Annons

hemsida/bildbank åt kund

Produkter
(logga in för att koppla)

abbeman

Aktiv medlem
Jag funderar på hur jag ska lösa en förfrågan på bästa sätt. Kunden önskar en site där de kan logga in och se de bilder jag fotograferat åt dem på ett snygg och överskådligt sätt. Dessutom ska de också kunna ladda ned önskade bilder i hög upplösning för att kunna använda i kommunikationssyfte.

En enkel kravspec blir då att som sagt att de bör vara enkelt och överskådligt även om det rör sig om 100-tals bilder. Vidare vore det bra om man kan söka med hjälp av sökord, likt en bildbyrå site.

För min del ska det vara så smidigt som möjligt att ladda upp bilder med sökord.

När det rör sig om högupplösta bilder och utrymmet som krävs så skulle det säkert gå att göra något internt hos kunden, MEN om man ändå gör en sådan här lösning så vore det ju toppen om man kan använda den till fler kunder och unika inlogg. Med andra ord så vore en onlinelösning bäst eller?

Tacksam om någon kunnig person skulle vilja tänka lite tillsammans med mig.

/Albin
 

ErlandH

Aktiv medlem
Fotosidan erbjuder ju en funktion som nog innehåller det mesta du vill ha. Inte gratis, förstås, men inte svindyr heller.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag funderar på hur jag ska lösa en förfrågan på bästa sätt. Kunden önskar en site där de kan logga in och se de bilder jag fotograferat åt dem på ett snygg och överskådligt sätt. Dessutom ska de också kunna ladda ned önskade bilder i hög upplösning för att kunna använda i kommunikationssyfte.

En enkel kravspec blir då att som sagt att de bör vara enkelt och överskådligt även om det rör sig om 100-tals bilder. Vidare vore det bra om man kan söka med hjälp av sökord, likt en bildbyrå site.

För min del ska det vara så smidigt som möjligt att ladda upp bilder med sökord.

När det rör sig om högupplösta bilder och utrymmet som krävs så skulle det säkert gå att göra något internt hos kunden, MEN om man ändå gör en sådan här lösning så vore det ju toppen om man kan använda den till fler kunder och unika inlogg. Med andra ord så vore en onlinelösning bäst eller?

Tacksam om någon kunnig person skulle vilja tänka lite tillsammans med mig.

/Albin
En hel del bildbyråer, företag och även myndigheter använder exv. system såsom FotoWare för att hantera stora mängder bilder både internt och för försäljning. Men det är ju inte direkt billigt för ett litet företag med lösningar som dessa även om de både är väldigt effektiva och löser de flesta problem förknippade med att hantera stora mängder bilder. Det kräver även ett visst mått av konfiguration.

...men titta, läsa och pröva är ju gratis!

http://www.fotoware.com/

En fördel med system som dessa är annars att de kan skriva ner metadata om bilderna på ett enkelt och effektivt sätt in i själva bildfilerna i exv. formaten JPG, DNG, TIFF (plus en massa andra format också). Standardbilddata såsom EXIF och bildstorlek pixlar får man med automatiskt.
 
Senast ändrad:

abbeman

Aktiv medlem
Hej och tack för svar. Jag kikade lite på Imagedesk här och det ser ungefär som vad jag kan tänka mig att presentera för kund. Vad jag förstår så är det inte mycket till utrymme där, men jag kanske förstod fel?

Jag har ju tillgång till 25 GB på mitt webbhotell där jag har min domän registrerad. 25GB skulle jag komma ganska långt med om jag kan leverera högupplösta bilder i JPG, vilket jag räknar med. Med andra ord borde jag kunna ha en kundbank kopplad till min domän. Min site är gjord med Word Press, kanske finns någon smidig lösning där. Jag kan också tänka mig att länka från min site till "kundsida" som kan ha en annan layout.

/Albin
 

bgl

Aktiv medlem
Zenphoto kanske skulle fungera

Kansle skulle du kika på Zenphoto, kan laddas ner gratis på http://www.zenphoto.org/

Har gjort en sådan lösning du är ute efter mha Zenphoto och en NAS (Qnap 419) och det fungerar riktigt bra, NAS:en kan nås via internet och då är det bara hårdiskarna som sätter gränsen för hur mycket bilder du kan ladda upp.

Zenphoto använder php och MYSql Programmet går att integrera med Wordpress och det finns olika tema man kan ladda ner och skräddarsy. Zenphoto är lätt att installera och komma igång med.
 

abbeman

Aktiv medlem
Tack för tipset, ska kolla det. Jag har en NAS med 2x500GB som ligger och skräpar. Jag har helt enkelt för dålig koll på allt för att få den att fungera bra. Lokalt kan jag använda den, men inte annars. Jag får be någon kolla på det kanske. Men måste ändå såga att det tar emot lite att det hela ska ligga hos mig, skulle hellre se en onlinelösning så man kan skylla på någon annan om det inte funkar ;-)
 

bgl

Aktiv medlem
Du kan självklart välja att installera Zenphoto hos lämpligt webbhotell också, som har stöd för php och MYSQL.

Anledningen att jag valde denna lösning var att jag ville ha en skalbar lösning och inte vara begränsad till webhotellets utrymmesbegränsningar.

Qnap:en har en inbyggt webbserver som gör att man kan köra t.ex. php-baserade applikationer på den och programvara som gör man kan komma åt den över internet även om man inte har en fast ipadress. Man kan dessutom välja att köra den som RAID vilket ger extra tillförlitligheti fall någon disk skulle haverera.
 
ANNONS