Annons

Bildkritikpoolen, förslag

Produkter
(logga in för att koppla)

EGW

Aktiv medlem
Jag har i en bloggpost gjort ett stort diskussionsinlägg om Bildkritikpoolen.

Saken har diskuterats förut, men jag har inte sett att det givit något resultat, så nu vill jag ta upp diskussionen igen. I förhoppningen att Fotosidans stab ska känna sig inspirerad att vidareutveckla Fotosidan, till glädje för oss medlemmar.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Lägg gärna in en summering av ditt förslag här. Blogg är bra för att presentera men forumet har bättre verktyg för diskussion. Gör samma med betygsförslager så skall jag kommentera.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag flyttade ämnet till detta forum. Det låg iochförsig rätt men kändes mer som den passade här där tidigare diskussioner legat.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Citerar från ditt blogginlägg

"Under en tid pågick en diskussion i ett forum om att man måste kvalificera sig för att ladda upp bilder i bildkritikpoolen, genom att själv ge kommentarer. Det var också en liten omröstning, där jag tror att diskussionsdeltagarna favoriserade idén med en uppladdningsrätt per avgiven kommentar. Detta förslag attackerades dock ursinnigt av några få debattörer, varav åtminstone en ingår i Fotosidans egen medarbetarstab. Om på grund av detta eller av annan orsak så resulterade den debatten i – ingenting!"

Det är väl en missuppfattning om det är mig du avser. Här är mitt initiala foruminlägg

"Vi kommer att testa att lägga på en "antal kommentar vs inlagda bilder" funktionalitet i bildkritik. Den kommer innebär att man måste skriva en viss mängd kommentarer för att kunna lägga in bilder. Det kommer finns en ratio-parameter som säger t.ex 1:1. Dvs en kommentar, en bild. Man skulle även kunna säga 1:2, dvs två kommentarer, en bild. Eller ännu tajtare ratio om man så vill."

Men du avser kanske ngt annat?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Detta är den tråd som avses:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=110695

Där framkom röstning om att de flesta ville ha ngn form av krav för att lägga in bilder. Under hösten byggde vi logiken men sen drog det ut på tiden helt enkelt pga av tidsbrist. Lite olyckligt att det inte infördes tidigare eftersom det kanske uppfattas styvmoderligt, men det var inte meningen.

Nu är iallafall 1:1 på plats med start idag.
 

Lindersson

Aktiv medlem
Helt klart en bra idé. Hoppas det slår väl ut i praktiken också.
Såg i den tråden att möjlighet finns att göra det snävare framöver också om det blir "nödvändigt" och det känns bra, inte omöjligt att det går åt.
 

ylva_h

Medlem
Tycker det var ett bra och intressant blogginlägg. När man plockar ut något man har blivit riktigt nöjd med och lägger upp i bildkritikpoolen så blir man besviken över att få en intetsägande kommentar eller ingen alls. Det skulle vara bättre med flera pooler där man kan välja vilken typ av kritik man vill ha.
Jag är fortfarande lite nybörjare och vill gärna ha kritik på tekniska saker i bland. Det är ju så man kan gå framåt. Det får man definitivt inte i bildkritikpoolen.
Andra gånger kanske man har tagit en bild som inte blev så lyckad och vill ha hjälp med lite tips om hur man kunde komponerat den bättre. Då uppfyller man ju inte ens förutsättningen för bildkritikpoolen!
Så jag skulle gärna se en eller flera "Tips och råd"-pooler. Bildkritikpoolen kan ni döpa om till "Bästa bilder poolen"
Jag skulle också vilja ha en funktion där man kan ta bort bilder ur pooler utan att ta bort dem från sin sida och bli av med kommentarerna. Det är ju absurt att en bild som jag la upp i somras fortfarande ligger kvar! Vem skulle titta på den?
 

EGW

Aktiv medlem
Citerar från ditt blogginlägg

"Under en tid pågick en diskussion i ett forum om att man måste kvalificera sig för att ladda upp bilder i bildkritikpoolen, genom att själv ge kommentarer. Det var också en liten omröstning, där jag tror att diskussionsdeltagarna favoriserade idén med en uppladdningsrätt per avgiven kommentar. Detta förslag attackerades dock ursinnigt av några få debattörer, varav åtminstone en ingår i Fotosidans egen medarbetarstab. Om på grund av detta eller av annan orsak så resulterade den debatten i – ingenting!"

Det är väl en missuppfattning om det är mig du avser. Här är mitt initiala foruminlägg

"Vi kommer att testa att lägga på en "antal kommentar vs inlagda bilder" funktionalitet i bildkritik. Den kommer innebär att man måste skriva en viss mängd kommentarer för att kunna lägga in bilder. Det kommer finns en ratio-parameter som säger t.ex 1:1. Dvs en kommentar, en bild. Man skulle även kunna säga 1:2, dvs två kommentarer, en bild. Eller ännu tajtare ratio om man så vill."

Men du avser kanske ngt annat?
Jag minns att jag läst detta, men jag kunde inte se att det genomfördes, så jag trodde att idén skippats. Föregripligt av mig, jag får be om ursäkt för det. Men av kommentarerna till min bloggpost att döma så är jag inte ensam om den missuppfattningen. Är det alltså i dag som det införts? I så fall ska det bli intressant att se vilken effekt det har.
 

EGW

Aktiv medlem
Tycker det var ett bra och intressant blogginlägg. När man plockar ut något man har blivit riktigt nöjd med och lägger upp i bildkritikpoolen så blir man besviken över att få en intetsägande kommentar eller ingen alls. Det skulle vara bättre med flera pooler där man kan välja vilken typ av kritik man vill ha.
Jag är fortfarande lite nybörjare och vill gärna ha kritik på tekniska saker i bland. Det är ju så man kan gå framåt. Det får man definitivt inte i bildkritikpoolen.
Andra gånger kanske man har tagit en bild som inte blev så lyckad och vill ha hjälp med lite tips om hur man kunde komponerat den bättre. Då uppfyller man ju inte ens förutsättningen för bildkritikpoolen!
Så jag skulle gärna se en eller flera "Tips och råd"-pooler. Bildkritikpoolen kan ni döpa om till "Bästa bilder poolen"
Jag skulle också vilja ha en funktion där man kan ta bort bilder ur pooler utan att ta bort dem från sin sida och bli av med kommentarerna. Det är ju absurt att en bild som jag la upp i somras fortfarande ligger kvar! Vem skulle titta på den?
Om du går in i Min sida/Mina bilder/<album>/<bildtitel> så ser du att du kan plocka borten bilden poolen utan att ta bort den ur albumet. Hur det är med kommentarerna som givits i poolen vet jag inte, normalt ligger de kvar. Men det är väl OK?
 

EGW

Aktiv medlem
Detta är den tråd som avses:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=110695

Där framkom röstning om att de flesta ville ha ngn form av krav för att lägga in bilder. Under hösten byggde vi logiken men sen drog det ut på tiden helt enkelt pga av tidsbrist. Lite olyckligt att det inte infördes tidigare eftersom det kanske uppfattas styvmoderligt, men det var inte meningen.

Nu är iallafall 1:1 på plats med start idag.
Jättebra! Jag är rädd att min skrivning kanske präglats lite grand av en besvikelse över att till synes inget gjordes, men jag försökte avsiktligt att undvika det. Mitt syfte har egentligen inte varit att gnälla på er snälla och flitiga myror som håller FS i luften :) Jag är ju en stor entusiast för Fotosidan!
 

EGW

Aktiv medlem
Sammanfattning av min bloggpost

På begäran kommer här en sammanfattning av mina synpunkter på kritikpoolerna från min bloggpost.

Den här sammanfattningen innehåller en del preciseringar.

Synpunkterna avser i första hand Bildkritikpoolen.

1. Presentation av poolen

Så här presenteras poolen just nu:

Du bör ha gjort en hel del självstudier och använt en rejäl dos självkritik först innan du lägger upp bilder för kritik! Du har gjort ditt yttersta för att skapa en riktigt bra bild som intresserar betraktaren!

Jag föreslår att detta ändras till t ex:

Detta är poolen för sådana bilder som du själv är nöjd med, både när det gäller motivval/bildinnehåll och när det gäller teknik. Men kanske kan de bli ännu bättre?

Som kritiker ska du inrikta dig på att konkret föreslå sådant som du tycker skulle ytterligare förhöja bilden du kritiserar. Om du finner vad du tycker är direkta fel i bilden bör du också påpeka detta.


2. Poolen innehåller för många bilder

Förslag:

Rensa poolen fortlöpande och automatiskt:

a: kommenterade bilder tas bort efter 14 dagar
b: okommenterade bilder tas bort efter 30 dagar.​

3. Man måste kvalificera sig för att få ladda upp bilder, genom att själv ge kommentarer.

Detta är nu infört enligt principen 1 kommentar/1 bild. Vi får se hur väl detta faller ut. Mer tekniskt komplicerat men kanske effektivare är att man måste kommentera en okommenterad bild för att få kvalifikation. Men om ingen okommenterad finns? En möjlighet är att kommentera en okommenterad eller två kommenterade.

Här behövs förmodligen lite trial and error för att se vilken princip som fungerar bäst.


3. Betygsättning av bilder

Betygsättningen diskuteras i en separat tråd:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=116706
 
Senast ändrad:

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag minns att jag läst detta, men jag kunde inte se att det genomfördes, så jag trodde att idén skippats. Föregripligt av mig, jag får be om ursäkt för det. Men av kommentarerna till min bloggpost att döma så är jag inte ensam om den missuppfattningen. Är det alltså i dag som det införts? I så fall ska det bli intressant att se vilken effekt det har.
Attackerades är väl plural? Och du menade väl aktivt i tråden? Om du håller med om att det är ett felaktigt påstående så ser jag gärna en skriftlig rättelse under aktuella stycket i tråden. Annars sprider du felaktiga rykten.

[edit: Skrev tråd, men menade Blogginlägg.
Hittade också detta inlägg från dig: http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1374994&postcount=19]
 
Senast ändrad:

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
2. Poolen innehåller för många bilder

Förslag:

Rensa poolen fortlöpande och automatiskt:

a: kommenterade bilder tas bort efter 14 dagar
b: okommenterade bilder tas bort efter 30 dagar.​

3. Man måste kvalificera sig för att få ladda upp bilder, genom att själv ge kommentarer.

Detta är nu infört enligt principen 1 kommentar/1 bild. Vi får se hur väl detta faller ut. Mer tekniskt komplicerat men kanske effektivare är att man måste kommentera en okommenterad bild för att få kvalifikation. Men om ingen okommenterad finns? En möjlighet är att kommentera en okommenterad eller två kommenterade.

Här behövs förmodligen lite trial and error för att se vilken princip som fungerar bäst.
Jag ser inte att radering efter X dagar skulle göra ngn större skillnad på antalet givna kommentarer. Kommentarerna kommer i första hand direkt när bilden kommer in i poolen, och om vi har 14 dgr liggtid så blir det en massa sidor att bläddra igenom.

I samband med kvoteringsdiskussionen så la vi parallellt fram ett förslag för att försöka komma till rätta med farhågan "tvingande = skitkommentar + bara bilder med mkt kommentarer kommer bara få ännu mer kommentarer". Det förslaget finns här http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=110823&highlight=bonussystem
 

EGW

Aktiv medlem
Jag ser inte att radering efter X dagar skulle göra ngn större skillnad på antalet givna kommentarer. Kommentarerna kommer i första hand direkt när bilden kommer in i poolen, och om vi har 14 dgr liggtid så blir det en massa sidor att bläddra igenom.

I samband med kvoteringsdiskussionen så la vi parallellt fram ett förslag för att försöka komma till rätta med farhågan "tvingande = skitkommentar + bara bilder med mkt kommentarer kommer bara få ännu mer kommentarer". Det förslaget finns här http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=110823&highlight=bonussystem
Om jag är ensam om att se en gallring som en fördel, så kommer det naturligtvis inte att införas. Jag bläddrar själv bland sidorna ibland och har kommenterat bilder som legat ett tag. Om kommenterade bilder gallras efter en kortare tid så är ju det också ett sätt att lyfta fram okommenterade bilder. 14 dagar är kanske en onödigt lång liggetid. 7 dagar? 3 dagar?

Som allt annat kan man ha olika uppfattningar om detta. Jag lägger fram min egen. Om ingen är intresserad av den, så OK. Jag inbillar mig inte att jag alltid ska få som jag vill.

Sedan när det gäller risk för skräpkommentarer, så har jag just nu inga synpunkter på det. Det kan visa sig vara en obefogad oro, det får väl visa sig. Men mitt förslag till refomerad betygsättning syftar till att underlätta kommenterandet och därmed minska risken för skräpkommentarer.

Jag tror aldrig jag kommenterat det där med bonussytem. Det framlagda förslaget verkade i varje fall vid första påseende lite för komplicerat i mina ögon. Det är viktigt att en sådan mekanism är enkel, lätt att förstå och lätt att instämma i, annars väcker det inte förtroende.

Jag är också lite tveksam till en mekanism som skapar en "FS-aristokrati". Det finns ju redan olika belöningsmekanismer, som t ex att få en bild i FS i Galleri FS eller som Veckans bild. Det gäller att bestämma sig för om syftet med FS ska vara att genom tävlingsmoment lyfta fram en elit eller att stimulera människor på bredden att utvecklas.

Eftersom jag själv känner mer för den "folkbildande" aspekten än för tävlingar och elit så har jag har velat fokusera på bildkommentarerna, särskilt i Bildkritikpoolen, eftersom jag föreställer mig att det ska gå att slipa fram något som fungerar där, byggt på det som redan är.
 

EGW

Aktiv medlem
Attackerades är väl plural? Och du menade väl aktivt i tråden? Om du håller med om att det är ett felaktigt påstående så ser jag gärna en skriftlig rättelse under aktuella stycket i tråden. Annars sprider du felaktiga rykten.

[edit: Skrev tråd, men menade Blogginlägg.
Hittade också detta inlägg från dig: http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1374994&postcount=19]
Jag vet inte om vi pratar förbi varandra nu, jag lyckades inte riktigt tolka detta inlägg. Men om du talar om vilken sakinfo jag givit som är felaktig, så ska jag omedelbart rätta den. Jag har verkligen inget intresse av att sprida falska rykten. I alla fall var det verkligen inte dig jag hade i tankarna när jag talade om attacker mot förslaget att kvotera mellan givna kommentarer och uppladdade bilder. Jag ser ingen mening med att jag själv plöjer igenom den där diskussionen nu för att lyfta fram dokumentation som stöder mitt påstående. Men jag vill minnas att minst en medlem hotade lämna fotosidan om kvoteringsförslaget infördes.

Beträffande den FS-medarbetare som var emot förslaget så vill jag inte hänga ut någon med namn här. Men det var ingen av er fyra(?) som leder FS.

Du kan ju titta igenom inläggen själv, och om du inte hittar något som berättigar min uppfattning så viker jag mig. Jag tycker helt enkelt inte att det är något att gräla om.

Om det nu uppstått missuppfattningar i den här frågan om vad ni haft för planer, så får det väl skyllas på att det faktiskt tog rätt lång tid innan något hände.
 
Senast ändrad:

Ola.L

Medlem
Jag har aldrigt förstått problemet. Man tar en bild, meckar lite med den, och då har det gått ett par timmar minst. När man sedan lägger upp den i en pool är det inget svårt att välja ut 1-3 bilder i poolen och ge kommentar och lägga ca 5 extra minuter. Oftast ger man ju en kommentar till en fotogrqaf, som precis som jag, tittar i poolen för att se när bilden trillar in på sida 2. Dom kan ju enkelt välja att kommentera min nya bild, just för att jag ber om kommentarer just i det ögonblicket.

En helt acceptabel tumregel som jag mer och mer efterlever. Upp med en ny bild - kommentera ca 2 bilder. Allt annat är lathet och egoism. Och jag lär mig nästan mer på att kommentera andras bilder, än att få kommentarer på mina egna.

För övrigt anser jag det helt acceptabelt och naturligt att mina bilder glöms i mängden när dom börjar trilla in på sidan 2-3 osv. Jag får gott om kommentarer ändå, troligen pga mina små inlägg sakta sprids runt bland alla andra medlemmars sidor. En rensning per kvantitet istället för tid skulle vara ok enligt mig, och kan underlätta för driften av fotosidan.
 

EGW

Aktiv medlem
Jag har aldrigt förstått problemet. Man tar en bild, meckar lite med den, och då har det gått ett par timmar minst. När man sedan lägger upp den i en pool är det inget svårt att välja ut 1-3 bilder i poolen och ge kommentar och lägga ca 5 extra minuter. Oftast ger man ju en kommentar till en fotogrqaf, som precis som jag, tittar i poolen för att se när bilden trillar in på sida 2. Dom kan ju enkelt välja att kommentera min nya bild, just för att jag ber om kommentarer just i det ögonblicket.

En helt acceptabel tumregel som jag mer och mer efterlever. Upp med en ny bild - kommentera ca 2 bilder. Allt annat är lathet och egoism. Och jag lär mig nästan mer på att kommentera andras bilder, än att få kommentarer på mina egna.

För övrigt anser jag det helt acceptabelt och naturligt att mina bilder glöms i mängden när dom börjar trilla in på sidan 2-3 osv. Jag får gott om kommentarer ändå, troligen pga mina små inlägg sakta sprids runt bland alla andra medlemmars sidor. En rensning per kvantitet istället för tid skulle vara ok enligt mig, och kan underlätta för driften av fotosidan.
Om alla gjorde sig lite besvär, så som du berättar om att du gör själv, då skulle det väl inte vara något problem. Men jag vet av erfarenhet att det inte räcker med att kommentera andras bilder och bloggar - och uttryckligen be om lite kommentarer på egna bilder. Man måste antagligen skicka upp bilder i poolen ganska regelbundet för att uppnå det resultat du fått. Att det funkar för dig tycker jag dock är hoppfullt. Och den nya begränsningsregeln (minst en given kommentar per uppladdad bild) innebär ju inget alls problem när man jobbar som du gör.

Sedan är jag osäker på vad du konkret menar med "rensning per kvantitet". David E tycks mena att en rensning inte skulle leda till att folk kommenterar mer, och det kan han väl ha rätt i. Men en bildpool med lite färre bilder skulle i alla fall göra att åtminstone jag inte kände mig så frustrerad inför denna oöverskådliga bildocean. Och det är ju rimligt att anta att det skulle minska belastningen något på servrarna. Fastän databaser nuförtiden tycks ju kunna svälja hur mycket som helst.
 
ANNONS