Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Max bildstorlek - för snäv gräns?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola.L

Medlem
1024x1024 pixlar kan vara en ok gräns, men jag känner att 800KB är alldeles för snävt. Alltför många bilder tvingas jag komprimera för att kunna ladda upp på fotosidan. Det räcker att det är hyfsat färgmättat, så ligger jag på ca 850KB till 1.1MB. Jag förstår att lagringsutrymme och hastighet på sidan spelar roll, men som betalande medlem känns det för snävt. Jag skulle t.o.m kunna tänka mig att betala mer för en högre gräns.

Vad säger redaktionen och övriga medlemmar?

ps. Var ligger gränsen för portfolio bilder, för guldmedlemmar?

mvh
Ola L
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag lyckas inte spara en 1024 bild så den är större än 800kb, oavsett Spara (jPG 12) eller Spara för webb. Hur sparar du? Vilket program?
 

Ola.L

Medlem
Jag lyckas inte spara en 1024 bild så den är större än 800kb, oavsett Spara (jPG 12) eller Spara för webb. Hur sparar du? Vilket program?
Jag är ju lite udda, dvs jag använder Linux med LightZone och Gimp. LightZone tenderar att ge lite större JPG bilder, och jag vet inte om det förinställda 300 dpi spelar roll där. Gimp har en hel radda valmöjligheter vad gäller kvalitet när man sparar som JPG. Där händer det att jag får jobba mig ner med 96-99% kompression. Kan tyvärr för lite om filtyperna, dess exportval och kompressionstekniker.

Oftast redigerar jag i LightZone, exporterar därifrån till TIF, kör vidare i Gimp där jag beskär och sparar till JPG.

mvh
Ola L
 

Impenetrable Mist

Aktiv medlem
Jag håller med om att gränsen borde höjas, jag sparar i PS och det händer att bilden blir över 800kb och då måste jag komprimera.
 

magnus67

Aktiv medlem
Jag är ju lite udda, dvs jag använder Linux med LightZone och Gimp. LightZone tenderar att ge lite större JPG bilder, och jag vet inte om det förinställda 300 dpi spelar roll där. Gimp har en hel radda valmöjligheter vad gäller kvalitet när man sparar som JPG. Där händer det att jag får jobba mig ner med 96-99% kompression. Kan tyvärr för lite om filtyperna, dess exportval och kompressionstekniker.

Oftast redigerar jag i LightZone, exporterar därifrån till TIF, kör vidare i Gimp där jag beskär och sparar till JPG.

mvh
Ola L
Jag använder ufRaw + Gimp på Linux/Ubuntu.

Som jag ser det finns överhuvudtaget ingen anledning att hålla sig uppe på 97-100.

När man sparar som jpeg i Gimp finns ju en ruta att kryssa i för att kunna se hur mycket komprimeringen förstör. Jag vågar påstå att jag aldrig sett någon skillnad i bildkvalite mellan tif-orginalet och jpeg så länge jag håller mig över 95, och då blir filerna under 800kb.

Om jag går ner på 90, kan det hända att jag ser att små detaljer i bilden förändras, men aldrig så mycket att det spelar någon roll i praktiken, Den som inte har orginalet och kan jämföra pixlarna skulle aldrig märka det.

Om du ser till att kryssa ur rutorna för miniatyrbild och exif, sparar du några kb också.

Och 300 dpi har ingen som helst betydelse i detta sammanhang.
 

Ola.L

Medlem
När man sparar som jpeg i Gimp finns ju en ruta att kryssa i för att kunna se hur mycket komprimeringen förstör.
Ok, då har vi något sånär identisk miljö. Menar du "show preview in image window"? Den visar ingen preview vad jag kan se, men däremot vikten på bilden och hur den ändras när man ändrar komprimeringen.

* edit - ok, hade maiximerat spara fönstret. Om man bibehåller bildvyn t ex på ett annat skrivbord så går det bra att jämföra. Tack för tipset.
 
ANNONS