Annons

Flash-webbgalleri från Lightroom i Firefox

Produkter
(logga in för att koppla)

Alagazam

Avslutat medlemskap
Jag har ett problem som jag inte blir klok på, och som tyvärr verkar vara för svenskt för att beröra de internationella Lightroom-användarna.

På den här platsen finns ett webbgalleri i Flash:

http://www.xn--stlberg-fxa.se/test/index.html

Sidan fungerar bra i Internet Explorer men inte i Firefox. Där funkar den inte alls. Vanliga HTML-gallerier går däremot bra.

Det spelar ingen roll vilket Flashgalleri jag väljer. Felet är direkt kopplat till kombinationen Flash via Lightroom, Firefox och svenska tecken i URL:en.

Finns det någon annan svensk användare som har en domänadress som innehåller svenska tecken och som har samma problem - eller som till och med har löst det?

/Magnus
 

hockeyfotografen

Avslutat medlemskap
Funkar i FF för mig

Jag testade just med FireFox 3 på min Mac, inga som helst problem här.

Utan att veta helt säkert låter det riktigt långsökt att det är de svenska tecknen i kombination med just LightRoom som ställer till det.

Mer troligt att det är något mellan servern och din webläsare/flashspelare som ställer till det.

Det här med "nationella" domännamn som innehåller "specialtecken" är inte helt okomplicerat, och bör helst endast användas om de vidarebefordrar till en domän utan dessa "specialtecken". Ex Föreningssparbanken leder till foreningssparbanken (halvtaskigt exempel, jag vet).
 

PWadstein

Medlem
Jag använder Firefox på XP!

Och där får jag samma resultat som dig.
Helt svart inga bilder!


Hmmm!

Skall kolla vidare!

//putte
 

hockeyfotografen

Avslutat medlemskap
IDN-problem

Som jag ser det finns det endast en vettig lösning på problemet.
Att lägga sidan på en domän som inte är en "IDN-domän", dvs en utan Svenska tecken.

Adobe lär inte lägga särskillt mycket energi på problemet.
Orsaken är att IDN är en relativt ny teknik som saknar stöd i en hel massa applikationer. Gällande Windows XP så finns tex. inget inyggt stöd för IDN (i alla fall inte i XP SP2), samma sak gäller diverse webbläsare, plugins till webläsare osv.
Detta gör att man alltid ska "redirecta" en IDN-domän till en "vanlig" icke IDN-domän. Dvs jönköping.se till jonkoping.se för att slippa risken för problem.

Att enbart använda en IDN-domän utan att använda "redirect" är att be om problem.

/D.
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Jag har ett problem som jag inte blir klok på, och som tyvärr verkar vara för svenskt för att beröra de internationella Lightroom-användarna.

På den här platsen finns ett webbgalleri i Flash:

http://www.xn--stlberg-fxa.se/test/index.html

Sidan fungerar bra i Internet Explorer men inte i Firefox. Där funkar den inte alls. Vanliga HTML-gallerier går däremot bra.

Det spelar ingen roll vilket Flashgalleri jag väljer. Felet är direkt kopplat till kombinationen Flash via Lightroom, Firefox och svenska tecken i URL:en.

Finns det någon annan svensk användare som har en domänadress som innehåller svenska tecken och som har samma problem - eller som till och med har löst det?

/Magnus
Använder Firefox 3.0.6, svensk version. Vid första klicket på länken möttes jag av en helt svart sida, men om jag kortade av URL:en till http://www.stålberg.se/ så funkade det utan problem!
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Tack för ditt svar, men det är dessvärre rätt onödigt.

Jag vet mycket väl att domänadresser med svenska tecken kan innebära problem. Varför det skulle hindra att man försöker lösa dem förstår jag däremot inte. Som du säkert känner till har alla webbläsare numera stöd för det, så uppenbarligen är det något som de insett är en basfunktion. Att då vilja optimera även det känns väl rätt självklart?
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
I så fall är det bra att det fungerar på Mac i alla fall. :)

Eftersom det här problemet enbart uppstår med Flashfiler som skapats i Lightroom så är det där jag sökt problemet. Däremot vet jag ju inte den exakta orsaken till problemet. Så mycket har jag i alla fall kunnat konstatera och det är att det är de svenska tecknen som är en del av problemet.

Jag kräver som jag skrev inte heller att Adobe ska lösa problemet, varför jag tyckte att frågan är lämpligare att ställa på ett forum där det finns svenskar. :)
 

PatrikAdolfsson

Aktiv medlem
Kollar man källkoden står det:

"This SlideShowPro photo gallery requires the Flash Player plugin and a web browser with JavaScript enabled."

Kan vara att ni behöver uppgradera pluginet för flash i FF.
 

hockeyfotografen

Avslutat medlemskap
@Magnus

Tyvärr finns det t.ex. fortfarande en rätt stor del som använder IE6.
IE6 saknar stöd för IDN.

I ditt fall så är det mest troliga att det är Flash-klienten som skapar problemet. Eftersom XP som operativsystem inte stödjer IDN, så måste inte bara webläsaren göra det, utan även den installerade Flash-klienten.

I OS X, så finns såvitt jag förstår saken rätt, IDN-stödet inbyggt i operativsystemet.

Visst är det tråkigt att det inte funkar för dig.
Hoppas du hittar någon lösning, alternativet är ju att regga ytterligare en domän och använda "redirect" för att lösa problemet den vägen.
Det är mitt tips då det förebygger risken för andra liknande problem.

/D.
 

patrik_norling

Ny medlem
Får man fråga vilket program i LR som du använde. Jag har försökt få fram ett liknade men inte lyckades. Det är ju inga problem att göra ett album, men när man skall få till ett gallery med flera olika album så får jag inte till det.

Berätta gärna hur du har gått tillväga.

Tack på förhand
Patrik

Jag har ett problem som jag inte blir klok på, och som tyvärr verkar vara för svenskt för att beröra de internationella Lightroom-användarna.

På den här platsen finns ett webbgalleri i Flash:

http://www.xn--stlberg-fxa.se/test/index.html

Sidan fungerar bra i Internet Explorer men inte i Firefox. Där funkar den inte alls. Vanliga HTML-gallerier går däremot bra.

Det spelar ingen roll vilket Flashgalleri jag väljer. Felet är direkt kopplat till kombinationen Flash via Lightroom, Firefox och svenska tecken i URL:en.

Finns det någon annan svensk användare som har en domänadress som innehåller svenska tecken och som har samma problem - eller som till och med har löst det?

/Magnus
 

cakon

Aktiv medlem
Undrar om det inte är Firefox som är boven i dramat. Sedan jag uppdaterat FF till version 3.06 så funkar inte mina flashgallerier (skapade i Porta och Simpleviewer) på min hemsida. Alltså bilder visas men jag kan inte bläddra. Aldrig haft problem innan 3.06. Testade att avinstallera Firefox helt alltså även användarinställningarna och vips så fungerar det som det ska. Men så fort jag t.ex. installerar IE tab eller google toolbar så blir det samma fel igen. Felet verkar således ligga i senaste uppdateringen av FF. Jag har inga åäö i min webbadress men har ändå problem.

Med detta menar jag att vi troligen får leva med problemet tills Mozilla åtgärdat det i Firefox.
 

cakon

Aktiv medlem
Testade att uppgradera både flash och java. Funkade tyvärr inte. Samma skit med mina gallerier. Får nog överväga att byta webbläsare.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Det spelar ingen roll vilket flashgalleri jag använder i LR - de som ingår eller tredje parts - så fungerar de inte på en domän med svenska tecken i URL:en.

Problemet uppstår enbart i Firefox på PC. Mac hanterar detta på ett annat sätt, vilket tydligen ska bero på att Mac har IDN-stödet inbyggt i operativsystemet. Det har inte Windows.

Lösningen för mig har blivit att skaffa en domän som inte har svenska tecken, just för att visa mina bilder i. Den som vill kika hittar sajten här: www.bilderavmig.se

Får man fråga vilket program i LR som du använde. Jag har försökt få fram ett liknade men inte lyckades. Det är ju inga problem att göra ett album, men när man skall få till ett gallery med flera olika album så får jag inte till det.

Berätta gärna hur du har gått tillväga.

Tack på förhand
Patrik
 
ANNONS