Annons

Frankenblixten är byggd

Produkter
(logga in för att koppla)

Microsaftcom

Aktiv medlem
Kuligt - men rekommenderas verkligen inte om man inte har lite vana med högspänningshantering...!
Sant. Jag plockade ur batterierna, höll in testknappen och startade blixten utan batterier för att locka ur eventuella kondensatorer som kunde vara aktiva. Jag var försiktig när jag micklade i den och provpetade på kablarna innan jag lödde dem, med ena handen i fickan, för att försäkra mig om att de var snälla.

(Ett trick jag lärde mig när jag jobbade på Vattenfall. Slicka på tummen, jorda den, och peta på kabeln med pekfingret.)

Jag har säkert en multimeter någonstans.... men fingret har jag oftast med mig.

/F
 

hybrid3

Aktiv medlem
MYCKET intressant! Jag har precis köpt ett roligt paket med ett gammalt (men tokskarpt) macro-objektiv samt en gammal Minolta-ringblixt. Blixten fungerar på en DSLR men bara med full kraft eftersom blixtregleringen bara sköttes via TTL på äldre kameror.

Jag antar att jag borde kunna göra på samma sätt & koppla ringblixten till en gammal & rejäl blixt där outputen kan regleras manuellt.

Kruxet är väl bara att min ringblixt har 4 rör, får se hur man löser det.
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Kruxet är väl bara att min ringblixt har 4 rör, får se hur man löser det.
De fyra rören ser ut som ett rör för elektroniken i blixten. Alla anslutningar du behöver finns i kontakten, så du behöver inte slakta ringblixten. Notera att tändtransformatorn sitter i ringblixten, så det är inte högspänning som ska skickas till ringblixten när den ska utlösas!

Hur din ringblixt ser ut på insidan hittar du här.

Ett alternativ är att du letar reda på en svårhittad Minolta MFC1000 (Macro Flash Controller).
 

dynax9

Aktiv medlem
Jag funderar också på att koppla ihop två blixtar, tanken är precis som trådskaparen att använda en modern blixt som master och bara använda rören i den andra. Frågan är har rören någon polaritet och visst borde de parallellkopplas.
 
ANNONS