Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag fotar med en Nikon D7000 och får ett antal fläckar i mina bilder (se bifogat). Får dessa oberoende av objektiv och undrar nu om ni tror det rör sig om smuts inne i kameran, eller kan felet vara något annat?

Mvh,
Erik
Båsta sättet att hitta smuts på sensorn är att ställa fokus manuellt på kortas möjliga avstånd och sedan ta en bild rakt upp i himlen. Nu kommer jag inte ihåg om man ska ha största eller minsta bländare för att tydligast se dammet. Men det är ju lätt att testa själv. Ta en bild med störta bländare, och en med minsta.

(detta skriver jag mest för kuriosa. Verkar vettigast att lämna in kameran på garanti som någon skrev tidigare)

Petter ...
 

Hilen_

Medlem
I helsike heller! ;)

Spegeln fälls upp under exponeringen och skit som sitter på den kan omöjligen synas i den färdiga bilden. Det är helt enkelt en fysisk omöjlighet.

Skiten sitter på sensorn precis som Peter skriver.
Det är möjligt... .men jag har faktiskt haft hårstrå där!
Så spegeluppfällning el inte...... :)'

Lycka till iaf du som hade problem med din kamera! :)
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Erik!:

Det där är alldeles för stora fläckar, som dessutom har något som liknar newton-ringar runtomkring sig. Lämna kameran på garantirengöring eller utbyte med en gång!

(dammkorn lämnar väldigt, väldigt små mörka skuggor, om de inte är hela dammtussar... Det du har på sensorn är antagligen oljestänk från spegelmekanismen, vilket är betydligt värre att åtgärda!)

Det tråkiga är att om din kamera lämnar oljestänk kommer du antagligen behöva lämna in den en gång till om ett par månader för en ny rengöring innan den "stänkt av sig" vad den ska. Se till att få det på garantin, det är inte ditt fel.

[edit]
Försök INTE rengöra/blåsa den själv, om du inte är van vid dylika operationer...! Om jag har rätt i att det är olja (vilket är ganska troligt) MÅSTE det göras med en våtrengöring. Annars drar du bara omkring oljan på IR-glaset och gör allting etter värre. Sen kan det vara svårt att övertyga butikspersonal om att det ska gå på garanti nästa gång...
 

Splanky

Aktiv medlem
Köp visble dust, (spadar och vätska),och gör ren sensorn.
Tar nån minut sen är kameran som ny. Hur lätt som helst.
Blås ut damm innan med blåsbälg.

Jag gör rent mina hus varje månad på detta viset.
 

cakon

Aktiv medlem
Rengjorde min sensor idag för första gången. Jag hade en jäkla massa prickar på bilderna men konstigt nog inget damm på sensorn. Däremot fanns där fullt med oljestänk tror jag. Inget hände när jag blåste eller drog med pensel. Körde Eclipse och sex styck sensor swabs och fick ändå inte bort riktigt allt. Det måste sitta en massa olja någonstans som stänker omkring när spegeln rör sig eller när slutaren öppnas och stängs.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

Danne B

Aktiv medlem
Rengjorde min sensor idag för första gången. Jag hade en jäkla massa prickar på bilderna men konstigt nog inget damm på sensorn. Däremot fanns där fullt med oljestänk tror jag. Inget hände när jag blåste eller drog med pensel. Körde Eclipse och sex styck sensor swabs och fick ändå inte bort riktigt allt. Det måste sitta en massa olja någonstans som stänker omkring när spegeln rör sig eller när slutaren öppnas och stängs.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Det finns rengöringsvätska speciellt för olja, samt en "vanlig" som är kanske den vanligaste folk köper till svabbar.

Hoppas länken fungerar.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=visibledust vdust plus formula solution 8ml&source=web&cd=1&ved=0CCwQFjAA&url=http://hegethorns.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_showi.htm&p=H&$22301=827912060218&ei=P7atTviqO6SQ4gSdo6T2Dg&usg=AFQjCNGUnzS9H1z80Px2-P4ZfbkG_ZUJWQ
 
Senast ändrad:

JimHughes

Ny medlem
Sensor Cleaning

I need to clean the sensor on my dslr (Nikon D60). I live in Kiruna and wonder if anybody knows of a place locally (norrbotten) that can do this.

Thank James
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Get the stuff to do it yourself James. It cost like one cleaning by a company but you get enough to do it yourself 8-12 times
The AA-glass filter in front of your sensor will get dusty now and then. Some of it sticks to the filter and can't be removed by blowing it away or using a sensor cleaning brush. It has to be removed by sensor liquid and swabs. It can be pollen or small drops of liquid.
When your home gets dirty you presumably clean it and don't call for company to do it because you are scared of ruining your home.
Your camera needs the same housekeeping sometimes.
Say you are in South Africa on a Safari and you need to change lenses in the field because at one moment you have Rhinos in the distance and at the next moment your scout have spotted a Chetah close to the Jeep. South African safaris are often a dusty experience.
You can be sure that you will get dust on the filter in from of the sensor within a week.
If you don't want to spend an eternity to take away spots in the computer you clean your sensor regularly and in the bush camp there is no company that can do this simple thing for you.
Learn how to do it yourself.
 
Senast ändrad:

JimHughes

Ny medlem
Mmmm!

Thanks for the answers! It would be nice to learn how to do it to save cash in the future but I am scared of doing somthing a bit wrong. Does anyone know any where up north to get it done? I am not sure quite what I should do.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
It's not expensive to have it cleaned by a company. And we are not in the desert now!
Nej men det visar på en en feghet som är grundad på okunskap. Kan du tvätta fönster utan att vara rädd för att repa rutorna så kan du nog också klara av att göra ren filtret framför sensorn.
Fast du kan givetvis skicka in din kamera för att göra ren den hos en firma.
De använder precis samma grejor för rengöringen som vi andra gör som vågar göra det själva.
Om du är så ängslig så du tycker det vara värt att betala 600-1000 kr för att någon annan gör det med samma grejor som du själv kan köpa och betala 100 kr och för att på tio minuter göra jobbet så gör det.
För oss som är lite mer riskbenägna och fotograferar i miljöer där inga sådana butiker finns och vi tar en mängd bilder per dag så är det faktiskt nödvändigt att kunna sköta om våra kameror och se till att vi inte har mängder av fläckar eftersom det tar onödig tid i efterbearbetningen av bilderna.
 

JimHughes

Ny medlem
I will buy the stuff and do it my self. Maybe if I had a d3 or d300 it maybe worth sending it away but a D60 is a consumer camera and I suppose its better to learn now than in the future after I have upgraded to somthing a little more expensive. Sooo, does any body know a good place to order the stuff from?
 
ANNONS