Annons

Snabb sortering av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Pelle Chevelle

Avslutat medlemskap
Finns det något program man kan stega igenom alla bilder i en folder & med en tangenttryckning "tagga" de bilder man vill behålla. Det måste kunna ske i helskärm/stort format så att man ser oskärpa m.m. för att sedan kunna välja alla de bilder man taggat & lyfta över i en annan folder. Detta för att snabbt kunna ögna igenom en folder & se vad man vill ha kvar? Det viktiga är m.a.o. att snabbt & smidigt märka upp det man vill ha kvar & sen lika smidigt kunna särskilja det som skall vara kvar efter genomgång, för att sedan lyfta över det i en separat folder eller radera det som inte är taggat.

Det blir för mycket klick/och tangentbord med t.ex. LR eller för mycket fram & tillbaka om man använder t.ex. Windows 10 "Foton"
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Vad är fel med att göra det i LR?
Du behöver ju inte trycka så mycket om du inte vill. Det finns en sprayburk för det :)

/Stefan
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Finns det något program man kan stega igenom alla bilder i en folder & med en tangenttryckning "tagga" de bilder man vill behålla. Det måste kunna ske i helskärm/stort format så att man ser oskärpa m.m. för att sedan kunna välja alla de bilder man taggat & lyfta över i en annan folder. Detta för att snabbt kunna ögna igenom en folder & se vad man vill ha kvar? Det viktiga är m.a.o. att snabbt & smidigt märka upp det man vill ha kvar & sen lika smidigt kunna särskilja det som skall vara kvar efter genomgång, för att sedan lyfta över det i en separat folder eller radera det som inte är taggat.

Det blir för mycket klick/och tangentbord med t.ex. LR eller för mycket fram & tillbaka om man använder t.ex. Windows 10 "Foton"
Det kan man göra i LR.
Fast du vet inte hur inte hur man gör eller hur? Så läs på så lär det dig kanske lite mer om LR. Jak an ge dnågra ledtrådar. Det ena är att säga automatiskt. Det andra har med bostäderna p och och x att göra.
Trött på alla unga som inte orkar lära sig något själva utan skall ha allt serverat.
För mycket curlande i barndomen kan jag tänka.
 

nivas

Aktiv medlem
Kul med fler här på Fotosidan som gillar fart och fläkt när man sorterar sina bilder. :)
Även jag föredrar att göra en grovsortering innan jag lyfter in bilderna i LR för redigering.

Faststone är ett populärt gratisalternativ.
Photo Mechanic och ACDSee är två etablerade kommerciella program.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Kul med fler här på Fotosidan som gillar fart och fläkt när man sorterar sina bilder. :)
Även jag föredrar att göra en grovsortering innan jag lyfter in bilderna i LR för redigering.

Faststone är ett populärt gratisalternativ.
Photo Mechanic och ACDSee är två etablerade kommerciella program.
Testat Photo Mechanic och förstår faktiskt inte vitsen med ytterligare ett program som kostar pengar för att göra en enda sak som Lightroom redan gör riktigt snabbt.
Förr lagade folk på att det tog för lång tid pga LR skulle göra previews, men det är ju löst för längesen.
Dessutom verkar det som de flesta inte vet hur man sållar snabbt. Finns som jag nämnde sprayburken. Men även X och P funkar klockrent när man har auto advance aktiverat. Sen är det bra att ha de markerade bilderna man inte vill ha kvar en stund och det kan man ju välja i LR med i samma bibliotek/program man jobbar med.

Jag har kvar Photo Mechanic men inte använt den sen jag insåg det bara blev ytterligare ett extra moment i arbetsflödet. Kan förstå om man använder Photo Mechanic till mer än att sortera bilder.

/Stefan
 

nivas

Aktiv medlem
förstår faktiskt inte vitsen med ytterligare ett program som kostar pengar för att göra en enda sak som Lightroom redan gör riktigt snabbt.
Vitsen är att man inte alltid vill importera in allt i LR för redigering.
Ibland vill man bara sortera, sålla och söka. Jag uppfattar även att TS vill lägga in de utvalda bilderna i nya kataloger på hårddisken.

Jag har t.ex. en förenings bildarkiv på min dator med massor av material från 1920-talet och framåt. Om redaktören för föreningstidningen frågar efter bilder på något specifikt så är det ju mycket smidigare att sortera fram dessa utanför LR. Är det dessutom bara några enstaka bilder som behöver redigeras för tryck så går det oftast mycket snabbare att plocka in dom i Photoshop.
Samma sak om folk e-postar bilder till mig för att t.ex. göra ett bildspel till ett möte, jag vill ju inte ha in dem i mitt LR-bibliotek, jag vill bara göra ett urval.

Jag upplever att t.ex. ACDSee fortfarande är snabbare på att bläddra mellan bilderna än LR, vilket är en annan fördel med ett separat program - men det kanske beror lite på hur snabbt man är van att jobba.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Finns det något program man kan stega igenom alla bilder i en folder & med en tangenttryckning "tagga" de bilder man vill behålla. Det måste kunna ske i helskärm/stort format så att man ser oskärpa m.m. för att sedan kunna välja alla de bilder man taggat & lyfta över i en annan folder. Detta för att snabbt kunna ögna igenom en folder & se vad man vill ha kvar? Det viktiga är m.a.o. att snabbt & smidigt märka upp det man vill ha kvar & sen lika smidigt kunna särskilja det som skall vara kvar efter genomgång, för att sedan lyfta över det i en separat folder eller radera det som inte är taggat.

Det blir för mycket klick/och tangentbord med t.ex. LR eller för mycket fram & tillbaka om man använder t.ex. Windows 10 "Foton"
I Lightroom kan du stega igenom alla bilder, Shift-P för de du vill fortsätta jobba med och Shift-X för de du vill sålla bort.

Sen väljer du Filter: Flagged i nedre högra hörnet, så ser du bara de flaggade.

Du kan flytta alla du inte flaggat genom Edit - Select by Flag - Unflagged och sedan drar du dem till en annan katalog där du sen kan radera dem med Finder eller Explorer.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Finns det något program man kan stega igenom alla bilder i en folder & med en tangenttryckning "tagga" de bilder man vill behålla. Det måste kunna ske i helskärm/stort format så att man ser oskärpa m.m. för att sedan kunna välja alla de bilder man taggat & lyfta över i en annan folder. Detta för att snabbt kunna ögna igenom en folder & se vad man vill ha kvar? Det viktiga är m.a.o. att snabbt & smidigt märka upp det man vill ha kvar & sen lika smidigt kunna särskilja det som skall vara kvar efter genomgång, för att sedan lyfta över det i en separat folder eller radera det som inte är taggat.

Det blir för mycket klick/och tangentbord med t.ex. LR eller för mycket fram & tillbaka om man använder t.ex. Windows 10 "Foton"
Vet inte om det är svaret på din fråga, men jag köpte nyligen ett program ( ~ 200:- );
FastRawViewer. Kika på det.

Allt gott !
// T.
 

pdahlen

Aktiv medlem
I Lightroom kan du stega igenom alla bilder, Shift-P för de du vill fortsätta jobba med och Shift-X för de du vill sålla bort.

Sen väljer du Filter: Flagged i nedre högra hörnet, så ser du bara de flaggade.

Du kan flytta alla du inte flaggat genom Edit - Select by Flag - Unflagged och sedan drar du dem till en annan katalog där du sen kan radera dem med Finder eller Explorer.
Tack för tipset hur man kan hantera oflaggade, jag brukar ha svårt att hantera två saker :) så min hjärna fungerar bäst med att flagga de som jag ska ha kvar. Ska jag göra X får jag gå över en gång till, detta blir smidigare

Tycker också att LR fungerar bra, med T blir man av med sidopanelerna och den övre behöver man aldrig ha aktiverad så med det blir granskningsbilden större, möjligt det finns ett kommando för att få bort den undre också?

Jag vill kunna växla mellan bilder vid granskning så autoförlytning är inget för mig, jag behöver också kunna förstora. Jag brukar ha vänsterhanden på pil fram/back och högerhanden på musen för att kunna växla till förstorning med att klicka på skärmen samt klicka på flagga. För mig känns det bättre att veta var jag har de två händerna än att leta efter olika bokstäver på tangentbordet. Finns ingen som säljer ett tangentbord med P, U och Z samt pil fram o back
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Faststone

Använder faststone image viewer för sållning direkt på minneskortet så att jag ska slippa dra in en massa bilder i datorn som jag sen tar bort. Helskärmsläge, bläddra med piltangenterna, förstora bilden till 100% med väster musknapp, och taggar de jag vill dra över till mapp i datorn med annan knapp. Sedan är det bara att markera alla taggade och dra över. Har PS/bridge och Lr men jag tycker det blir smidigare och snabbare så här - alla keepers direkt från minneskortet till vald mapp/mappar på datorn. Enda nackdelen är att programmet inte läser raw-filen utan istället rawfilens inbäddade JPG-bild men det duger gott för sållning.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Aldrig

Jag får aldrig tid att göra det i kameran. När man är ute och fotar djur/fåglar så hinner man knappt kolla på bilderna alls. Dessutom går det snabbare och man ser bättre i lugn och ro framför datorn.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Det kan man göra i LR.
Fast du vet inte hur inte hur man gör eller hur? Så läs på så lär det dig kanske lite mer om LR. Jak an ge dnågra ledtrådar. Det ena är att säga automatiskt. Det andra har med bostäderna p och och x att göra.
Trött på alla unga som inte orkar lära sig något själva utan skall ha allt serverat.
För mycket curlande i barndomen kan jag tänka.
Underbart inlägg. Ett riktigt bra bevis på hur hjälpsamhet inte skall vara tycker jag. Jag ser dock att Flash Gordon själv behöver lite hjälp men frågan är om han kan få det här på FS. Jag skall dock bjuda på ett par tips till dig:
"inte hur inte hur" - dubbelskrivning,
"läs på så lär det dig" - det skall vara du,
" Jak an ge dnågra" - mellanslag och bokstäver saknas, exempelvis ett g och ig (tror jag, det är så kryptiskt skrivet att jag blir osäker på vad som menas),
"bostäderna p och och x" - vem bor i dessa bostäder och varför dubbla och?

En rekommendation till dig, Flash Gordon, är att antingen skriva rätt när du beklagar dig eller helt enkelt inte svara om du tycker det är för ansträngande att hjälpa någon.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag får aldrig tid att göra det i kameran. När man är ute och fotar djur/fåglar så hinner man knappt kolla på bilderna alls. Dessutom går det snabbare och man ser bättre i lugn och ro framför datorn.
Håller med där att det kan vara lugnare hemma.
Du vet om att du kan välja vilka bilder mha knappen P redan i Importdialogen. Den kommer då enbart använda sig av den inbyggda preview precis som Photo Mechanic gör. Sedan bara trycka på Import.

/Stefan
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ja

Håller med där att det kan vara lugnare hemma.
Du vet om att du kan välja vilka bilder mha knappen P redan i Importdialogen. Den kommer då enbart använda sig av den inbyggda preview precis som Photo Mechanic gör. Sedan bara trycka på Import.

/Stefan
Jag har testat LR och jag använder det inte alls. Är för inkörd på PS och traditionell mapphantering och pixeleditering.
 

Roger Vikström

Aktiv medlem
Finns det något program man kan stega igenom alla bilder i en folder & med en tangenttryckning "tagga" de bilder man vill behålla. Det måste kunna ske i helskärm/stort format så att man ser oskärpa m.m. för att sedan kunna välja alla de bilder man taggat & lyfta över i en annan folder. Detta för att snabbt kunna ögna igenom en folder & se vad man vill ha kvar? Det viktiga är m.a.o. att snabbt & smidigt märka upp det man vill ha kvar & sen lika smidigt kunna särskilja det som skall vara kvar efter genomgång, för att sedan lyfta över det i en separat folder eller radera det som inte är taggat.

Det blir för mycket klick/och tangentbord med t.ex. LR eller för mycket fram & tillbaka om man använder t.ex. Windows 10 "Foton"
Helt klart Photo mechanic det är det bästa programmet.
 
ANNONS