Annons

Mer bilder i poolerna än vad vi orkar kommentera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lämplig ratio Given kommentar per ny uppladda bild

  • 1:1 (1 kommentar:1 bild)

    Röster: 217 30.5%
  • 2:1 (2 kommentarer:1 bild)

    Röster: 267 37.6%
  • 4:1 (4 kommentarer:1 bild

    Röster: 124 17.4%
  • 8:1 (8 kommentarer:1 bild

    Röster: 31 4.4%
  • 1:2 (1 kommentar:2 bilder)

    Röster: 72 10.1%

  • Totala väljare
    711

nonno

Aktiv medlem
Reglen kommer att appliceras på alla bilder och historiskt, dvs har man laddat upp 100 bilder i bildkritik och skrivit 3 kommentarer, så måste man med 1:1 ration skriva 97 för att kunna ladda upp en ny bild.
Jag vill bara få klart för mig det här med historiken. Så om jag bara har 109 bilder uppladdade i olika kritikpooler och har själv kommenterat över 3000 gånger, då har jag alltså 2.891 bilder tillgodo att lägga upp i olika kritikpooler innan jag behöver kommentera igen just för att få lägga upp nya bilder i någon form av kritikpool?

Om det sedan visar sig att de flesta av mina 3000 kommentarer gäller bilder som inte ligger i någon kritikpool - räknas de då inte som giltiga kommentarer i detta sammanhang?

Blir det bara kommentarer i kritikpoolerna som räknas för att få ladda upp bilder i en kritikpool, upplever jag att det blir en mycket, mycket tråkig styrning av mitt kommenterande överlag. Att man kommenterar utanför kritikpoolerna måste väl ha något värde det också i sammanhanget?

Hälsningar
Nonno
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det vi diskuterar är Bildkritikpoolen:

http://www.fotosidan.se/pools/view/10.htm

Har du skrivit 2800 kommentarer och laddat upp 1 bild i kritikpoolen så kan du ladda upp 2799 bilder innan du behöver skriva en ny kommentar.

Ja det gäller per pool, och det är känns väldigt rimlig och enkel regel. Och det är som sagt bara Bildkritikpoolen som vi kommer köra detta på till att börja med.
 

nonno

Aktiv medlem
Det vi diskuterar är Bildkritikpoolen:

http://www.fotosidan.se/pools/view/10.htm

Har du skrivit 2800 kommentarer och laddat upp 1 bild i kritikpoolen så kan du ladda upp 2799 bilder innan du behöver skriva en ny kommentar.

Ja det gäller per pool, och det är känns väldigt rimlig och enkel regel. Och det är som sagt bara Bildkritikpoolen som vi kommer köra detta på till att börja med.

Inte bildkritik - mjukstart också då? Kommenteras det kanske redan tillräckligt där?
/Nonno
 

MikSwe

Aktiv medlem
Problemet som jag ser det är

1) för många bilder som okritiskt lagts in av fotografen (jo jag har nog gjort det också)

2) Medlemskapet i grupperna. Att söka medlemskap har jag ibland upplevt som hindrande. Jag har tex en flygbild som jag skulle kunna tänka mig att lägga in i en grupp men "orkar" inte söka medlemskap för bara en bild. Lättare då att trycka in den i bildkritik.

Ha kvar grupperna med medlemskap men öppna upp för andra att lägga ut sina bilder i olika ämnen, lättare för andra att kika på det som man gillar samtidigt som grupperna kan vara lite insnöade :)

3) Ett ökande antal som hittat hit helt enkelt.

Bildspärr
Spontant känns det begränsande att ha en spärr. I början lade jag ut bilder för att få konstruktiv kritik. Jag kände att jag inte kunde tillföra något eller kommentera andras bilder. Med ett spärr system så ökar kommentarerna av typen " fint", "snyggt", "grymt" osv. Kommentarer som är positiva men inte konstruktiva.

Bättre då med en spärr på säg 5 bilder / given kommentar med en ökning för de som får positiv feedback på givna (konstruktiva) kommentarer.

Och/Eller reducera antalet bilder / tidsenhet. Tex max 1 bild / vecka med ökande antal / positiv feedback på givna kommentarer.

Och/Eller ta bort bilder som inte fått kommentarer inom tex 2 dagar, det rensar ut urvalet.

Och/Eller ändra kommentarsrutan så att man fokuserar och betygsätter ett antal parametrar tex komposition, ljus, skärpa osv. Övriga kommentarer kan skickas till fotografen direkt.

Och/Eller lägg till en STOR info ruta som påminner fotografen om att bildkritik skall vara bilder som man gjort sitt yttersta för att få till tex " Är DU säker på att denna bild verkligen skall in i Bildkritik?"

Vilket fall bör det finnas en större mängd bilder i början för den som vill utveckla sig lite och känna sig för innan det blir en spärr kopplat till givna kommentarer eller feedback på givna kommentarer.

Inte helt lätt beslut det här, hur man än gör blir nog någon besviken :)
 

Azzar

Avslutat medlemskap
Kommentarer

Det vi diskuterar är Bildkritikpoolen:

http://www.fotosidan.se/pools/view/10.htm

Har du skrivit 2800 kommentarer och laddat upp 1 bild i kritikpoolen så kan du ladda upp 2799 bilder innan du behöver skriva en ny kommentar.

Ja det gäller per pool, och det är känns väldigt rimlig och enkel regel. Och det är som sagt bara Bildkritikpoolen som vi kommer köra detta på till att börja med.
Risken är stor att det blir helt värdelösa kommentarer. Dessutom är jag förvånad över att jag så sällan får bildkritik negativ/bra spelar ingen roll, jag lär mig av kritik. Det finns massor, jag sa massor av bilder på Fotosidan som inte fått en enda kommentar, så något måste göras. Men om den förslagna metoden är den rätta, ja, risken finns för tramskommentarer.
Mvh
Assar
 

oXo

Aktiv medlem
Med tanke på att det inte kostar så mycket tid att skriva en kommentar, det är ju bara att titta på bilden och skriva vad man tycker mer/mindre om med bilden så kan jag tycka att 2 eller fler kommentarer ger en bild.

Grupperna har jag inte testat, då jag har haft känslan att det är nån typ av halvprivata grupper där man måste vara skitduktig eller vara polare med någon annan betydelseful person här på forumen för att få komma med, men jag har kanske fel :)

Mvh Mattias
 

Catie

Medlem
Jag föreslår:
1:1 MEN att man BARA räknar kommentarer som bildinläggaren har bedömt som givande. Då slipper man struntkommentarer... dvs kommentarer som upplevs som strunt för den som lagt upp bilden... (för jag vill fortfarande gärna få kommentarer som "fin" eller "grym" ;p )
 

Ola.L

Medlem
Fler kommentarer än bilder verkar logiskt och rättvist. Bara det inte blir en massa jagande för att skaffa "bild-credits" med nonsens-kommentarer som följd.
 

danneman

Aktiv medlem
Tycker det är bra att något görs/prövas Viktigt att inte ge upp redan på idéstadiet!

Skulle gärna se att det gällde över alla fronter, inte bara poolen bildkritik (även om behovet säkerligen är störst där).

Och gärna tuffare ratio än 1:1. Tänk er själva, helst vill man väl ha mer än en kommentar per bild, och då måste snittet på siten bygga på att det lämnas fler kommentarer än antalet bilder som laddas upp. Men okej, med tanke på retroaktiv verkan kanske 1:1 duger som en mjukstart ifall man "syndat" länge och ligger efter ;-)
 

Grimmer

Aktiv medlem
Det är bra om det gäller per pool. För att ge folk som ligger väldigt mycket på "minus" så skulle man väl kunna börja med 1:3 för att stegvis gå mer till lämplig nivå. Att bara smälla till med ex. 2:1 skulle nog skrämma bort en del duktigt folk och det vore ju synd.
Jag är för spärr men tror på en lugn övergång.

Om man får börja på noll är det en annan femma, då är det bara att spärra på... :O)

Personligen tror jag att antalet uppenbara "sken-kommentarer" inte blir så stort.
 

kalle k

Avslutat medlemskap
Bra funderingar

Bra initiativ.. för grunden var ju att man skulle få kommentarer att utvecklas och få synpunkter på sina bilder. Konstruktiv ros och ris.
Så bra att det görs något åt detta, nu känns det som man bara lägger in bilder som ett "fotoalbum" på nätet, och är mera angelägen att visa sina bilder och mindre benägen att kommentera. Frågan är då hur intresserad är man då av fotografi?? förrutom sina egna bilder.....
Så säker är nog att många välkommnar denna åtgärd för att få tillbaka vad som en gång var/är meningen med denna fina fotosida.

Mvh Christer
 

Lok

Aktiv medlem
Det här låter mycket intressant, förhoppningsvis kommer folk haka på idén vilket då leder till en "god cirkel". Dvs att fler kommenterar bilder, vilket leder till ökad motivation att lägga in bilder i kritikpoolerna.

Det jag däremot ställer mig kritisk till är valet att införa det retroaktivt. Det kan lätt ses som en bestraffning mot de som lagt upp många bilder men inte kommenterat i samma takt.

Kanske är något tekniskt hinder som ligger bakom, vad vet jag. Men har ni möjlighet, inför istället detta från dagens datum utan beaktning till användares historik.
 

namon

Aktiv medlem
Håller helt med Dan Fjällman, självklart bör snittet av kommentarer per bild i bildkritik-poolen ligga på _minst_ 2 kommentarer per bild. Men för att minska risken för skräpkommentarer i början tycker jag 1:1 känns som en rimlig start. Inom en snar framtid (förutsatt att andelen skräpkommentarer visar sig vara låg) gå upp till 2 och sedan 3 kommentarer per bild.

Om vi kräver fler bilder så är risken att vi börjar slarvar när man vill lägga upp sin bild - men tre bilder kan man ju kommentera utan någon större anstränging.
 

Mikael Raymon

Aktiv medlem
Mjae...Ingen idé som jag gillar direkt att det skulle vara historik som är inblandad eller ratio på kommentarerna. Jag skulle hellre vilja se att FS gör om systemet till att använda poäng, inte då poängsättning som bedömer bilden, utan hur många kommentarer en bild har fått. Ex, mindre än 30 poäng efter en viss tid så åker bilden ur poolen. Och alla vet vid detta laget, skriver du inga kommentarer, så får du heller inga kommentarer, eller i alla fall väldigt få.
 

nonno

Aktiv medlem
Med tanke på att det inte kostar så mycket tid att skriva en kommentar, det är ju bara att titta på bilden och skriva vad man tycker mer/mindre om med bilden så kan jag tycka att 2 eller fler kommentarer ger en bild.
Mvh Mattias

Oj, inte tar så mycket tid? Jag lägger ner rätt mycket tid på de flesta av mina kommentare och försöker verkligen ge en genomtänkt kritik i alla lägen. Sedan kanske jag inte lyckas i mitt uppsåt ändå. :/
Men vi har väl alla olika svårt med att formulera oss. Det som är sant för den ene, behöver ju inte vara sant eller lika för den andre. :)
/Nonno
 

lekimpa

Aktiv medlem
Det här låter som ett bra system och jag röstar för 1:1 ration. Skräpkommentarer tror jag inte blir ett problem då man lämnar kommentar med sitt eget namn intill. Om man bara lämnar skräpkommentarer så tror jag att man blir igenkänd för det.
Att man Ravel skrev tycker att man inte kan kommentera för att man inte kan så mycket om foto och inte känner att man kan tillföra något värdefullt är inget problem för man kan ju alltid kommentera hur ett foto får en att känna eller tänka utan att ge rent tekniska råd och tips. Känslan är ju ändå den viktigaste.
 

abstruse

Aktiv medlem
Håller med trådstartaren till fullo. Har inte postat några nya bilder vare sig i några pooler eller publicerat några bilder i mina album på länge.

Men, häromdagen la jag ut två bilder som jag önskade kritik på. Måhända var de inte fotogudens gåva till mänskligheten, men jag tyckte att de hade "Något" [tm] och önskade sålunda få såväl ris som ros om dem. Vad var bra, vad var dåligt och vad kunde vara bättre/annorlunda gällande bilderna.

Likväl, än så länge inte en enda kommentar på någon av dem och de försvann i flödet av bilder snabbare än fort. Måhända var de inte värda någon kommentar, vad vet jag. Som flera uttryckt tidigare tycker jag all kritik är bra, oavsett om den är negativ eller positiv, så länge den är konstruktivt underbyggd. Oavsett vad man får, så lär man sig och att inte få något, känns "tomt".

Jag har inte lösningen på problemet, men följer diskussionen med intresse.
 
ANNONS