Annons

Tips på bra film/dokumentär om fotografi

Produkter
(logga in för att koppla)

MFzombie

Medlem
Hej, nyligen såg jag en film på netflix som är från NG, chasing ice hette den, som jag gillade skarpt. Den handlar om en fotograf som ägnar sitt liv åt att fotografera glaciärer. Jag gillar denna filmen skarp och rekomenderar den för er andra.

Nu till saken jag söker filmer liknade denna där man får se fotografen jobba pch resa till otroliga ställen och ta underbara bilder, är det någon som har tips på sådan? Stort plus om den finns på yt, netflix eller annan streamingtjänst.

Obsarvera att det är fotograferandet i filmen jag är ute efter och inte miljöfrågan som är lite väl påtaglig i chasing ice.

Jag hoppas ni förstår vad jag är ute efter:) Anledningen är att lära sig och få insperation.

Om tråden är på fel forum så ursäktar jag detta.
 

Jocke i Malmö

Aktiv medlem

MFzombie

Medlem
Tack för tipsen! Är väldigt intresserad av att se den med Gregory Crewdson, tips på bästa sidan att hyra den?

Jag är väl egentligen lite mer inne på att se om naturfoto. Fler förslag någon? NG borde ha en uppsjö men dom verkar inte ha något bra sätt att hitta på :)
 

jag&bilden

Aktiv medlem
SVT sände för något år sedan en dokumentär om Bae Bien-U som fotograferar snirkliga koreanska tallar.

Photographer Bae Bien-U and the Pine Tree

Den kanske går att hitta någonstans.
 

Pakart

Ny medlem
Sally Mann...

Måste bara säga att den fotodoku som berört mig mest är "Blood Ties - The life and work of Sally Mann" Hon fotar uteslutande med våtplåt och skapar så enormt djupa och berättande bilder så jag har nog läst allt om henne som går att finna! Rekommenderas starkt även om majoriteten idag fotar digitalt så är hennes sätt att se skönheten i allt och fånga det på bild en nyttig läxa för alla att anamma!
 
ANNONS