Annons

Kopiera dia till digitalt, erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

bildsten

Aktiv medlem
För min del så måste jag ha minst 75 mm, bälgen går inte att korta av mera med det utsnitt och avstånd som passar en APS-C kamera.
Jag har andra objektiv som skulle kunna passa men har inte kommit mej för att prova dem.
En kombination som kanske skulle gå är mitt Tamron 90 mm Makro, men då utan bälg, men då måste jag konstruera någon anordning som håller diabildshållaren på rätt höjd och stadigt. Det objektivet har jag använt med kameran i ett reprostativ, dvs monterad vertikalt med ljusbordet på plattan för att fota mellanformat 6x6 och 6x9 och det skulle naturligtvis fungera på samma sätt med småbildsdia. Men det blir besvärlig arbetsställning och den anordningen tar betydligt mera plats.
 

Stavblixten

Medlem
En bit på väg.

Jag har strippat ett durst stativ och gjort en hållare som jag trär på pinnen som förstorings apparatens huvud satt på. På röränden svetsade jag fast en platta som jag borrade ett hål i nedkant. en 1/4" UNC bult med stoppskruv genom hålet och jag kan klämma fast kameran som jag sedan fjärrar från PCn. På Kjell & C. har jag köpt billiga ramar som tar upp till 6 oklippta negativ. Jag vill göra kontaktkopior till att börja och vända dom i råkonverterare. Det är så mycket lättare att se om bilderna blivit bra.

Nu vill jag ha tips på bra ljusbord i A4 eller A5 format med trafo. 5000 grader kelvin ska tydligen vara standarden som gällen. Drar mig för att bygga, kan bli klumpigt, varmt eller fel färgtemperatur, verkar finnas en del för runt 1000 Kr.

Även var jag kan hitta hållare för 6x6 negativ.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Har nu fotat av ett par tusen bilder och har ett tips som hjälper till.
Jag har laddat ner Camera Conrtol Pro 2 från Nikons hemsida. 30 dagars test gratis.
Jag styr nu kameran helt från datorn, ser live bilden på bildskärmen. Väljer vilken del av diat som jag vill exponera efter. Trycker av på bildskärmen (med musen) och några sekunder senare så syns bilden i Bridge. Jag har 2 skärmar och det underlättar. Allt har blivit hemskt smidigt.
Alla kamerainställningar kan göras m hj av programmet och bilden går direkt in på hårddisken och visas direkt i Bridge.
 

Ananda18

Aktiv medlem
Ett billigare sätt (om man använder Nikon)

Ett billigt och kompetent program för att styra kameran från datorn är Controlmynikon,
http://www.controlmynikon.com/
Kostar ungefär 30 US dollar och innehåller fler funktioner än Nikons Camera Conrtol Pro, man kan bland annat använda det för automatisk stackning plus en massa annat.
Har själv, med gott resultat, använt det till inskanning av drygt 7000 neg från 70-80-talet.

/C
 

easyrider

Aktiv medlem
Är Nikon 60mm 2..8 G lämpligt på FF för att fota neg? Och vad för slags bälg/diaduplikator med tillhörande ljusbord ska jag använda? Vill helst slippa stativ och fota på golv eller bord.

Jag undrar också hur man undviker att negen viker sig? Det bästa måste väl vara om de ligger parallet med objektivet.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Ett billigt och kompetent program för att styra kameran från datorn är Controlmynikon,
http://www.controlmynikon.com/
Kostar ungefär 30 US dollar och innehåller fler funktioner än Nikons Camera Conrtol Pro, man kan bland annat använda det för automatisk stackning plus en massa annat.
Har själv, med gott resultat, använt det till inskanning av drygt 7000 neg från 70-80-talet.

/C
Kollade på det progarmmet också. Men det verkade vara lättare att komma igång med Nikon:s program. Kanske för att det kan mindre, men tillräckligt för "diaskanning".

Kommer att titta närmare på Controlmynikon när jag är klar med "skanningen" eftersom jag är intresserad av automatisk stacking. Har dock hört varningar om att det är buggigt.
Är också lite rädd för att programmet skall "Ställa till det" (sabba mjukvaran) för mina kameror.
 

bildsten

Aktiv medlem
/.../

Nu vill jag ha tips på bra ljusbord i A4 eller A5 format med trafo. 5000 grader kelvin ska tydligen vara standarden som gällen. Drar mig för att bygga, kan bli klumpigt, varmt eller fel färgtemperatur, verkar finnas en del för runt 1000 Kr.

Även var jag kan hitta hållare för 6x6 negativ.
www.cyberphoto.se, titta under Fototillbehör och Ljusbord. Det minsta ser ut som det jag har, men mitt heter GePe.
 

Stavblixten

Medlem
Fotografera av större negativ

Någon som vet var man kan få tag i hållare till 6x6 negativ.
Sådan man får av 120 film. Vill helst ha i metall så det inte dammar.
 

martinator

Aktiv medlem
Ett användbart alternativ för den som saknar ljusbord är att använda sin smartphone eller iPad. Ljusstyrkan går ju att reglera i systeminställningarna och för att få en ren bakgrund öppnar man bara en tom sida i webb-browsern med fullskärmsläge. Har man ett skal på så får man ju en kant att lägga diabilden mot. För att förenkla användandet ställer man in så att skärmen inte går ned i vila efter en stunds inaktivitet.

Jag kan inte se varför detta skulle vara sämre än ett ljusbord. Man behöver inte ens ett stativ om man ställer smartphonen på högkant och kameran på samma bord. En liten tejpbit håller diat på plats.
Nix fungerar inte. Tipset är att INTE använda någon form av padda, telefon eller skärm när ni fotar dia. Även om det är en "högupplöst skärm" kommer matrisen syns väldigt tydligt igenom i högdagrarna. Har provat detta, se exempel:
https://www.dropbox.com/s/onvkf1ofrcy8pzy/skarm_som_bg.jpg?dl=0

För övrigt hade jag en idé om att låta göra "bildfönster" eller masker i form av stålplattor med laserskurna hål med måttet 24x36 mm. Sen sammet på undersidan för att hålla ner diat utan att repa det samma eller julbordet.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Mina ljusbord är alldeles för svaga. Använder nu en videobelysning från Kina á 300:-. Perfekt ljus, bra färgtemperatur och dimmbart. En extra opalskiva behövs för att inte dom enskilda dioderna skall synas. Mycket nöjd.
 

Bilagor

fringie

Aktiv medlem
Mina ljusbord är alldeles för svaga. Använder nu en videobelysning från Kina á 300:-. Perfekt ljus, bra färgtemperatur och dimmbart. En extra opalskiva behövs för att inte dom enskilda dioderna skall synas. Mycket nöjd.

Har du någon bra länk till videobelysningen o opalskivan?
 
ANNONS