Annons

5-6 år gammal filmrulle i kamera värd att framkalla?

Produkter
(logga in för att koppla)

okashii

Medlem
Hejsan!

Försökte hitta den passande tråden för detta men med alla olika kategorier är jag inte säker på att jag postar i rätt, ber om ursäkt ifall det är fallet!

Hittade en sk leksakskamera jag köpte för ca 5 år sedan och i den är fortfarande filmrullen, oframkallad. Tror ni att chansen är stor att den är förstörd?

Blev väldigt glad så jag vill inte få för höga förhoppningar. Minns var jag tog vissa bilder och det skulle så klart vara väldigt spännande att få se dem.

Kameran ser ut så här:
http://lh5.ggpht.com/_HhZlR5gWViQ/S7s4j2iSxVI/AAAAAAAALw4/IJgcdin3HLo/barbie Flower rosepink.jpg

Och jag misstänker att det är fujifilm med iso 400. Eftersom jag flyttat många gånger på 6 år kan jag inte vara säker på att den alltid varit bra förvarad.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Hittade en sk leksakskamera jag köpte för ca 5 år sedan och i den är fortfarande filmrullen, oframkallad. Tror ni att chansen är stor att den är förstörd?
Den är säkert inte förstörd. Däremot har den förmodligen tappat i kvalité och bilderna bli nog både kornigare och hårdare än normalt.
 

namon

Aktiv medlem
Jag vet ju inget om leksakskameror och ifall just ditt exemplar har läckt ljus under åren. Min egen erfarenhet av vanlig färgfilm som legat länge oframkallad är dock god: Fick farfars kamera med fortfarande film i, den hade inte använts sedan sent 80-tal och även om det blev vissa färgstick så var bilderna trots allt intakta efter drygt 20 år i kameran. :)

Framkalla såklart, annars kommer du aldrig få veta! :)
 

okashii

Medlem
Ja framkalla ska jag göra! Tanken när jag fört köpte en sådan kamera var ju självklart inte att bilderna skulle vara skarpa och fina, en sämre kvalité kan vara charmigt tycker jag, är ju intresserad av lomo så jag får hoppas på "den rätta" effekten. Jag ville inte få för höga förhoppningar eftersom att jag pratat med en kille som sa att det var kört och att filmer blir total kvaddade efter ett par år och andra instämde. Men efter att ha fått svar och kollat runt lite på nätet och hört om folk som framkallat 10 - 30 år gammal film känns det bara lovande!
Som sagt är det mer för en känsla och minnen jag önskar att se bilderna :)

Tack för hjälpen!
 
ANNONS