Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Darktable - svensk översättning

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik.4e

Medlem
Hej, jag lägger en del tid i utvecklingen av opensource programvaran Darktable
och håller även i den svenska översättningen av programmet.
Jag behöver någon/några som är villiga att lusläsa översättningen så att vi
kan få den 100 procentig..

Ni som har linux ladda gjärna ner koden och kompilera och testa programvaran,
och rapportera mailinglistan..

Instruktioner för installation och address till mailinglistan finnes:
http://darktable.sourceforge.net/contact.shtml

Ni kan läsa mer om programvaran här: http://darktable.sourceforge.net/

Och snart så har jag implementerat klart tethering capture :)

/H
 

jelu1661

Aktiv medlem
Kul att höra och cudos till dig som O/S-kodare, det programmet ska jag hålla ett öga på. Jag tänker dock vara ohjälpsam med översättningen, jag ser helst att alla kör sin mjukvara på engelska.
 

Henrik.4e

Medlem
Kul att höra och cudos till dig som O/S-kodare, det programmet ska jag hålla ett öga på. Jag tänker dock vara ohjälpsam med översättningen, jag ser helst att alla kör sin mjukvara på engelska.
Tack och ja jag håller med.. men man får lite på köpet med en översättning vare sig man vill eller ej :)
 

laserval

Ny medlem
Väldigt trevligt program måste jag säga, klart mycket snabbare på import än t.ex. F-spot. Snabbare på det mesta än F-spot faktiskt :p

Jag har dock lite problem med stabiliteten, både i form av plötsliga krascher och att ingenting importeras när databasen blir för stor. Jag kan tänka mig att det beror på min laptops 1 GB RAM, vilket fylls upp rätt fort. Krascherna gör också att databasen försvinner, vilket är klart opraktiskt.
Har du några tips gällande stabiliteten?

Jag hade gärna sett en möjlighet att filtrera bilder på filtyp, precis som man kan filtrera på tagg, datum o.s.v. Jag har fotat en massa i RAW+JPEG så det ligger jpeg-dubletter av alla bilder i mapparna. Detta skötte jag i F-spot med ett plugin som gjorde jpeg-filen till en version av raw.
Nu kanske det vore klokare att lägga jpeg och raw i olika mappar direkt, i och för sig, men man är ju lat.

Jag ska nog börja använda mina RAWs istället för jpeg nu, har undvikit det då jag saknat något lättanvänt verktyg. Det här var ju riktigt roligt :D
I övrigt är det ett mycket lovande program som ger mig lite hopp om att fotohantering i Linux faktiskt kan funka! F-spot har skapat frustration i oändlighet och de alternativ jag sett (t.ex. Shotwell som ersätter F-spot i ubuntu 10.10) verkar inte mycket bättre.
 

Henrik.4e

Medlem
Väldigt trevligt program måste jag säga, klart mycket snabbare på import än t.ex. F-spot. Snabbare på det mesta än F-spot faktiskt :p
Det är en imponerande arkitektur bakom hastigheten, Johannes som är "founder" av projektet
har gjort ett riktigt bra jobb från grunden..

Jag har dock lite problem med stabiliteten, både i form av plötsliga krascher och att ingenting importeras när databasen blir för stor. Jag kan tänka mig att det beror på min laptops 1 GB RAM, vilket fylls upp rätt fort. Krascherna gör också att databasen försvinner, vilket är klart opraktiskt.
Har du några tips gällande stabiliteten?
Det är många om och men här, bärbar med 1GB minne kan vara ett av problem, det kan också vara ett problem som är gammalt då jag inte vet vilken version du kör, jag rekommenderar att
använda senaste koden ifrån GIT repo't see http://darktable.sourceforge.net/install.shtml för instruktion...
Databasen i sig är placerad i ~/.darktabledb kan vara så att utrymmet tar slut där.. du kan peka om vart den ska placeras genom att använda gconf-editor och ändra värdet på nyckeln:
/apps/darktable/database
Att databasen försvinner är konstigt !? det bör den ej göra.. du kan alltid verifiera att den finns på sin plats nu när du vet var den är och heter...

Jag hade gärna sett en möjlighet att filtrera bilder på filtyp, precis som man kan filtrera på tagg, datum o.s.v. Jag har fotat en massa i RAW+JPEG så det ligger jpeg-dubletter av alla bilder i mapparna. Detta skötte jag i F-spot med ett plugin som gjorde jpeg-filen till en version av raw.
Nu kanske det vore klokare att lägga jpeg och raw i olika mappar direkt, i och för sig, men man är ju lat.[/QOUTE]
Ett filter på bildtyp lägger jag till lätt, ska bara verifiera tillägget, problem är ju dock att importen importerar ALLT, kanske ett filter också skulle läggas till vid import dvs. importera endast raw..

Jag ska nog börja använda mina RAWs istället för jpeg nu, har undvikit det då jag saknat något lättanvänt verktyg. Det här var ju riktigt roligt :D
I övrigt är det ett mycket lovande program som ger mig lite hopp om att fotohantering i Linux faktiskt kan funka! F-spot har skapat frustration i oändlighet och de alternativ jag sett (t.ex. Shotwell som ersätter F-spot i ubuntu 10.10) verkar inte mycket bättre.
Jo f-spot är inget vidare, och baktanken med projektet är att fylla utrymmet och inkludera ett span..

De nya funktionerna som jag jobbar bland många andra förbättringar finns i GIT sourcen och kommer till version 0.6 är, kamera import, tethering och export till picasa, watermark plugin...
Version 0.6 kommer att släppas typ om en månad..

Du får HEMSKT gärna lusläsa lite den svenska översättning och komma med synpunkter på upprättning då jag inte har riktigt koll på samtliga termer, men antar att du som jag kör på engelsk för enkelhet.. :)

/Henrik
 

laserval

Ny medlem
Det är många om och men här, bärbar med 1GB minne kan vara ett av problem, det kan också vara ett problem som är gammalt då jag inte vet vilken version du kör, jag rekommenderar att
använda senaste koden ifrån GIT repo't see http://darktable.sourceforge.net/install.shtml för instruktion...
Databasen i sig är placerad i ~/.darktabledb kan vara så att utrymmet tar slut där.. du kan peka om vart den ska placeras genom att använda gconf-editor och ändra värdet på nyckeln:
/apps/darktable/database
Att databasen försvinner är konstigt !? det bör den ej göra.. du kan alltid verifiera att den finns på sin plats nu när du vet var den är och heter...
Jag plockade från GIT och kompilerade, vilket krävde en del pill med alla dependencies :p Det fungerar dock klockrent nu! Inga krascher och även lite snabbare. Jag ser rejäla prestandaproblem när den jobbar med ett hundratal bilder på ljusbordet, men det är väl rätt väntat. Många trevliga tillägg i den här versionen dessutom.
Databasen försvann visst för att jag smart nog hade försökt mig på "speed hack" från projektets hemsida utan att riktigt förstå hur den funkade. Med gconf-nyckeln pekandes på rätt fil så sparas databasen som den ska ;) Rätt massiv blir den dock, hehe.

Du får HEMSKT gärna lusläsa lite den svenska översättning och komma med synpunkter på upprättning då jag inte har riktigt koll på samtliga termer, men antar att du som jag kör på engelsk för enkelhet.. :)
Jag har inte så bra koll på fototermer, men jag har börjat titta lite ändå. Det är rätt svåröversatt engelska som används, speciellt i de längre strängarna, tycker jag. Det jag mest tänkt på hittills är "historikstack" som känns omständigt och svengelskt. Att ta bort "stack" gör det dock lite otydligt och inkonsekvent med den engelska texten. Hm. "Historikhög"? "Historikstapel"?

Jag har tänkt samla funderingar om översättningen, hur ska jag skicka dem till dig på enklast sätt?

Det är ett grymt program, nu gäller det bara att jag tar och skaffar lite mer RAM så jag kan bläddra bland mina bilder också :p
 

ulltand

Aktiv medlem
Riktigt kul, var precis på jakt efter något vettigt a la Darktable och hittade den här tråden när jag sökte på F-spot. Har precis startat programmet, och en del saker får jag inte riktigt ihop, men det kommer nog.
 

Henrik.4e

Medlem
Riktigt kul, var precis på jakt efter något vettigt a la Darktable och hittade den här tråden när jag sökte på F-spot. Har precis startat programmet, och en del saker får jag inte riktigt ihop, men det kommer nog.
Hej, mm det saknas lite dokumentation om arbetsflöden etc.. man får labba runt lite..

Här http://darktable.sourceforge.net/documentation.shtml finns lite snabbtangenter beskrivna etc..

Det finns 2 lägen, lighttable där du sorterar rensar och jobbar med batcher av bilder, sedan när
du dubbleklickar på en bild så kommer du in i "darktable" läget där du jobbar enbart med bilden och
kan applicera filter osv, alla plugins är inte aktiverade från början så du får klicka upp plugins dialogen längst ner till höger och välja de du vill ha framme..

/Henrik
 

Virre

Aktiv medlem
Jag hade gärna sett en möjlighet att filtrera bilder på filtyp, precis som man kan filtrera på tagg, datum o.s.v. Jag har fotat en massa i RAW+JPEG så det ligger jpeg-dubletter av alla bilder i mapparna. Detta skötte jag i F-spot med ett plugin som gjorde jpeg-filen till en version av raw.
Nu kanske det vore klokare att lägga jpeg och raw i olika mappar direkt, i och för sig, men man är ju lat.
¨

Nu kanske det motsträvar funktionen av programet som diskuteras här, men när jag använde *nix maskiner för bildbehandling (för närvarande har jag lite ont om maskiner överlag och har bara en netbook med 8gigs hårddisk och använder istället min jobb, urgh, windowsburk för bildbehandling) skrev jag ett script som kopierade över filerna och som alltså lätt skulle kunna hantera just sånt.

(Tyvär verkar jag ha tappat bort den koden)
 
ANNONS