Annons

AA-laddare som tar 6 batterier? Bästa batterierna

Produkter
(logga in för att koppla)

helen1

Medlem
Finns det något sådan? Helst en laddare som tar 10 batterier.
Eller också 2 laddare (Batterigrepp 6 st och Blixt 4 st) som tar samma batteri. Annars pajar väl batterierna. Vilka är de bästa uppladdningsbarabatterierna? Det borde väl vara bäst med lång uppladdningstid eller?
eller har någon en smart lösning som inte kostar flera tusen...
 

.di

Aktiv medlem
Maha..

jag kan stark rekommendera batteriladdare från MAHA.. dem har visso ingen som tar 10st batterier.. men en som tar 8.. http://www.mahaenergy.se/c808m.html

batterier rekommenderar jag eneloop som har låg självurladdning vilket menar att dem håller laddningen längre när dem bara ligger i kameraväskan..
 

helen1

Medlem
jag kan stark rekommendera batteriladdare från MAHA.. dem har visso ingen som tar 10st batterier.. men en som tar 8.. http://www.mahaenergy.se/c808m.html

batterier rekommenderar jag eneloop som har låg självurladdning vilket menar att dem håller laddningen längre när dem bara ligger i kameraväskan..

Det låter intressant, men vart kan man köpa batterierna. Siten verkar bara vara för återförsäljare... är det dyrt?

kanske en korkad fråga men batteriet
PowerEx 11000mAh (D) 1.2V NiMH är inget AA-batteri ... 11000mAh låter väldigt bra....
 

ErlandH

Aktiv medlem
kanske en korkad fråga men batteriet PowerEx 11000mAh (D) 1.2V NiMH är inget AA-batteri ... 11000mAh låter väldigt bra....
Nej, det är ett D-batteri (som det anges inom parantesen), dvs det som förr i tiden kallades "transistorbatteri". Den största (?) modellen runda "vanliga" batterier, alltså.

Men jag håller med om att 11000 låter väldigt bra! Trodde inte det gick att trycka i så mycket...
 

Jocke919

Aktiv medlem
jag har en sådan http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=35439884 och med den hinner du ladda 12 batterier på 45min. Det fina med 15mins laddning är ju att man inte behöver ha dubbel alt trippel uppsättning av batterier. Om blixtbatterierna tar slut är det bara ladda och eftersom den går på både 230 och 12V kan man ladda batteriet även i bilen/båten. Jag körde förut med 6 + 4 batterier och det funkade super.
 

helen1

Medlem
jag har en sådan http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=35439884 och med den hinner du ladda 12 batterier på 45min. Det fina med 15mins laddning är ju att man inte behöver ha dubbel alt trippel uppsättning av batterier. Om blixtbatterierna tar slut är det bara ladda och eftersom den går på både 230 och 12V kan man ladda batteriet även i bilen/båten. Jag körde förut med 6 + 4 batterier och det funkade super.
Hur länge håller batterierna? tex om du använder dem i en blixt. Blir det mindre effekt.? eller vad är haken
 

Jocke919

Aktiv medlem
2500mAh så det är ingen hake alls. Det sliter väl lite mer på battreierna men jag har haft mina i över ett år och märker inget slitage än. När det gäller alla laddningsbara batterier idag är de ju bättre än vanliga.
 

.di

Aktiv medlem
PowerEX laddarena aka MaHa kan köpas från chargeit.se.. dem har samtliga laddare från dem.. själv har jag en Maha MH-C9000.. fördelen med denna är att man kan testa och ser hur batterierna "mår" och på så sätt para ihop de batterier som har en någorlunda samma hälsa för att få bättre batteritid.. samt att denna batteriladdare har fler finesser.. men om man vill ha en universal laddare som kan ladda de flesta batterityperna så rekommenderar jag Maha MH-C808M.. inför mitt köpande hade jag kollat igenom en massa forum.. bland annat candlepowerforums.com och laddare från MaHa kommer med starka rekommendationer..

även om man har batteriladdare som kan ladda batterierna på 15min.. så rekommenderar jag ändå att man har en uppsättning av "låg-själv-urladdnings" batterier i väskan då kan man vara mindre orolig för att inte ha batterier när det väl behövs.. för 15min är ändå 15min.. när det är ögonblicket som gäller för oss.. =) batterier med högre mAH har en tendens att självurladdas snabbare.. men innehålla mer kraft.. därför är dessa mer lämpad om man vet av att man ska fota en massa i förväg.. visst är det jobbig med flera uppsättningar av batterier.. men det väger ju inget och tar knappt nån plats i väskan så..

eneloop batterierna finns hos conrad.. men kolla på mediamarket.. för 1år sen hade dem eneloop batterier för 29kr för en 2-pack..
 

felldin

Aktiv medlem
Jag har testat ett antal olika batterier till min blixt och kommit fram till följande. Hur många mAh det står på batteriet stämmer ofta dåligt med verkligheten. Har testat ett antal 2500mAh batterier men de som jag tycker har fungerat överlägset bäst är dessa: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=49023490

De är "bara" på 2100mAh men de är betydligt bättre än de andra batterier jag tidigare köpt i jakten på de perfekta batterierna.
 

.di

Aktiv medlem
Jag har testat ett antal olika batterier till min blixt och kommit fram till följande. Hur många mAh det står på batteriet stämmer ofta dåligt med verkligheten. Har testat ett antal 2500mAh batterier men de som jag tycker har fungerat överlägset bäst är dessa: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=49023490

De är "bara" på 2100mAh men de är betydligt bättre än de andra batterier jag tidigare köpt i jakten på de perfekta batterierna.

dessa är motsvarighet till eneloop.. alltså batterier med låg självurladdning.. som jag sa innan så brukar batterier med hög mAh har snabb urladdning.. av de högre kapacitet batterierna så har jag märkt att dessa batterier håller någorlunda vad de lovar.. men då är det direkt ur laddaren.. efter redan några dagar har den förlorat 200-400mAh..
 

Kenneth T

Aktiv medlem
GP batterier och laddare, använder själv deras NIMH 2700 och laddaren Power Bank, funkar jätterbra, vid köp medföljer dessutom kabel så du kan ladda dom i bilen från ciggarettändaruttaget.
I den laddaren kan de även laddas ensamma eller parvis eller fyra om fyra. Laddare för fem eller flera har jag däremot inte sett någon.
Nackdelen är väl låg minneskapacitet, men det har ju å andra sidan alla NIMH-batterier.
De bör frächas upp med en laddning om de legat för länge, men det går å andra sidan snabbt. GP har ju dessutom flera olika typer om inte just dessa beskrivna passar.
 

Jocke919

Aktiv medlem
Jag tror faktisk aldrig jag har varit med om att jag fotat slut på batterierna till blixten på en dag, inte så att bilxen inte startar. man märker att den blir lite slöare när man har hållt igång ett bra tag. När det gäller självurladdning så har jag inte heller några problem med det, även om jag vet att batterierna drar ur sig. Jag hinner ladda klart batterierna innan jag har hunnit göra mig i ordning för att gå ut och fota. Och att kunna ladda på 12V var ganska avgärande för mig så att jag kan ladda i bilen men framförallt i båten när man är ute en vecka eller så utan 230. För mig är denna lösning perfekt men det är klar att det vore ju fint att kunna para ihop lika batterier eller att ha batterier som inte laddar ur sig men det är inget som påverkar mitt fotande på något sätt idag

PowerEX laddarena aka MaHa kan köpas från chargeit.se.. dem har samtliga laddare från dem.. själv har jag en Maha MH-C9000.. fördelen med denna är att man kan testa och ser hur batterierna "mår" och på så sätt para ihop de batterier som har en någorlunda samma hälsa för att få bättre batteritid.. samt att denna batteriladdare har fler finesser.. men om man vill ha en universal laddare som kan ladda de flesta batterityperna så rekommenderar jag Maha MH-C808M.. inför mitt köpande hade jag kollat igenom en massa forum.. bland annat candlepowerforums.com och laddare från MaHa kommer med starka rekommendationer..

även om man har batteriladdare som kan ladda batterierna på 15min.. så rekommenderar jag ändå att man har en uppsättning av "låg-själv-urladdnings" batterier i väskan då kan man vara mindre orolig för att inte ha batterier när det väl behövs.. för 15min är ändå 15min.. när det är ögonblicket som gäller för oss.. =) batterier med högre mAH har en tendens att självurladdas snabbare.. men innehålla mer kraft.. därför är dessa mer lämpad om man vet av att man ska fota en massa i förväg.. visst är det jobbig med flera uppsättningar av batterier.. men det väger ju inget och tar knappt nån plats i väskan så..

eneloop batterierna finns hos conrad.. men kolla på mediamarket.. för 1år sen hade dem eneloop batterier för 29kr för en 2-pack..
 

helen1

Medlem
Hej och Tack...

Kan varmt rekommnendera Conrads laddare för 10 AA-batterier. Batterierna laddar ividuellet och är oberoende av varandra vilket är super duper.
Men efter jag köpte ett till canon lithium batteri(Helt oslagbart så lång livslängd) kommer endast AA-batterierna användast till blixten. Så nu har man 2 laddare med sig i alla fall. Enda fördelen är att man har dubbeluppsaättning laddade batteri till blixten.... Det e tur att man inte har barn som man måste lägga pengar på.... :)
 

Kustbo

Aktiv medlem
10 har jag inte sett någon laddare ta, men väl 8: http://www.kjell.com/?item=44670&path=2500000,5500000,6500000,7500000

Man ska välja batterier med så högt mAh tal som möjligt, de är strömstarkast, 2700 mAh är en riktigt hög siffra.

Normalt så sliter snabbladdare mer på batterierna än långsammare laddare.
Återupplivar denna tråd då jag har förlagt min gamla laddare och måste ha en ny, vill kunna ladda många batterier och både AA/AAA.
Då jag har lite negativa erfarenheter av snabbladdare så känns denna från Kjell bra men vore trevligt med lite erfarenheter om just denna från användare.
 

dynax9

Aktiv medlem
Energy 16 från Ansmann finns på ELFA tar 12 AA + 4 9V. Konditionerar vid behov.

Artikelnr 69-361-99
 

Monty

Aktiv medlem
MAHA-laddarna är bland de bästa du kan få tag på.
Det är få laddare som laddar batterierna så nära 100% som dessa gör, vilket är viktigt i längden.
Jag använder deras laddare som tar 8 batterier. Den kan mjukladda, snabbladda och köra ett refreshprogram. Även deras batterier hör till de bättre.
www.chargeit.se
Om du inte vill ha MAHA, så är det Ansmann som gäller.
Energizers batterier skall vara riktigt bra också.
Har bekanta som kört med GP´s laddare, men med tiden så blir batterierna sämre, vilket beror på att laddaren antingen laddar för lite eller för mycket.
 
ANNONS