Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

avvägnings- eller instrumentstativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det finns ngt som heter Fine Art Photo Supply.

De säljer stativ som de anser vara bland det bästa som finns, framförallt om man använder storformat.

De har ett nyhetsbrev som man kan prenumerera på.
Jag mailar dig, Fredrik, February 2005, läs det med en nypa salt.
 

frsk

Aktiv medlem
ingen annan som har tips på var man kan finna antika/begagnade avvägningstativ eller dylikt?
/ f.
 

frsk

Aktiv medlem
Nu har jag införskaffat mig ett 4,5 kilos trästativ. För 50 kronor! Det verkar stabilt som få och längst upp sitter dessutom någon sorts motsvarighet till kulled med vattenpass och allt. Så nu är det bara att skaffa en 3/8"-skruv för byta ut den som nu sitter på stativet. Tack för tipsen här i tråden.

/ F.
 

frsk

Aktiv medlem
Sitter nu på två trästativ. Det ena på 4,5 kilo och det andra på kanske en 7-8 kilo. Har också satt på varsin 3/8"-skruv. Nu är det med andra ord bara en vettig kulled som saknas.

Kravet är att den ska klara mellanformat och även en lättare storformatare. Priset får inte överstiga en 800 kronor. Har tittat på Giotto och Benbos kulleder. Någon som har erfarenhet av dem? Tips på andra kulleder? Någon som har en bra till salu?

/ F.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Spännande tråd.

Jag är ju alltid inne på att trixa lite egna prylar, både essensiella och mindre viktiga sådana. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=29579



Jag söker ivrigt efter ett äldre lantmätarstativ i trä. Men har än så länge bara hittat ett nära mig, hutlöst dyrt men dock ett äkta Norskt original i snyggt skick...
Det hade passat perfekt men dock är priset i klass med ett nytt Gitzo Classic :)!

Såg din (Stefan Z) lösning med teakplattformen. Såg intressant ut. Jag skulle dock velat ha en platta i lättmetall, men kanske inte det jag kan fixa själv.. (har dock duktiga vänner;)

Jag skall fortsätta mitt sökande och kanske pruta lite på det jag hittat, men hon går knappast ned sisådär 80% på priset..

MVH Niclas,
 

frsk

Aktiv medlem
Hej!

Kontakta lantmäteriet eller gatukontoret i din kommun. De kan mycket väl ha gamla lantmäteristativ till salu. Jag fick mitt i stort sett gratis.

Bästa,
Fredrik
 

elgenper

Aktiv medlem
Stabil-stativen är nog svåra att överträffa. Anpassade för foto från början, lagom tunga (ja, allt är ju relativt...), lättjobbade, outslitliga och, som sagt, synnerligen stabila. Har ett stort och ett av de små "makrostativen", och kan inte tänka mig nåt bättre - när jag slipper flyga med dem eller gå miltals och bära dem.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Vi hade en studiecirkel i fotoklubben för några år sedan där vi byggde varsitt trästativ efter egna önskemål och som blev otroligt stabila och även relativt lätta. Underbenen av aluminium, topplatta och överben av trä (själv använde jag ask) med metallplatta vid skruven. Snabbhandtag och benskruvar, benknoppar mm från Clas Ohlsson. Tog några kvällar att bygga men materialet kostade mig inte mer än ett par hundralappar tror jag. Tyvärr använde jag även trä till klämmanordningen vid underbenen och den ena har nu gått sönder så den ska jag byta mot mässingsplåt tror jag. Benen står otroligt stadigt bara genom att skruva åt snabbskruven vid topplattan och klämskruven för de undre aluminiumbenen. Mycket lättare än olika typer av mätstativ och tillräckligt stabila för tunga kameror, roligare kånka på dessutom (även på vintern då kylan gör metallstativ iskalla).
 

Freasp

Ny medlem
Stativskruv

Nu har jag införskaffat mig ett 4,5 kilos trästativ. För 50 kronor! Det verkar stabilt som få och längst upp sitter dessutom någon sorts motsvarighet till kulled med vattenpass och allt. Så nu är det bara att skaffa en 3/8"-skruv för byta ut den som nu sitter på stativet. Tack för tipsen här i tråden.

/ F.
hejsan, har du kvar den gamla skruven? Jag letar efter en troligen 5/8 X11 skruv till ett avvägningsinstrument. Jag köper din om den liknar ovan. Mvh F
 
ANNONS