Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

maningo

Avslutat medlemskap
ett gott råd ! blås aldrig med munnen det förstör mer än det rengör ! köp en revaxör blåsa på apoteketet ist eller en supermjuk smink pensel som du laddar statiskt å försiktigt penslar ut smutset hållandes kameran med öppningen neråt samma som då du blåser med en blåsa !
 

mats1969

Medlem
de e på sensorn det sitter ! det är troligen bara blåsa bort det med en blåsare ! finns kanon grejor för att rengöra sensorn på ebay ! får ofta smuts på min men räcker oftast blåsa bort det men ha vari med om att ja måstat rengöra med sensor vätska ! de funkar även med att ladda en pensel en fin pensel man blåser på med blåsare för att ladda den statiskt
Tack för svaret!
Jag tog en liten madrasspump och blåste rent. Jag fick fälla upp spegeln, för skiten satt på lågpassfiltret./ Mats
 

mats1969

Medlem
de e på sensorn det sitter ! det är troligen bara blåsa bort det med en blåsare ! finns kanon grejor för att rengöra sensorn på ebay ! får ofta smuts på min men räcker oftast blåsa bort det men ha vari med om att ja måstat rengöra med sensor vätska ! de funkar även med att ladda en pensel en fin pensel man blåser på med blåsare för att ladda den statiskt
Hej o tack för de goda råden!
Jag fick fälla upp spegeln och blåsa rent med en madrasspump. Sen försvann skiten.
Mvh Mats
 

mats1969

Medlem
Håller med. Det ser ut som ett litet trådformigt damm. Troligen sitter det ganska löst på sensorn så det kan räcka att blåsa på det. MEN blås INTE på sensorn - det är rätt stor sannolikhet att lite saliv kommer samtidigt! Du kan prova att blåsa snett in mot sensorn så det virvlar till där men ändå inte ligger i riktning för saliv.

Annars finns det bälgar för detta, eller våta metoder. Men de våta brukar bara behöva användas mot runda prickar i bilden dvs korn eller nån tidigare blöt fläck som torkat in (se saliv ovan:).
Hej o tack för goda råd.
Jag fällde upp spegeln och blåste med en liten madrasspump. Sen försvann skiten.
Mvh Mats
 

Roksvamp

Medlem
För er som bor i Stockholmsregionen och inte vill (eller kan) pyssla med sensorn själva rekommenderar jag starkt Schönherrs foto på Upplandsgatan. De rengör sensor på en kvart medan du väntar i butiken, tar testbilder när du är med, och ifall den fortfarande inte är ren behöver du inte betala en spänn. Allt för det nätta priset av 450 för fastbränt damm, 250 för ytligt. Om det bara är damm på ytan som går att blåsa bort gör du det antagligen lika väl hemma, men har du något lite mer fastbränt kan det vara värt en titt.
 

F.Eliasson

Aktiv medlem
För er som bor i Stockholmsregionen och inte vill (eller kan) pyssla med sensorn själva rekommenderar jag starkt Schönherrs foto på Upplandsgatan. De rengör sensor på en kvart medan du väntar i butiken, tar testbilder när du är med, och ifall den fortfarande inte är ren behöver du inte betala en spänn. Allt för det nätta priset av 450 för fastbränt damm, 250 för ytligt. Om det bara är damm på ytan som går att blåsa bort gör du det antagligen lika väl hemma, men har du något lite mer fastbränt kan det vara värt en titt.
Underbart, tack för tipset!
 

Karl2

Aktiv medlem
Rengjorde ett objektiv och kom underfund med att man skall vara försiktig med gummiblåsan. Är den gammal och legat länge någonstans är det skäl att tvätta och rengöra insidan. Man bör åtminstone pumpa luft och kolla mot någon annan yta innan man törs använda blåsan för sensorrengörning.
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Klet på sensorn.

Jag har fått klet på sensorn i min D700. Det började men att jag hade ett (vad jag trodde) envist dammkorn som vägrade flytta på sig. MEN det visade sig att det var något annat för när jag skulle borsta bort med min arctic butterfly så blev det smet istället på sensorn. Det syns ju såklart inte på 2.8, men vid f8 börjar det synas och det är ju inte kul..

Jag känner inte riktigt för att skicka iväg den till solna och vänta forever på rengöringen. SÅ vart kan jag vända mig? Eller är det någonting man "vågar" göra själv? Och i såfall, vad ska man ha för prylar?

Eller.. det kanske finns någon här som är duktig i karlstadtrakten eller bollnästrakten?

Tacksam för svar.
 

ArneB

Aktiv medlem
Köp spatlar som motsvarar din sensorstorlek och en vätska för sensorrengöring. Följ instruktionerna, det är inte svårt att rengöra en sensor.
 

krämskaft

Aktiv medlem
Jag har fått klet på sensorn i min D700. Det började men att jag hade ett (vad jag trodde) envist dammkorn som vägrade flytta på sig. MEN det visade sig att det var något annat för när jag skulle borsta bort med min arctic butterfly så blev det smet istället på sensorn. Det syns ju såklart inte på 2.8, men vid f8 börjar det synas och det är ju inte kul..

Jag känner inte riktigt för att skicka iväg den till solna och vänta forever på rengöringen. SÅ vart kan jag vända mig? Eller är det någonting man "vågar" göra själv? Och i såfall, vad ska man ha för prylar?

Eller.. det kanske finns någon här som är duktig i karlstadtrakten eller bollnästrakten?

Tacksam för svar.
Jag hade en massa damm och knepiga streckpluppar på min D700-sensor som inte gick bort hur mycket jag än blåste men en vanlig blåsa. Eftersom jag inte heller vågade mig på att spatla sensorn lämnade jag in den till Kameradoktorn när jag hade vägarna förbi i Stockholm. På 5 min blev sensorn som ny och det kostade 300 någonting. Och, jag fick tipset att göra det själv med riktiga grejer nästa gång, och med spatel lika bred som sensorn.
 

jeens

Aktiv medlem
Har märkt att jag åxå har smuts i kameran, har blåst med blåsbälgen, använt rengörings vätska med spatlar på spegeln, sensorn och filtret MEN smutsen finns kvar. Har försökt titta med förstoringsglas och lampa men ser förståss inget. Var fasen kan smutsen sitta?? Har rengjort flera gånger idag men gått bet. Irriterande detta.
Mvh jensa
 
ANNONS