Annons

Komponera bild

Produkter
(logga in för att koppla)

oyegie

Aktiv medlem

cango

Avslutat medlemskap
och som allting finns det alltid undantag. här skulle jag gått närmare. låtit de rosorna fylla mer av bilden
 

knobloch

Aktiv medlem
Är ny på det här med fotografering, fotade väl lite som ung, på början av -80 talet, men annars senare mest med enkla kompaktkameror och mobil. Köpte en systemkamera för 1,5 vecka sedan. Tänkte lite på att komponera bild, här är ett exempel https://drive.google.com/file/d/0B5-DAnyeRTSUWk8wZDZneDdmUWc/edit?usp=sharing

Någon sa att man inte skulle ha i mitten det som man har i focus. Så hur borde man komponera bilden?
Äh, man kan inte säga det så kategoriskt tycker jag. Visst, i många fall så kan en komposition där motivet placeras åt någon sida , inte i mitten alltså, göra att bilden känns lite mer spännande och dynamisk. Och det är mycket möjligt att denna "regel" gäller i de flesta situationer. Men det gäller knappast för ALLA. Så jag tycker att man ska ta det där med en hink med salt.

När jag fotar människor, vilket jag oftast gör, brukar jag försöka placera dem så att de är vända inåt i bilden. Tittar de, eller är vända, mot höger håll (från mitt håll sett) så placeras de alltså åt vänster i bild. Oftast funkar denna regel, att det alltså är mer "luft" i bild framför personen. Men tittar de rakt in i kameran tycker jag ofta att centrerat funkar, det beror ju lite på hur bakgrunden ser ut också.

Så om jag skulle komponera om din bild (jag säger inte att det behövs), så skulle jag förmodligen placera blommorna lite mer åt höger i bild då de är lite mer vända åt vänster. Kanske flytta nedåt lite i bild också då de "tittar" snett uppåt.

Men det är ju en smaksak det där så du lär säkert få fler svar. :)
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag tycker du skall lita på din egen känsla och utgå från den, varianterna är oändliga. Ett tips är att titta på andras bilder och experimentera själv. Det finns hur mycket foto som helst idag, kolla in tex 500pix.com och låt dig inspireras..:)

/Ulf
 

ThePOM

Aktiv medlem
kolla bakgrunden

Tackar alla för synpunkter och tips: Här har jag ändrat lite på beskärningen. https://drive.google.com/file/d/0B5-DAnyeRTSUSldvd0FrNWxCXzQ/edit?usp=sharing
Jag tycker inte den första komponeringen är så tokig. Centrum av den högra blomman är inte centrerad även om blommorna tillsammans är det. I din andra beskärning för du fram en tomat i bakgrunden som fångade mitt öga iaf och det var nog inte meningen med bilden. Fråga dig själv vad du vill att ögat ska fastna på och experimentera med olika positioner för det. Låt blicken svepa över bilderna därefter. Titta lite närmare på den bilden som fångade din blick på "rätt" detalj.
 

knobloch

Aktiv medlem
Kolla bakgrunden noggrannare

Jag tycker inte den första komponeringen är så tokig. Centrum av den högra blomman är inte centrerad även om blommorna tillsammans är det. I din andra beskärning för du fram en tomat i bakgrunden som fångade mitt öga iaf och det var nog inte meningen med bilden. Fråga dig själv vad du vill att ögat ska fastna på och experimentera med olika positioner för det. Låt blicken svepa över bilderna därefter. Titta lite närmare på den bilden som fångade din blick på "rätt" detalj.
Var är tomaten? Bakom nyponet? :D
 

Ananda18

Aktiv medlem
Den här är klart bäst. Den fokuserar på det du vill visa (vad jag tror du vill visa) och tar bort detaljer som inte tillför något till bilden. Snyggt !
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag tycker att den första bilden blev bäst. Den andra innehållen en massa ofokuserad bakgrund som tar uppmärksamheten från blommorna. Den sista tycker jag att beskärningen blev lite i hårdaste laget, men det är en smaksak.

Den berömda tredjedelsregeln (rule of thirds) brukar jag bara använda om jag har tydliga horisontella eller vertikala avgränsningar i bilden som t.ex. en horisont, vattenstrålen från en fontän, en byggnad, en stående människa etc. Runda objekt eller objekt med diffus form tycker jag gör sig bäst centrerade.

I det här fallet så tror jag att man eventuellt kan använda tredjedelsregeln genom att låta mitten av den närmaste blomman hamna 2/3 till höger och 2/3 nedåt. Då blir åndå själva blomklasen centrerad. Det har du lyckats bäst med på den sista bilden.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Att göra en bild och att analysera densamma är två olika saker, är övertygad om att allt bra foto eller bild går på intuition. Det finns dom som kan allt om det gyllene snittet eller tredjedelsprincipen men som ändå inte kan skapa bra och intressanta bilder.

Så mitt tips är att snabbt beta av enkla regler (som i många fall ändå inte stämmer) och sedan kasta dig ut och skaffa egna erfarenheter. Ofta tycker jag det är tråkigt att se hur fotografen har tänkt, med att tex placera figuren tydligt till höger, medan med bra foto så tänker man inte på det överhuvudtaget utan man dras med av bilden.

Bild handlar mycket om balans och läsbarhet, det är inga konstigheter. Det är som ett schackbräde, efter dom första 10 dragen så finns det oändliga möjligheter, där vi med vår person kan ge egna avtryck.

Tyckte också att den första bilden kändes bra, krånga inte till det...:)

/Ulf
 

Snapphane

Aktiv medlem
Regler hjälper oss att komma igång, det viktigaste är som sagt att bilden blir läst på "rätt sätt".

Om du tar ett kort på en röd boll i snö, kommer bollen troligtvis synas oavsett var den är i bilden (men att följa regler gör att man snabbare hittar den). Svårt att göra fel så att säga. Men ska du fotografera något grått i samma bild och har en stor röd container i bilden, då kommer man missa motivet. Det är då man behöver tänka till och använda regler eller "fusk" som naturliga linjer, t ex en väg, för att leda ögat till motivet. Det bästa är dock att gå närmre och inte ha med container ;-)

Brottas själv med detta och försöker bli bättre med tiden som går. Youtube kan hjälpa, böcker lika så. Bästa är nog egentligen någon kurs/workshop så man får öva med lite styrning och stöd. Men så långt har jag själv inte kommit =)
 

llge

Aktiv medlem
Bakgrunden är oerhört viktig, som flera här uttalat sig om tomater :) och kontainers.

Spelar nästan ingen roll hur bra objektet är om bakgrunden är rörig har felaktiga färger, ljus eller intressanta föremål som snor uppmärksamheten.

Är långt ifrån nån expert själv men det är min åsikt, och har själv riktigt svårt med detta med bakgrunder och har ofta nåt fel där när jag granskar mina tagna bilder.....kanske har jag för brått att plåta och kollar inte över situationen ordentligt.

lg
 

Karl2

Aktiv medlem
Man har lärt mig att fågeln skall ha något mera utrymme framåt i den riktning den är på väg till. Alltså fågeln inte helt mitt i bild.
 

Jofo05

Aktiv medlem
När jag började med systemkamera för några år sedan tyckte jag det var svårare att komponera snyggt jämfört med kompaktkameror där man ju får en "tumnagel" medan man fokuserar. Det gäller dock att ta det lugnt, koncentrera sig och kika runt i hörnen. Allt du ser i sökaren kommer ju med i bilden (och oftast lite till). Var inte heller rädd för att själv välja autofokuspunkt om du fotar något stillastående/förutsägbart.
 
ANNONS