Annons

Väldigt låg nivå i "Bästa julkortet 2008"?

Produkter
(logga in för att koppla)

InfHarry

Aktiv medlem
Fs

Intressant tråd detta. Även jag tittade igenom julkort och visst var det en del småroliga bidrag och några stämningsfulla. Det gör mig inget att kvalitén varierade, det är ju i alla fall jul...

Det som irriterar mig är att fotosidan håller på att utvecklas till nån kommersiell smörja utan egentligt innehåll. Detta står för mig, alla andra får tycka vad de vill. Det är ledsamt att se att många av de fotografer, låt oss kalla dem proffs, som jag bevakat och hämtat inspiration från inte är särskilt aktiva längre. Finns något enstaka lysande undantag, vilket jag är glad för.

Vad kan detta bero på? Jag hoppas trenden vänder för det ger mig inte mycket att hänga här längre. Utan proffs försvinner nog många av amatörerna med, t ex sådana bittra herrar som jag.

Hur skulle det vara med en gatekeeper som ser till att kvalitetskontrollera alla kritikbilder och kasta in dem i de pooler de hör till? Det skulle säkert gå att engagera frivilliga bland medlemmarna till detta arbete.

God fortsättning
med förhoppningar om ett gott nytt fs år

Hans Looström
 

xandx

Aktiv medlem
Fast en "gatekeeper" är jo precis lika orätvis om man ser det ur mångfaldsperspektiv, skall hans/hennes smak avgöra vad som uppnår verkshöjd? Nej det borde vara en blandning av olika personer som sätter betyg och sedan om bilden får tillräkligt med poäng så publicerars den. Lite som kommentarer idag fast där är det alla som kommenterar eller sätter betyg (oftast inga kommentarer alls)

Jag brukar påstå att man kan ta vilken jäkla skitbild och förstora upp den till låt säga 70x100cm och då börjar den genast bli mer intressant. Titta på coffehouse inredningen, det är oftast tråkiga skitbilder som de smällt upp till väggtapet storlek och whala de fyller sin funktion. Så är det bilderna eller är det mängden av intryck som avtrubbar oss/mig! Jag personligen tror det är mängden av samma sorts motiv och formatet, jag menar en bild i FS formatet är inget kul att titta på om den inte har ett grymmt intressant motiv elelr är rent tekniskt fulländad.

Den bild som vann är ett klassiskt motiv som man kan aplicera på lite olika händelser som tex konfirmation, födelsedag, brölopp etc.. Den föll de flesta i smaken och så är det. Vi är vana vid vissa sorters motiv och hur motivet är placerat, detta motiv är så klassiskt att man nästan känner hur bibliskt det är och ni hittar det i alla serjösa fotografers skyltfönster.

Vi tilltalas av det som vi har i vårt minne. Titta på reportage fotografin där försöker många sk pressfotografer att få till bilder på ex flyktingar som om de vore taget rakt ur de gammla mästarnas tavlor. Nej det är avsaknaden av memorabla motiv som får oss att tycka bilderna inte är bra.

IMHO
 

InfHarry

Aktiv medlem
Ja, det är förmodligen bättre

Om flera får sätta betyg och filtrera fram de som ska publiceras i poolerna, eller lägga det i rätt pool. Frågan är hur stort jobb det skulle vara.

Jag hoppas i vart fall att fs kan få vara en blandning av både amatörer och proffs. Vi får väl se hur det hela utceklar sig.

//Hans
 

snaxalig

Aktiv medlem
...det är en förvånansvärt låg nivå på bilderna som Fotosidans medlemmar bidragit med. ... Nån mer som kikan igenom bidragen? Finner ni fler bilder "bra"?
Jag kände mig manad att kika igenom bidragen nu jag också. Jag hade helt missat att tävlingen existerade förrän jag såg ditt foruminlägg. Även om jag iofs hade en annan favorit än vinnarbilden så tycker jag nog allt att där fanns fler än bara två bra bilder. Självklart finns det en hel del mindre lyckade exemplar också, men så är det väl med alla "öppna" tävlingar? Hur som helst, jättekul att folk satsar och försöker. Kom ihåg att Fotosidan.se speglar den allmänna trenden de senaste åren med allt fler som skaffar avancerad fotoutrustning, och stolta som tuppar vill de visa upp sina alster alldeles oavsett om det är på de egna barnen, katterna, eller någon nyinköpt julgranskula.
 

recman

Aktiv medlem
Kom ihåg att Fotosidan.se speglar den allmänna trenden de senaste åren med allt fler som skaffar avancerad fotoutrustning, och stolta som tuppar vill de visa upp sina alster alldeles oavsett om det är på de egna barnen, katterna, eller någon nyinköpt julgranskula.
Jo, det är ju så det är...därav förändringen av FS som inläggen ovan belyser.
 

J-Bq

Aktiv medlem
Frågan är befogad, men..

Självklart så väntar man sig att alla bilder är något extra när det är tävling, och smaken är delad, det kan finnas någon som tycker att varje bild är den bästa de någonsin sett. T.ex. jag hittade betydligt fler bilder än två som enligt mig hade baktanke och orginalitet, men det fanns också ett drös med bilder som passar bäst i fotoalbumet hemma, där de verkligen uppskattas.

Jag tror att många saknar självkritik, det räcker inte att mamma eller sambon säger "vad fin bild du tagit", det behövs något mera. Se bara på t.ex. idol hur mångas drömmar som krossas när de för första gången får helt ärligt veta sanningen: "nej, du är inte bra nog".

Men hur ska man som glad amatör veta hur mycket som krävs?
Räcker det med att jag tänker "Hmm, jultävling, då fotar jag ett ljus och en tomtemössa, och gör snö med photoshop" eller ska jag snickra ett stall, hyra in hästar, snömaskin, stå och vänta på rätt gryningsljus och ha rätt sminkning på min modell som är förklädd till tomte (naturligtvis med handknutet lösskägg gjort på indiskt hår) för att komma upp i rätt nivå?

I grund och botten, hur vet jag att jag tänkt tillräckligt på "saker som orginalitet, finess, teknisk kvalité och "baktanke" (att lagt lite tanke bakom bidraget och inte bara slängt in vad som helst)"
 

ulltand

Aktiv medlem
I grund och botten, hur vet jag att jag tänkt tillräckligt på "saker som orginalitet, finess, teknisk kvalité och "baktanke" (att lagt lite tanke bakom bidraget och inte bara slängt in vad som helst)"
Genom att andra kritiserar dina bilder, ärligt, och _inte_ bara ger dig ett ryggdunk. Kritik kan svida, så tål man inte ärlighet ska man nog inte lägga sina bilder på en sajt när kritiken är ett viktigt moment.
 

J-Bq

Aktiv medlem
Mjo, det spåret är jag inne själv på, jag brukar själv tänka på det ett par gånger extra innan jag lägger upp bilder.

Men nu handlar tråden om "dåliga bidrag" i julkortstävlingen, eller hur?
Säg att alla helt ärligt kritiserat sina bilder, och visar upp dem för första gången i tävlingen, hur kan de då veta att de inte håller den nivå som förväntas?

Ska man som glad amatör alltid tänka "Äh, det är onödigt att skicka in, jag tar ändå inte lika bra bilder som Mattias Klum"? Vem ska man jämföra med? Hur högt/lågt ska man ställa den personliga ribban?

Själv anser jag att den egna tröskeln till att ladda upp bilder till FS och framförallt till en tävling ska vara hög, oavsett om man är nybörjare eller proffs, "problemet" är väl att alla har en egen tröskel.
 

recman

Aktiv medlem
... "problemet" är väl att alla har en egen tröskel.
Det du skriver är sant, men jag tror (misstänker...får en känsla av) att alla inte riktigt har den tröskeln eller kanske i alla fall inte bryr sig om att utvärdera sin egna bild på samma sätt som du säger. Och det är kanske just det som bidragit till den förändringen på FS som flera märker av, där det blivit mer och mer ett ställe att slänga upp ALLA sina bilder, oavsett kvalité.
 

ulltand

Aktiv medlem
...där det blivit mer och mer ett ställe att slänga upp ALLA sina bilder, oavsett kvalité.
JA! Men så tycker "vissa" att det är så synd om de som bara vill visa sina "fina" bilder...

Såga skitbilder! Det finns massor andra sidor där man kan lägga upp dussinfoton (själv använder jag bl a Picasa till sånt).

Tro inte att ni gör någon en tjänst genom att klappa på ryggen och säga "fin bild".
 

Ravestream

Aktiv medlem
"Asså" de gör du....
Inget bedrövligt alls. Tror inte att du hade uppskattat om i ett "V8-forum" som hade tävling om snyggaste och det dyker upp et antal Mazda och Toyota med små raka fyror i tvälingen...

För drygt ett par år sedan var fotosidan en "klubb" för amatör- och proffsfotografer med ett genuint intrsse för just amatör- (och proffsfotografi). Då såg det VÄLDIGT annorlunda ut i bildgrupperna. Varför spelar ingen roll, men FS är snart (om inte redan) ett forum där majoriteten av fotograferna är "semesterknäppare" som tycker det är kul att visa upp sina bilder. Inget fel i det kanske, men de som tillhör de "hängivna" och proffsplåtarna har inte så mkt att hämta här längre tyvvärr. I vilket fall som helst så drunknar deras alster i "famlijekort".

Själv är jag inte aktiv längre pga tidsbrist och intressebrist.


Och om 2 år så kanske många av dessa är en bättre fotograf än vad du är idag. ALLA är vi barn i början, jag tror inte det är många som tar en kamera och tar perfekta bilder från början.
Min anledning till att jag är här är just för att få kritik & iom det kunna växa.
 

Eeros

Aktiv medlem
Ser ut som att det var runt 455 personer som röstade, samt att ca 21 röster räckte för seger.

Jag tycker att det fanns flera bra/roliga bilder, om man tar i bekaktande att det här endast var en "rolig jippo" utan priser. Kanske lite få deltagare bara. Men hade man haft den minsta pris, om än så liten, då skulle nog deltagarantalet ha mångdubblats, misstänker jag. :)
 

Ravestream

Aktiv medlem
JA! Men så tycker "vissa" att det är så synd om de som bara vill visa sina "fina" bilder...

Såga skitbilder! Det finns massor andra sidor där man kan lägga upp dussinfoton (själv använder jag bl a Picasa till sånt).

Tro inte att ni gör någon en tjänst genom att klappa på ryggen och säga "fin bild".
Och vem avgör vad som är bra kort ? en som fotograferat 30 år ?
en som har 2 bilderi galleri fs ?
Finns säkert vissa som skulle kalla dina bilder skitbra medan andra säger motsatsen , ska du inte få vara med här då ?

Anser att det här är en sida för alla som har intresset.
 

J-Bq

Aktiv medlem
Jag själv har utvecklats mycket (tycker jag) genom fotosidan, både kritik jag själv fott och vad jag sett andra göra.

Därför är det viktigt också att den som ger kritik också kan ge kritik och inte bara sågar en bild och spyr galla över den som fotat.

"Du har gjort så, jag tycker inte det funkar för att.." är 100 ggr bättre än "NEJ USCH, Skitbild!"
 

Ravestream

Aktiv medlem
Som du tycker borde vi inte ha någon kritik här på FS. Då får du väl söka dig till en annan fotosajt.

Jag tror du har vänt upp o ner på hur jag menar. jag tycker tvärtom att alla ska få ge kritik.
Jag får intrycket att tråd skaparen enbart tycker att vissa speciella (hur dom nu ska utses) ska få ha åsikter om bilder, och välja vad som är snyggt eller inte.
 
Senast ändrad:

ulltand

Aktiv medlem
Jag tror du har vänt upp o ner på hur jag menar. jag tycker tvärtom att alla ska få ge kritik...
Aha, då ber jag om ursäkt :)

För visst kan man ha åsikter om en bild även om man själv inte är speciellt duktig fotograf, likväl som man kan tycka maten är god eller inte även om man inte är kock.
 

Ravestream

Aktiv medlem
Intressant tråd detta. Även jag tittade igenom julkort och visst var det en del småroliga bidrag och några stämningsfulla. Det gör mig inget att kvalitén varierade, det är ju i alla fall jul...

Det som irriterar mig är att fotosidan håller på att utvecklas till nån kommersiell smörja utan egentligt innehåll. Detta står för mig, alla andra får tycka vad de vill. Det är ledsamt att se att många av de fotografer, låt oss kalla dem proffs, som jag bevakat och hämtat inspiration från inte är särskilt aktiva längre. Finns något enstaka lysande undantag, vilket jag är glad för.

Vad kan detta bero på? Jag hoppas trenden vänder för det ger mig inte mycket att hänga här längre. Utan proffs försvinner nog många av amatörerna med, t ex sådana bittra herrar som jag.

Hur skulle det vara med en gatekeeper som ser till att kvalitetskontrollera alla kritikbilder och kasta in dem i de pooler de hör till? Det skulle säkert gå att engagera frivilliga bland medlemmarna till detta arbete.

God fortsättning
med förhoppningar om ett gott nytt fs år

Hans Looström
kommersiell smörja ?? Du tänker på vanliga närbilder på blommer & dyl ? eller vad är kommersiell smörja ?
Hur utser man denna "gatekeeper" ? den som varit här längst ? den som tagit mest kort ? den som vunnit flest tävlingar,den som har dyrast kamera,den som har mest betalt, den som skriker högst ... .. du förstår vart jag vill komma ?

Ska då bara dessa Som du kallar proffs vara här ? hur ska man då kunna bli det om man inte får vara här & inspireras av dom ?
Du fäller dig själv på alla punkter.
 
ANNONS