Annons

Flyguppvisning

Produkter
(logga in för att koppla)

marckus

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag ska nu i helgen på flyguppvisningen i Uppsala.. och jag tänkte bara höra lite tips och tricks för att få dom bästa fotona..

Jag kommer mest köra med mitt 75-300 objektiv men har med mig mitt 35-80 .. En massa film och ett glatt humör också ;) ..

Förslag, Tips, Tricks .. Alltifrån vad för film till bländare och slutartider.. Långt, Kort ? ..

Mvh
Marcus
 

Maverick

Aktiv medlem
Hmmm...

Då kanske vi ses där då :) , det är ju bara 100 000 till där och tittar. Det framgick inte om du tänkte fota dia eller neg. Fast i båda fallen kan det vara värt att överexponera något under själva flyguppvisningen. I synnerhet om det är molnigt. Fotar du neg kan det också vara idé att påtala vilka motiv du fotat när du lämnar in rullarna, annars får du moln soim är grå eller brunaktiga. Detta om det är molnigt vill säga. Blå himmel brukar labben klara rätt bra.

När det gäller slutar tider kan de ligga ganska lågt tror jag. Kommer nog själv att hålla mig runt 500 - 1000. Om det inte är extremt ljust då förstås.

/Maverick
 

marckus

Aktiv medlem
hehe .. Jag är nog den som kommer se ut som en galning med kameran .. ;) ..

Jag kommer köra neg film .. Förhoppningsvis är det klart väder den helgen så man inte missar en massa ..

Mvh
Marcus Eklund
 

Maverick

Aktiv medlem
Jo, jag kommer nog också att köra neg. Åtminstone under själva flyguppvisningen. Fuji 400 är väl det troliga för min del.

Jag är nog den som ser ut som en "fotograf-wannabe" med väst osv...

/Maverick
 

marckus

Aktiv medlem
Jag kommer ha med mig Fuji Superia 200 och 400 :) ...

Jag kommer bära omkring på en stor fotoväska ifrån clas ohlsson och en stor kamera ;) ..

:) .. Brun aktig tröja och svarta byxor typ :) .. så man smälter i solen ;) ..

Vilket är bäst att köra på 35-80 eller 75-300? ...

Mvh
Marcus
 

Maverick

Aktiv medlem
Under själva flygningen är det defenitivt 75-300 som gäller. Det ska mycket till för att man ska få bra bilder med ett normalzoom under flygningen. Blända ner till ca 8 om det går, eller mer.

På markutställningen så passar normalzoomen bra om det inte är några detaljer man vill fota. En del flygplan brukar stå långt bakom avspärrningar. Då blir telet aktuellt igen. Vid dåligt väder kan i så fall ett stativ bli nödvändigt. De är främst de utländska flygplanen som brukar stå en bit iväg, fast det är lite olika.

Det brukar vara svårt att klara sig med ett objektiv, utan man får byta.

/Maverick
 

marckus

Aktiv medlem
Jag kommer ha 75-300 på kameran hade jag redan bestämt mig :) .. Det jag funderar kraftigt på .. Är ett stativ måste? .. För jag har inget sådant.. Ingen tillgång heller till ett sådant..

Är väl mest svenska försvarets plan som står långt bort medans man nästan kan sätta sig i dom utländska.. Så var det iallfall på flyguppvisningen på Bromma .. (som var för ett tag sedan)..

Borde gå att blända ner utan problem ;) .. får bara ta en ordentlig titt på kameran exakt vad jag peta på ;)

Mvh
Marcus
 

Maverick

Aktiv medlem
Stativ kan behövas om du ska fota på marken med teleobjektivet om det är dåligt väder. Annars klara man sig ändå.

På de flyguppvisningar jag har varit på har det varit lite olika på vilka plan man kommer nära. De utlänska planen brukar man bara komma nära om de har extra plan med sig som inte ingår i flyguppvisningen. Svenska flygplan har jag aldrig haft problem med att komma när förutom JAS. Fast där kom jag lite väl nära när den landade på Långholmen i Stockholm istället.

Vi får hoppas på klart väder, fast gärna lite dis så att man slipper starka ljuskontraster. Då slipper man fundera över stativ. Det är bara krångligt att släpa på så jag kommer nog att lämna mitt hemma.

/Maverick
 

marckus

Aktiv medlem
Vad jag har hittills hört så är det klart väder på lördag.. får hoppas det :)..

hehe .. På bromma så stog en liten beväpnad vakt och såg väldigt elak ut vid jas planet ..

Har som sagt inget stativ så man får hoppas på det bästa ;)

Mvh
Marcus
 
ANNONS