Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äldre objektiv och beg blixt till D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

museo12

Aktiv medlem
Följt råd och sparat till bättre objektiv, som jag haft i ganska många år. De har fungerat jätte bra till min Nikon D80. Nu är det dock dags att byta upp mig till en D7000, som är beställd.
Tror ni att mina Tamron Af SP 28-75/2,8D DI IF XR och Nikon 80-200mm f/2.8D ED-IF AF-S Zoom-Nikkor fungerar lika bra till D7000 eller är det läge att skaffa nya? Utvecklingen när det gäller objektiv är ju inte lika snabb som inom kameravärlden.

Andra frågan är, vilken blixt hade ni valt till D7000 om jag ska köpa en begagnad? En kompis till mig sa att jag inte behövde blixt, för att D7000 klarade sig så bra med höga iso-värden. Det ligger väl lite sanning i det, men en blixt är ju alltid en blixt….
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Funktionsmässigt är D7000 lika bra eller bättre som en D80 med gamla objektiv. Objektiv som funkade på D80 funkar alltså på D7000. Däremot om de är tillräckligt skarpa för att kunna göra den nya sensorn rättvis vet jag inte. Tamronet heter ju DI på slutet, om jag inte mins fel betyder det att det är konstruerat för digitalt. 80-200 har ju också gott rykte. Ska du ersätta dem med bättre objektiv kommer det nog att kosta en hel del även om det garanterat finns bättre idag.

Vad gäller blixtar så skulle jag rekommendera en SB 800 eller SB 600 om du nödvändigtvis vill köpa begagnat, men nya SB-700 tycker jag låter riktigt läcker :)

Det går absolut inte att kompensera för en blixt med att bara höja ISO, det handlar ju om ljussättning och allt annat också! Upplättningsblixt t.ex. går ju inte att simulera med höjt ISO, möjligen till en del i efterbehandlingen isåfall. Jag skulle inte vilja vara utan blixt iallafall.
 

microo

Aktiv medlem
Följt råd och sparat till bättre objektiv, som jag haft i ganska många år. De har fungerat jätte bra till min Nikon D80. Nu är det dock dags att byta upp mig till en D7000, som är beställd.
Tror ni att mina Tamron Af SP 28-75/2,8D DI IF XR och Nikon 80-200mm f/2.8D ED-IF AF-S Zoom-Nikkor fungerar lika bra till D7000 eller är det läge att skaffa nya? Utvecklingen när det gäller objektiv är ju inte lika snabb som inom kameravärlden.

Andra frågan är, vilken blixt hade ni valt till D7000 om jag ska köpa en begagnad? En kompis till mig sa att jag inte behövde blixt, för att D7000 klarade sig så bra med höga iso-värden. Det ligger väl lite sanning i det, men en blixt är ju alltid en blixt….
Objektivena fungerar funktionsmässigt naturligtvis utmärkt till kameran upplysningsman får du nog pröva dig fram, skulle skälv kompletterat med någon fast bränvid lite utefter hur jag fotograferar men två prisvärda alternativ som gör sensorn rättvis är i allafall Nikon 35 1,8DX (ca 2000kr) eller Nikon 50 1,8D (ca 1500kr) (motsvarar ju normal respektive 85 an på småbildsensorn då ser du även skälv sen om dia båda zoomer hänger med
Du får oavsett vilket du väljer ett snabbt skarpt och ljusstarka objektiv som dessutom är kompakt och lätthanterligt!

/M
 

museo12

Aktiv medlem
Tack för era svar!
Hur långt tror ni att Sb-700 kommer att stå sig mot Sb-900? Utvecklingen på blixtar är ju också ganska snabb. Funderar också på en begagnad Sb-900 nämligen.
 
ANNONS