Annons

Vad heter Adapterring på engelska?

Produkter
(logga in för att koppla)

adask330

Aktiv medlem
Ska montera ett manuellt objektiv på mitt macroobjektiv för att få bättre förstoring,

Har ett Canon 100L med 67mm gänga och ett fast 50 med 49mm gänga.

Letar efter en sån här för 49mm
http://www.kaffebrus.com/adapterring-koppling-122.html

Brukar köpa motsvarande grejer på Ebay och undrar vad dessa adapterringar heter på engelska, om någon skulle hitta en 49mm från Ebay får de gärna länka :)

Att jag behöver motsvarande stepring har jag koll på,
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Du kan förvänta dig att dessa billiga ebay-ringar är gjorda av billigt och mjukt material. En bekant köpte en sådan, och den deformerades enbart av det påhängda objektivets tyngd(!)

Kan kanske funka för lätta objektiv.

Kolla på www.photax.se. De har 49-49 och 49-52 mm kopplingsringar för 225 kr, som bör vara tillverkade av betydligt bättre material. Skicka dem en fråga om material och hur tunga objektiv du kan våga hänga på.
.
 

adask330

Aktiv medlem
Du kan förvänta dig att dessa billiga ebay-ringar är gjorda av billigt och mjukt material. En bekant köpte en sådan, och den deformerades enbart av det påhängda objektivets tyngd(!)

Kan kanske funka för lätta objektiv.

Kolla på www.photax.se. De har 49-49 och 49-52 mm kopplingsringar för 225 kr, som bör vara tillverkade av betydligt bättre material. Skicka dem en fråga om material och hur tunga objektiv du kan våga hänga på.
.
Har du köpt mycket från ebay själv? Man kan ju ha otur och få något dåligt, då brukar det bara vara att skicka ett mail och säga att man ger dåligt betyg om man inte får tillbaka pengarna. Har funkat för mig ca tio ggr med dåliga varor, dock har bara 5% vart det.

Sen kan man ju nästan köpa 10 ringar från Kina samtidigt som man har hälften av pengarna kvar för motsvarande ring du tipsade om.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Ja, jag har köpt från eBay, men inte särskilt mycket, och med stor försiktighet. Och jag har inte köpt någon makro-omvändnngsring. Det var en bekant som gjorde.

Ifall alla dessa 10 ringar du tar som exempel "klener sig" med tiden, så blir det inga pengar kvar alls, tvärtom. Att det välbekanta ordstävet "Att köpa billigt är att köpa dyrt" ibland gäller allt för väl, det har vi väl alla kunnat konstatera (även jag).

Vi ställs ju ofta inför detta val - att köpa billigt och chansa, eller betala mer och få något som vi kan vara praktiskt taget helt säkra på funkar pålitligt, och vara trygga med inte lägger av mitt i någon aktivitet. Vid vissa aktiviteter kan ju priset för den dyrare prylen (förutsatt att den verkligen har bättre kvalitet) vara en bagatell jämfört med om det blir strul. En i vissa sammanhang mycket billig "försäkringspremie".

Hur stor felprocent man kan räkna med vid dessa ebay-köp beror väldigt mycket på vad det är man köper. 10% får man nog räkna med som allmänt snitt. Men det kan variera väldigt mycket. Det rapporteras att SanDisk minneskort som bjuds ut på ebay är till 95% fake. De är gjorda med enklare teknologier, och kort märkta med t.ex. 8 GB kan t.o.m. visa sig i själva verket vara på 4 GB(!) Billiga datorminnen finns det också mycket klagomål på, det är tydligen vanligt att de inte håller sina specar.

Därmed säjer jag självklart inte alls att "du gjorde fel" - den här prylen kan ju mycket väl funka helt OK för din del. Och även om så inte skulle bli fallet (vilket vi naturligtvis inte hoppas), så är dina val självfallet helt och hållet dina (i alla fall så länge det enbart är du själv som är inblandad). :)
.
 

adask330

Aktiv medlem
Naturligtvis så ska man tänka över på vad det är man köper. Alla forskningstunga saker så som minnen processorer och objektiv med mycket glas bör man väl inte ens fundera på att köpa från kina.


Har ju köpt dåliga usb-minnen själv så jag vet att de är fake, men saker som bara kräver gammal teknik är kineserna väldigt priseffektiva på, Kul när man kollar på priser för en plast diffusor till en blixt. Dessa metall adaptrar vi pratar om nu, kräver ju bara en svarv och ett bra sätt att måla så är de klara, inte så forskningstunga enligt mig.

Sen är det ju många företag som köper motsvarande kina-prylar och säljer vidare, kaffebrus är ju ett bra exempel. Tycker nästan att supporten är bättre från många kinesiska sidor än många andra sidor,

Batterigrepp och objektivfästen är andra saker jag köpt med extremt mycket bättre pris än i sverige med bara lite sämre finish än original.

En holga-plastlins är också något man kan köpa utan att oroa sig allt för mycket om kvalité. Att jag inte sponsrar svenska affärer i dessa fall är inte något som stör mig, vill jag betala för säkerhet och vägledning (service) gör jag gärna det men känner inte att det är nödvändigt i de flesta fall.

Kjell & Co tycker jag har hittat en lagom balans mellan kundservice, pris och kvalité, framförallt i den ordningen. Men vet jag vilket mobilskal jag vill ha köper jag gärna det själv på Ebay!
 
ANNONS