Annons

Spotfokus A77

Produkter
(logga in för att koppla)

Fribbe

Aktiv medlem
Tja!
Har nyligen införskaffat en Sony A77 och har inte lyckats klura ut hur man gör om man vill låsa fokus med mittersta fokuspunkten.
Scenario: Jag har fokusmätningen inställd på att använda alla fokuspunkter och kameran låser på fel ställe i min komponering. Då vill jag snabbt kunna rikta kameran mot mitt huvudmotiv och genom att trycka in och hålla en knapp med tummen låsa fokus i mitten och sedan komponera bilden igen.

Det måste vara någon custom-inställning som programmerar en knapp för det men jag har inte hittat det. Hur gör man?
 

Znutt

Aktiv medlem
Hej
tryck "Fn"
Välj sedan "AF-Område"
och där "Spot"
Någon snabb vet jag ej såhär på lördag kvällen
Du kan ju alltid välja ett av minnena med spot etc....

Håller du avtryckan halvägs nere stannar låsningen av AF

AEL knappen går att programera till AF-lås meny "kugghjul 3"
eller AF/MF kontroll knapp
 

Fribbe

Aktiv medlem
Usch, jag befarade det...
Handhavandemässigt har ju inte utvecklingen gått åt rätt håll direkt...

Jag gillar verkligen inte den här kameran. Min gamla älskade Dynax 7D har åtta rattar och vred för olika funktioner. Alpha 77 har 2. TVÅ!!!
Vad fan man än ska göra med den så ska man in i menyer och traska.
Visst, bildkvalitén är ju väldigt bra och mörkeregenskaperna är mycket fina. Tyvärr går det ju knappt att fota i mörker för den vansinniga EVFen är så grumlig då så man nästan ser bättre genom en burk med ärtsoppa. Och EVFen sitter där för att göra filmfunktionen bättre va? Köper man inte en filmkamera om man ska filma!?

Om Zieger fortfarande kan fixa black frame så finns det stor risk att min A77 åker ut på Tradera snart:(
 

Znutt

Aktiv medlem
Konica 7D såg trevlig ut. (finns kanske på tradera ibland)
Älskade min Minolta 600 classic, många rattar blir det.....


programera AEL knappen till "AF-område" så kommer valet upp med en gång......

Jag kör oftast bara mittpunkten, och sedan komponerar om ?? Då vat jag var AF låser och behöver ej fundera? Ändrar du ofta?
 

Fribbe

Aktiv medlem
Jag brukar ha alla fokuspunkter aktiverade som standard. Det passar ofta mitt sätt att fotografera.
Spotfokus har ju ändå alltid varit så lättillgängligt med en snabb förflyttning av tummen så det har knappt varit lönt att ha det som primärval men man får väl offra det nu då:(
Jag har programmerat AF/MF-knappen till AF-område och det är väl så nära man kommer.

Jag blir bara så irriterad på att man gör kameran sämre som stillbildskamera för att ge plats åt filmfunktioner och annat.

På instegsmodeller är det väl ok att kameran är ganska bra på många saker men en så kallad semipro-kamera borde vara mer nishad och kompromisslös.
Fler rattar och kranar. Mindre EVF och film.
Tycker jag.
 

Znutt

Aktiv medlem
Håller med dig. Ser att SONY drar åt film hållet (konstigt nog då de har bra sådanna?)
Tycker det inte stör än
Men jag älskar rattar och knappar
Det jag hatar mest med A77 är att inte WB knappen går att programera om :(
 

Fribbe

Aktiv medlem
Mhm, jag har inte ägt någon av Sonys tidigare modeller så jag hoppar direkt från 7D till denna så jag har inte märkt förändringen gradvis.
Jag minns att redan när jag köpte min 7D så diskuterades det här med EVF och en del tyckte att sökaren i Minolta A2 var så bra att man inte saknade optisk sökare i den.
Då trodde jag ju att EVFer såhär 6-7 år senare inte skulle vara något problem men de kommer enligt min mening inte ens i närheten av en riktig optisk sökare.

Nä, jag skulle kunna betala 10.000 för att få någon att operera in en modern 12 mp-sensor med goda mörkeregenskaper i min 7D!
 

sonya55

Aktiv medlem
Lätt.......

Tja!
Har nyligen införskaffat en Sony A77 och har inte lyckats klura ut hur man gör om man vill låsa fokus med mittersta fokuspunkten.
Scenario: Jag har fokusmätningen inställd på att använda alla fokuspunkter och kameran låser på fel ställe i min komponering. Då vill jag snabbt kunna rikta kameran mot mitt huvudmotiv och genom att trycka in och hålla en knapp med tummen låsa fokus i mitten och sedan komponera bilden igen.

Det måste vara någon custom-inställning som programmerar en knapp för det men jag har inte hittat det. Hur gör man?
Välj AF zon eller AF lokal så använder kameran den focuspunkt man väljer med "väljarspaken"
Snabbt och lätt.
Mvh // Sven-Olof
 

Fribbe

Aktiv medlem
Tack Sven-Olof!
Det där var användbart även om det inte är exakt samma.
Alltså, jag ska ju inte döma ut den här kameran innan jag har hunnit lära mig den riktigt ordentligt. Mycket handlar ju om vana också. Vissa saker har blivit bättre, andra tyvärr sämre.
Jag kommer nog bli vän med A77 också, men en riktig bästis glömmer man aldrig.

Ibland kommer jag plocka fram min 7D.
Och snyfta lite.
Tyst för mig själv.
 

sonya55

Aktiv medlem
Det blir bättre......

Tack Sven-Olof!
Det där var användbart även om det inte är exakt samma.
Alltså, jag ska ju inte döma ut den här kameran innan jag har hunnit lära mig den riktigt ordentligt. Mycket handlar ju om vana också. Vissa saker har blivit bättre, andra tyvärr sämre.
Jag kommer nog bli vän med A77 också, men en riktig bästis glömmer man aldrig.

Ibland kommer jag plocka fram min 7D.
Och snyfta lite.
Tyst för mig själv.
Du kan välja MF med väljaren till vänster på framsidan under optiken.
När du sen trycker på AF/MF knappen med tummetott så ställer kameran in skärpan med den/de af punkter du valt att använda.När du släpper AF/MF knappen så har du manuell focus och kan komponera bilden som du vill. Det vill säga, tummetott på=AF, tummetott av=MF.
Om inget annat hjälper, läs bruksanvisningen.
Gammalt Kinesiskt ordspråk.
Mvh // Sven-Olof
 

Fribbe

Aktiv medlem
Ja, det där är ju samma funktion som på 7D.
Men där finns faktiskt en liten detalj som har blivit bättre! Det lilla pilliga vredet på 7D för AF-metod som knappt gick att vrida på om man bitit för mycket på naglarna har nu blivit till en liten ratt.
7D-vredet fanns kvar i ett par kameragenerationer men har nu faktiskt blivit vridbart.
Placeringen är dock fortfarande lika idiotisk.
 

Bertil Norberg

Aktiv medlem
Tummen på AF/MF knappen

Du kan välja MF med väljaren till vänster på framsidan under optiken.
När du sen trycker på AF/MF knappen med tummetott så ställer kameran in skärpan med den/de af punkter du valt att använda.När du släpper AF/MF knappen så har du manuell focus och kan komponera bilden som du vill. Det vill säga, tummetott på=AF, tummetott av=MF.
Om inget annat hjälper, läs bruksanvisningen.
Gammalt Kinesiskt ordspråk.
Mvh // Sven-Olof
Hej
Jag har haft min @77:a i drygt ett halvår nu. Detta tillvägagångssätt var nytt för mig, och det var som komma till ett väckelsemöte, och "se ljuset"..Detta är ju väldigt användbart, i synnerhet med fåglar på relativt långt avstånd, autofokusen kan bli helgalen då den förtvivlat söker något att grabba tag i. En annan fördel är ju att fokuspeakingen jobbar optimalt, och man kan med små justeringar sätta skärpan där fotografen vill att den skall vara.
Tack Sven-Olof för ditt inlägg.

Mvh // Bertil
 

Barkismats

Aktiv medlem
Du kan välja MF med väljaren till vänster på framsidan under optiken.
När du sen trycker på AF/MF knappen med tummetott så ställer kameran in skärpan med den/de af punkter du valt att använda.När du släpper AF/MF knappen så har du manuell focus och kan komponera bilden som du vill. Det vill säga, tummetott på=AF, tummetott av=MF.
/QUOTE]

Efter tio månaders användning av A77 lär man något nytt som kan vara bra att ha. Först förstod jag inte alls. min kamera reagerade inte som du beskrev, men jag hade funktionen för Af/Mf-knappen inställd på "växla". När jag ändrade inställningen till "håll" i stället stämmer det. Ska prova den här inställningen ett tag för att ta reda på om det passar mig.
Tack!
 
ANNONS