Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur bli av med virus?

Produkter
(logga in för att koppla)

pial

Aktiv medlem
[besserwisser]

Hoho. Här kommer ett besserwisserinlägg helt utan konstruktiv hjälp till den som redan fått en infektion:

Alltså. jag fattar inte hur folk gör som får in virus i sina datorer. Det är ju så himla enkelt att undvika:

(1) Använd ett uppdaterat antivirusprogram som kollar allt som laddas ner
(2) Ha en brandvägg (bara hur nån kan fråga "ska jag skaffa en brandvägg" är för mig helt obegripligt!)
(3) Ge fn i a surfa på skumma siter (ni vet vilka jag menar)
(4) Om du nödvändigtvis måste köra stulen programvara, använd åtminstone virusprogrammet (se punkt 1) och skanna filerna innan ni installerar dem.

Jag har kört PC i snart tio år utan att få ett enda virus.

[/besserwisser]
 

PeterWem

Aktiv medlem
pial skrev:
[besserwisser]

Hoho. Här kommer ett besserwisserinlägg helt utan konstruktiv hjälp till den som redan fått en infektion:

Alltså. jag fattar inte hur folk gör som får in virus i sina datorer. Det är ju så himla enkelt att undvika:

(1) Använd ett uppdaterat antivirusprogram som kollar allt som laddas ner
(2) Ha en brandvägg (bara hur nån kan fråga "ska jag skaffa en brandvägg" är för mig helt obegripligt!)
(3) Ge fn i a surfa på skumma siter (ni vet vilka jag menar)
(4) Om du nödvändigtvis måste köra stulen programvara, använd åtminstone virusprogrammet (se punkt 1) och skanna filerna innan ni installerar dem.

Jag har kört PC i snart tio år utan att få ett enda virus.

[/besserwisser]
Du glömde masken som körs via msn. Den är riktigt ful. Särskilt då den körs på svenska.
 

progma

Medlem
pial skrev:
[besserwisser]

Hoho. Här kommer ett besserwisserinlägg helt utan konstruktiv hjälp till den som redan fått en infektion:

Alltså. jag fattar inte hur folk gör som får in virus i sina datorer. Det är ju så himla enkelt att undvika:

(1) Använd ett uppdaterat antivirusprogram som kollar allt som laddas ner
(2) Ha en brandvägg (bara hur nån kan fråga "ska jag skaffa en brandvägg" är för mig helt obegripligt!)
(3) Ge fn i a surfa på skumma siter (ni vet vilka jag menar)
(4) Om du nödvändigtvis måste köra stulen programvara, använd åtminstone virusprogrammet (se punkt 1) och skanna filerna innan ni installerar dem.

Jag har kört PC i snart tio år utan att få ett enda virus.

[/besserwisser]

hur löser man problemet om man vill slippa betala för virusprogram? slippa ladda ner uppdateringar för virusprogram, Slippa ha ett virusprogram som står å går i bakgrunden å tar processorkraft och minne?, slippa kontrollera och virusscanna alla filer man laddar ner. Allt detta är för mig onödig tid, pengar och arbete. Jag tycker det är jättebra att man gör detta, men för mig passar det inte alls. jag vill hellre sitta och surfa, redigera bilder och massor med andra saker istället för att göra allt ovanstående. skulle dessutom vilja tilläga en sak jag verkligenhatar med virusprogram... det är alla dessa j**la varningar om allt man laddar ner mm... se länken och kolla på filmen SÄKERHET:
http://www.apple.com/se/getamac/ads/

om man vill slippa allt ovan nämnt så kommer man inte undan virus utan att använda linux eller mac os.
någon med en annan bra lösning om man vill köra pc utan virus och dessutom mina ovanstående krav att slippa allt :D
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
pial skrev:
[besserwisser]

Hoho. Här kommer ett besserwisserinlägg helt utan konstruktiv hjälp till den som redan fått en infektion:

Alltså. jag fattar inte hur folk gör som får in virus i sina datorer. Det är ju så himla enkelt att undvika:

(1) Använd ett uppdaterat antivirusprogram som kollar allt som laddas ner
(2) Ha en brandvägg (bara hur nån kan fråga "ska jag skaffa en brandvägg" är för mig helt obegripligt!)
(3) Ge fn i a surfa på skumma siter (ni vet vilka jag menar)
(4) Om du nödvändigtvis måste köra stulen programvara, använd åtminstone virusprogrammet (se punkt 1) och skanna filerna innan ni installerar dem.

Jag har kört PC i snart tio år utan att få ett enda virus.

[/besserwisser]
Amen!
Jag håller med du, besserwisser!
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
progma skrev:
hur löser man problemet om man vill slippa betala för virusprogram? slippa ladda ner uppdateringar för virusprogram, Slippa ha ett virusprogram som står å går i bakgrunden å tar processorkraft och minne?, slippa kontrollera och virusscanna alla filer man laddar ner. Allt detta är för mig onödig tid, pengar och arbete. Jag tycker det är jättebra att man gör detta, men för mig passar det inte alls. jag vill hellre sitta och surfa, redigera bilder och massor med andra saker istället för att göra allt ovanstående. skulle dessutom vilja tilläga en sak jag verkligenhatar med virusprogram... det är alla dessa j**la varningar om allt man laddar ner mm... se länken och kolla på filmen SÄKERHET:
http://www.apple.com/se/getamac/ads/

om man vill slippa allt ovan nämnt så kommer man inte undan virus utan att använda linux eller mac os.
någon med en annan bra lösning om man vill köra pc utan virus och dessutom mina ovanstående krav att slippa allt :D
Virusprogram behöver man inte betala för! Men du menar förstås antivirusprogram! :)
Men det finns gratis sådana också!
 

progma

Medlem
vaktmästaren skrev:
Virusprogram behöver man inte betala för! Men du menar förstås antivirusprogram! :)
Men det finns gratis sådana också!
men att det är gratis löser inte dom andra kraven jag har :D det är bara en av lösningarna :D Det e sjukt skönt å kunna göra vad man vill på datorn utan att behöva betala för virusprogram, lägga tid på skiten, å dessutom slippa trycka deny or allow varje gång man ska ladda ner något :D
 

Mozo

Avslutat medlemskap
Konstigt... precis varje gång någon har fått problem med sin pc så får dom förslaget att byta till mac eller linux.
Detta är ju kanske ett långsiktigt förslag, men det löser SÄLLAN problemet för stunden. Dessutom leder det ALLTID till detta trötta Mac vs Windows, för mac är också en pc, kriget.

Dessa inlägg är lika hjälpsamma för den som råkat få problem som mitt inlägg! Dvs hjälper inte ett dugg.

mvh
cf
 

museo12

Aktiv medlem
Om jag skulle vilja köra Linux på min PC istället - vad händer med alla program typ, Photoshop, Nero och alla musik och framförallt bildfiler?? Funkar det på Linux eller blir många program oanvändbara?

Finns det någon bra version av Linux om man är en "vanlig användare" med betoning av foto?
 

perstromgren

Aktiv medlem
museo12 skrev:
Finns det någon bra version av Linux om man är en "vanlig användare" med betoning av foto?
Jadå. Ubuntu, till exempel.Det finns ett flertal trådar om vad som behövs för en fotohobbyist för att få en Linuxdator att göra de flesta uppgifter som kan behövas.

Man kan använda Windowsprogram under Linux med hjälp av en Windows-emulator, men det är inget man bör lita på. Bättre är att leta upp motsvarigheten till programmet i Linux.

Men tillbaka till huvudtråden:

Jag tar gärna emot en rekommendation på ett bra gratis anti-virusprogram, om sådan nu finns.

Per.
 

museo12

Aktiv medlem
Kan man systemåterställa datorn, som den var "från början" vid köpet och bli av med virusen på det sättet. Eller finns det en risk att virusen hänger sig kvar?
 

Laponia

Aktiv medlem
Jag rekommenderar dig att be om hjälp av killarna på techguy.org.

Fick förra hösten in ett virus/spyware (Syssyecuritypage / spywarequake) i min dator trots att jag alltid har brandvägg, uppdaterat virusprogram, en hel drös med uppdaterade antispyware program.

Jag skulle nog bedömma mig själv som ganska ganska datavan, har alltid tidigare klarat av att avhjälpa alla fel som uppstått i min dator, men detta virus var alldeles hopplöst att få bort.

Din beskrivning av virusproblemet påminner mycket om det jag hade.

Om du är intresserad kan du följa den breväxlingen jag hade med grabbarna och som sedermera avhjälpte problemet.
http://forums.techguy.org/malware-removal-hijackthis-logs/492899-solved-syssecuritypage.html#post3892995
 

Laponia

Aktiv medlem
Skulle vilja betona att man aldrig kan vara 100% säker trots uppdaterade brandväggar, mm.

Så mitt råd är.
1. Gör backup så ofta du kan på de filer som är viktiga för dig (bilder, mm).

2. Kör aldrig okända filer i din dator.

3. Skaffa dig ett mailprogram där du kan deleta mailen medans dom är kvar på mailservern.

4. Åter igen, lita inte på antivirus, brandvägg, antispyware programmen. Trots allt, så är det fortfarande så att viruset kommer först, kuren sen.
 

museo12

Aktiv medlem
Har blivit av med virusen nu, men tänkta formatera hårddisken och installera om allt på nytt.

Frågan är - Hur får man fram läget där man kan formatera. Jag har tryckt del vid uppstart och alla "F"-knapparna", men dator vägrar "stanna".
Vilka knappar? Har en Asus A7.


Bios kommer jag in i lätt.
 

PeterWem

Aktiv medlem
museo12 skrev:
Har blivit av med virusen nu, men tänkta formatera hårddisken och installera om allt på nytt.

Frågan är - Hur får man fram läget där man kan formatera. Jag har tryckt del vid uppstart och alla "F"-knapparna", men dator vägrar "stanna".
Vilka knappar? Har en Asus A7.


Bios kommer jag in i lätt.
Är väl bios du ska in i? Och väl där ska du söka efter boot. Så som den är inställd på nu misstänker jag att den bootar från hard drive direkt. Ändra det att det bootar från CD först och hard drive sen.
 

Nickelito

Aktiv medlem
Tjena!

Ska du installera om XP så stoppar du bara in
XP-skivan, så bör datorn boota upp från den.
XP frågar sedan vilken DISK/Partition som ska formateras/installeras på.
Jag gjorde detta så sent som i onsdags.
Välj snabb formaterings alternativet!!

Lycka till!

Mvh
Niklas
 

tjorn

Medlem
Hej.
Varför snabbformatering?
Den är väl osäkrare än fullständig formatering som visserligen tar lång tid.
mvh
bengt
 

Nickelito

Aktiv medlem
Det var mest det jag tänkte på.
Tar sån tid med fullständig Form.
Tror inte det är nån fara om man snabbformaterar & sen installerar om hela XP.

/niklas
 

museo12

Aktiv medlem
Tack för svaren!

Mmm, det kanske med att köra in Xp-cd:n direkt eller ställa om i bios först så den bootar cd:n.

Har bara för mig att jag skrev "format c" någonstans.... Nåja, det finns ju flera sätt! : )
 
ANNONS