marknaden. Vissa yrken kräver formell utbildning och då finns det en reglering av hur många som ger sig in i leken.

Jag tycker det är viktigt att säga, precis som du är inne på, att man kan klara sig om man har begåvning och gör rätt. Min fotografkarriär hade varit rakare om jag inte fått höra att det var nästan omöjligt att lyckas jobba som fotograf från flera håll.

Nog har antalet som vill frilansa ökat rätt ordentligt sista åren samtidigt som tidigare arbetsgivare avskedar sina fotografer. Sen kommer bildbyråerna och kapar åt sig av standardbild segmentet.
Det är svårt att veta hur många frilansare som finns. Men det är helt klart att antalet fasta anställningar blir färre.

Men man måste också skilja mellan olika fotografgenrer. För kommersiella fotografer har anställning knappt varit ett alternativ på 50 år, om ens någonsin. För pressfotografer har det skett en förändring där fasta jobb är närapå en utopi. Det är frilans eller korta vikariat som gäller. Den enda fördelen med det är att det finns en rotation på arbetsmarknaden. Det är inte så svårt att få ett vikariat.

Den allmänna bilden av ett yrke stämmer inte alltid. Journalistförbundet gjorde en studie för några år sedan där de tittade på hur många utexaminerade journalister som jobbade inom yrket efter 5 år. Siffran var 80 procent. Det är förhållandevis högt. Men antalet fast anställda var inte så hög.
Mer du att det inte stämmer att det går dåligt för hela branschen "i snitt"? Tycker det klagas på konkurrens och fallande priser, det avskedas fotografer både till höger och vänster enligt tidningarna.

Om det ska vara jämvikt bör någon del av branschen...sprudla. Bildbyråbranschen gick bra några år på etablerade fotografers bekostnad men nu ligger bilderna där och konkurerar med alla nya bilder så det var tillfälligt. Nu går det dåligt där också.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Mer du att det inte stämmer att det går dåligt för hela branschen "i snitt"? Tycker det klagas på konkurrens och fallande priser, det avskedas fotografer både till höger och vänster enligt tidningarna.

Om det ska vara jämvikt bör någon del av branschen...sprudla. Bildbyråbranschen gick bra några år på etablerade fotografers bekostnad men nu ligger bilderna där och konkurerar med alla nya bilder så det var tillfälligt. Nu går det dåligt där också.
I snitt kanske det går det kanske sämre. Samtidigt går det bra för en hel del fotografer, men de är kanske färre än tidigare. Svårt att veta.

Att det finns en del problem i branschen är det inget snack om. Utvecklingen inom dagspress är generellt negativ, som ett exempel. Bildbyråbranschen har fullständigt ändrat form.

Den lyckosamme är den som förstår sina kunder, finner ett nöje i att leverera det som kunden vill ha samt följer med i utvecklingen.

Många naturfotografer tjänar idag pengar på workshops istället för bildbyråförsäljning. Den som inte är med på en sådan förändring får det jobbigt.

Idag kommunicerar företag och organisationer med bilder på ett helt annat sätt än för 15 år sidan. Idag räcker det inte att kommunicera med text. Det innebär att det finns en ökad efterfrågan på att skapa sig ett bildarkiv med verksamhetsbilder. Jag jobbar en del med sådant här och det är väldigt kul.
Samtidigt har fototekniken gjort att många företag och organisationer tar enkla bilder själva.
 

iSolen.se

Guest
I snitt kanske det går det kanske sämre. Samtidigt går det bra för en hel del fotografer, men de är kanske färre än tidigare. Svårt att veta.
Det har mätts en del på snittlöner, det var en artikel nyligen (i svd, di, dn?) om att det sämsta yrket var fotograf. Jag antar att de räknat in antalet nedlagda timmar för annars tjänar snabbmatsrestaurangandtällda mindre.

Några mätningar på frilans är svårare, där går jag på mina kontakter och det jag läser i forum. Inte ens de största kan ståta med ökad försäljning även om de fortfarande lever gott. De flesta jobbar hårdare nu än förr och försöker outsourca och göra annat för att få upp effektiviteten.

Så jag skulle inte vilja säga att det i snitt "kanske" går sämre utan att det mesta tyder på överetablering, prispress och avskedanden.

Att det finns en del problem i branschen är det inget snack om. Utvecklingen inom dagspress är generellt negativ, som ett exempel. Bildbyråbranschen har fullständigt ändrat form.

Den lyckosamme är den som förstår sina kunder, finner ett nöje i att leverera det som kunden vill ha samt följer med i utvecklingen.
Betoning på lyckosamme, det är inte som förr.
Många naturfotografer tjänar idag pengar på workshops istället för bildbyråförsäljning. Den som inte är med på en sådan förändring får det jobbigt.
Utmärkt exempel. Dvs de slutar att vara fotograferande fotografer och är istället lärare, reseguide e dyl.

Idag kommunicerar företag och organisationer med bilder på ett helt annat sätt än för 15 år sidan. Idag räcker det inte att kommunicera med text. Det innebär att det finns en ökad efterfrågan på att skapa sig ett bildarkiv med verksamhetsbilder. Jag jobbar en del med sådant här och det är väldigt kul.
Samtidigt har fototekniken gjort att många företag och organisationer tar enkla bilder själva.
Jo det var denna föränding som fick bildbyråerna att explodera, med webben mm uppstod ett stort sug samtidigt som det plötsligt fanns lågprisbilder.

Kul att du jobbar med just verksamhetsbilder, mitt i prick skulle jag vilja säga, Getty tjatar på sina fotografer efter just detta.
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest

adamhaglund

Aktiv medlem
Den där attityden ramlar jag på ibland och det finns ett allvarlig problem med den oavsett om det är en stjärna eller normal designer som anlägger attityden.

Den förutsätter att designern har 100%-koll på företaget vilket de sällan har. Nu senast upptäckte vi att designfirman inte kände till produkterna!
Sant. Samma synpunkt kom fram i denna diskussionstråd:
https://www.facebook.com/adam.apeloga/posts/10152237500556172?comment_id=10152237534736172&offset=0&total_comments=25&notif_t=share_comment

Mitt korta svar därifrån är:
Alla mina frilansstrategier som jag skrivit om i bloggen bygger på att man redan är proffs på sitt hantverk till 100%. (Men eftersom de bästa hantverkarna inte har flest jobb, så tror jag att det finns behov av dessa strategier.)
 

iSolen.se

Guest
Sant. Samma synpunkt kom fram i denna diskussionstråd:
https://www.facebook.com/adam.apeloga/posts/10152237500556172?comment_id=10152237534736172&offset=0&total_comments=25&notif_t=share_comment

Mitt korta svar därifrån är:
Alla mina frilansstrategier som jag skrivit om i bloggen bygger på att man redan är proffs på sitt hantverk till 100%. (Men eftersom de bästa hantverkarna inte har flest jobb, så tror jag att det finns behov av dessa strategier.)
Vad spelar det för roll om de är 100% perfekta i sina hantverk (finns det ens såna?) om de inte har 100% förståelse för det som ska göras och vad som ska uppnås?
 

adamhaglund

Aktiv medlem
Vad spelar det för roll om de är 100% perfekta i sina hantverk (finns det ens såna?) om de inte har 100% förståelse för det som ska göras och vad som ska uppnås?
I min värld så är man inte 100% bra på sitt hantverk om man inte har förståelsen som krävs. Det är en del av hantverket.
 

iSolen.se

Guest
I min värld så är man inte 100% bra på sitt hantverk om man inte har förståelsen som krävs. Det är en del av hantverket.
Vilken grupp med supermänniskor du hittat som kan produkter, tidigare produkter, strategier, marknadsföring. konkurrenter, kunder...för varje uppdrag...nej det finns nog lite luft i de där 100% :)

Och finns de ändå så behöver de nog inte jobba med marknadsföring, kunderna skulle stå på kö... :)
 

adamhaglund

Aktiv medlem
Vilken grupp med supermänniskor du hittat som kan produkter, tidigare produkter, strategier, marknadsföring. konkurrenter, kunder...för varje uppdrag...nej det finns nog lite luft i de där 100% :)

Och finns de ändå så behöver de nog inte jobba med marknadsföring, kunderna skulle stå på kö... :)
Haha ja, du har kanske rätt. :)
 

adamhaglund

Aktiv medlem
Lägg tid på dina hjärteprojekt

Hej alla,

jag sparkar liv i den här tråden igen för att berätta att ett nytt inlägg i serien om frilansstrategier nu är online. Finns att läsa här:
http://apeloga.se/gor-vad-brinner-du-tjanar-pa-det/

Utdrag ur inlägget:

"Lärdomen till alla frilansare och entreprenörer därute är att göra detsamma. Våga göra dina hjärteprojekt. Satsa trots att det inte finns någon säkerhet. Gör det du brinner för.

Det kommer det ge utdelning, på många fler sätt än du kan förutse."

Adam
 

iSolen.se

Guest
Hej alla,

jag sparkar liv i den här tråden igen för att berätta att ett nytt inlägg i serien om frilansstrategier nu är online. Finns att läsa här:
http://apeloga.se/gor-vad-brinner-du-tjanar-pa-det/

Utdrag ur inlägget:

"Lärdomen till alla frilansare och entreprenörer därute är att göra detsamma. Våga göra dina hjärteprojekt. Satsa trots att det inte finns någon säkerhet. Gör det du brinner för.

Det kommer det ge utdelning, på många fler sätt än du kan förutse."

Adam
Kan vara ett farligt råd, majoriteten av uppstarter går inte så bra och då är det bra om man inte satsat allför mycket ekonomiskt.

Skynda långsamt, ta ett steg i taget och hitta en stabil marknad innan man satsar "allt". Det är bra att stå på flera (ekonomiska) ben så länge som möjligt.
 

afe

Aktiv medlem
Kan vara ett farligt råd, majoriteten av uppstarter går inte så bra och då är det bra om man inte satsat allför mycket ekonomiskt.

Skynda långsamt, ta ett steg i taget och hitta en stabil marknad innan man satsar "allt". Det är bra att stå på flera (ekonomiska) ben så länge som möjligt.
Har du läst hela blogginlägget? Det handlar ju inte om att huvudlöst "satsa allt".
 

iSolen.se

Guest
Har du läst hela blogginlägget? Det handlar ju inte om att huvudlöst "satsa allt".
Jodå och TS lade tyngden här "Satsa trots att det inte finns någon säkerhet.". Nog kan det vara bra att mana till lite försiktighet innan man (frilansare och entreprenörer) t ex satsar helhjärtat på att konvertera sin hobby till ett leverne.
 

adamhaglund

Aktiv medlem
Har du läst hela blogginlägget? Det handlar ju inte om att huvudlöst "satsa allt".
Stämmer, det är så jag menar. Det handlar om sidoprojekt, inte om det man gör i huvudsak. Tex, min byrå jobbar i huvudsak med företagsfotografering, men som sidoprojekt gör vi olika utställningar, böcker, etc.
 
ANNONS