Annons

Hur bli av med virus?

Produkter
(logga in för att koppla)

museo12

Aktiv medlem
Har fått in virus på datorn, vilket har spärrat att uppdatera både Windows (har XP) och Norton Securty. Dessutom poppar det upp fönster med siter med reklam för antivirus.program och annan reklam.

Både ad-aware och Norton hittat viruset/na, men kan inte ta bort dem. Norton kallar det för "Downloader". Norton säger att det kommer ta bort det vid omstart, men systemkör jag efter virus igen finns det kvar.

Skulle det löna sig att spara ner allt på datorn på cd och återställa den, som den var vid köp??

Eller finns det något bättre sätt??
 

Jokes

Aktiv medlem
Eller avast, eller avg.

Prova med spybot Search & Destroy också, söker efter lite andra saker än virus. Kan vara bra att ha.
 

museo12

Aktiv medlem
Tack för svar!

Nu tog skiten mitt Norton.. licensen försvann... kan inte få kontakt med deras hemsida för att uppgraddera.

Ska jag skaffa nu brandvägg/antivirus och i så fall vilken?
 

SCB

Aktiv medlem
Se till att avaktivera funktionen "systemåterställning" innan du försöker ta bort några virus. (om du kör XP förståss)
Systemåterställning kan vara bra att ha ibland men det är även fenomenalt bra på att återställa virus som ett stackars antivirusprogram kämpar med att ta bort.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Som Olof skrev, inaktivera systemåterställaren. Den motarbetar antivirusets jobb. Testa att scanna därefter med ditt norton eller adaware Både Kaspersky och Nod 32 har 30 dagars fri trialversion. Installera något av dem och scanna om du inte lyckas bli av med det.
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
museo12 skrev:
Tack för svar!

Nu tog skiten mitt Norton.. licensen försvann... kan inte få kontakt med deras hemsida för att uppgraddera.

Ska jag skaffa nu brandvägg/antivirus och i så fall vilken?
Har du inte kört Liveupdate av ditt antivirus- brandväggsprogram tidigare?
Det är ingen större idé att spara allt innehåll och sedan lägga tillbaks det efter återställning, då får du ju tillbaks skiten!
Skaffa antingen Norton Internet Security 2008 eller Norton 360.
Och kör uppdateringar DAGLIGEN!
 

PetFish

Aktiv medlem
museo12 skrev:
Ska jag skaffa nu brandvägg/antivirus och i så fall vilken?
Du ska alltid ha en brandvägg gärna en s.k. hårdvarubrandvägg. Placera en router/hårdvarubrandvägg där ditt internet kommer in, denna stoppar då den värsta buset (intrångsförsök m..m.) innan det kommer fram till din dator. Din mjukvarubrandvägg stoppar buset i datorn detta tycker inte jag känns helt bra. Jag har hårdvarubrandvägg (WLAN router) där mitt internet tittar in samt på varje dator mjukvarubrandvägg och antivirus (Norton).

När du intallerar eller ominstallerar mjukvarubrandväggar och virusprogram ska du fysiskt koppla bort datorn från internet, dra ur sladden. Vid Live Update behöver du alltså inte dra ur sladden, men om du gör större uppdateringar som riskerar att för ett ögonblick lämna datorn oskyddad ska du fysiskt isolera datorn från nätet.

En hårdvarubrandvägg utan WLAN kostar idag nästan gratis och ger att bra grundskydd.
 

mohei

Aktiv medlem
Jag använder Sygate Personal Firewall som är alldeles gratis. Och så ett virusprogram som jag hittade på min banks hemsida.
http://www.tucows.com/preview/213160

Då och då kollar jag av datorn med Symantec Security Check.
http://security.symantec.com/sscv6/default.asp?langid=ie&venid=sym

Jag scannar även med Ad-Aware och Spyware Terminator.
Spybot Search and Destroy har jag haft. Jag litar inte på det programmet längre då det hittade nåt som det klassade som mycket farligt. När jag tog bort det visade det sig att den filen var nödvändig för att bl a internetuppkopplingen skulle funka. En systemåterställning fick ordning på allt.
 

museo12

Aktiv medlem
Tack för alla svar!

Absolut kör jag live-update varje dag, men nu har funktionen spärrats av virus. Brandväggen är nu återställd!

Kör nu Nod32 och har upptäckt en massa skräp, men ett skräp oroar mig

"en variant av Win32/Adware.Virtumonde program infiltration hittad i minnet. Infektionen i minnet kommer från filenC:\WINDOWS\system32\ofydwfhj.dll."

Den kan inte tas bort, utan bara lämnas...

Hur göra?
 

PetFish

Aktiv medlem
museo12 skrev:
"en variant av Win32/Adware.Virtumonde program infiltration hittad i minnet. Infektionen i minnet kommer från filenC:\WINDOWS\system32\ofydwfhj.dll."

Den kan inte tas bort, utan bara lämnas...

Hur göra?
Sökte på Adware.Virtumonde, svårt att säga om jag hittade exact samma mutation som du råkat ut för men här är i alla fall ett lösningsförslag:

"Adware.VirtuMonde is an adware program that downloads and displays popup advertisements.
"

Symantec lösning

Lycka till ...
 

Dajo

Aktiv medlem
låna en disk till och installera XP på den.
Istallera ett BRA antivirusprogram och se till att det är uppdaterat.

Ta nu bort internetanslutnignen samt anslut din nuvarande disk men boota inte på den utan använd den lånade nyinstallerade disken.

nu kan du lungt söka igenom din disk utan att infekterade filer låses av systemet.

När det är klart plockar du bort den lånade disken och startar upp med din gamla disk igen och nu bör vireuset vara borta.

En enklare väg att gå kan vara att backa upp dina filer och göra en nyinstallation.
Se bara till att viruskolla din backup först...
 

progma

Medlem
Kanske ett onödigt inlägg men skulle vilja tilläga en sak. är man trött på virus och allt vad det innebär, och dessutom inte vill lägga timmar på problemlösning för att ladda ner virusprogram och dessutom eventuellt lägga pengar på dom. lägg in Linux och kör det istället, eller köp mac. Jag har varit pc användare hela mitt liv, utom 3 år på gymnasiet, då vi körde mac (körde pc hemma under den tiden oxå). Har alltid varit drabbad av massa virus och maskar å alla möjliga skitsaker som slöar ner min dator. bytte nu till mac för ca 2 månader sedan och har ännu inte märkt att datorn blivit slöare eller virusdrabbad. har både kört med och utan hårdvarubrandvägg. Alla säger att mac är så dyrt. men hellre betala 2-3000 kr mer för en mac och få ett bättre andrahandsvärde samt en dator som dessutom håller längre då den sällan får virus och annat som skadar datorn och gör den i längden slöare.
 

PeterWem

Aktiv medlem
progma skrev:
Alla säger att mac är så dyrt. men hellre betala 2-3000 kr mer för en mac och få ett bättre andrahandsvärde samt en dator som dessutom håller längre då den sällan får virus och annat som skadar datorn och gör den i längden slöare.
Är ju inte mac i sig som gör att datorn står emot virus bättre utan operativsystemet. Och då bygger jag hellre en PC optimerad för OS X än köper en Mac.
 

progma

Medlem
Har aldrig hört någon som lyckats få en pc att funka till mac. så när någon har lyckats med det så vill jag gärna ha en rapport och dessutom en väl behövlig beskrivning till svenska folket :D så man kan ta del av det.. tror det e ganska många som vill bygga ihop egna datorer för att använda mac osx.

men varför försöka krångla med att få en pc att funka med mac när man då istället kan välja linux??
 

PeterWem

Aktiv medlem
progma skrev:
Har aldrig hört någon som lyckats få en pc att funka till mac. så när någon har lyckats med det så vill jag gärna ha en rapport och dessutom en väl behövlig beskrivning till svenska folket :D så man kan ta del av det.. tror det e ganska många som vill bygga ihop egna datorer för att använda mac osx.

men varför försöka krångla med att få en pc att funka med mac när man då istället kan välja linux??
Litet krångligare än att bara boota upp med skivan. Lika lagligt som att generera en windowsnyckel och använda.
Funkar kasst om man har fel hårdvara.
Denna hårdvara är testad:
http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/HCL_10.4.3
 

progma

Medlem
har du testat den själv?? eftersom jag inte har någon pc alls blir det svårt att testa detta.. ska dock be en polare å experimentera med detta.. låter ju tämligen intressant iaf :D
 

PeterWem

Aktiv medlem
progma skrev:
har du testat den själv?? eftersom jag inte har någon pc alls blir det svårt att testa detta.. ska dock be en polare å experimentera med detta.. låter ju tämligen intressant iaf :D
Ska testa när jag kommer över en billig hårddisk. Inte kul att installera om XP varje ggn för att få en fungerande dator till skolarbeten.

Installtion, inga problem. Ljud, inga problem. Tyvärr blev min muspekare osynlig efter själva installtionen. Efter två omstarter och en ominstalltion gav jag upp.

Senare fann brorsan att det berodde på en felaktig drivrutin i grafikkortet, och hur man skulle rätta till det. Han inte testa internet om det fungerade då det är svårt att styra utan att se muspilen. Inte heller om datorn blir snabbare/slöare med det operativsystemet.
 
ANNONS