Annons

Känner någon ingen felet?

Produkter
(logga in för att koppla)

mgjertz

Medlem
Jag har en Pentax K-30 som började krångla för någon veckan sedan.
Det började med att första bilden blev helt svart varje gång jag satte på kameran. Sedan blev 2-3 builder helt svarta och nu tillslut tar den bara svarta bilder.
Riktar jag kameran direkt mot en lampa får jag en svagt glödande bild av en lampa, så den tar bilderna men under exponerar något fruktansvärt.
Om man väljer att ta bilden via Liveview så blir det en bild men fortfarande väldigt mörk.

Jag trodde jag hade pillat med exponeringskompenseringen någonstans och återställde kameran men det hjälpte inte. Jag gissar att det skulle kunna vara bländaren som inte öppnar sig som den skall.

Tyvärr kunde de i fotoaffären inte heller hjälpa mig och de hade heller aldrig stött på problemet innan. Utan de erbjöd sig att skicka kameran på service fast med ett stort varning om att kostnaden kan springa iväg upp i/över kamerahusets värde då det inte vet vad det är för fel.

Är det någon som känner igen problemet och har en känsla för reparations kostnad eller ännu hellre vet en billig lösning?
 

micke4x4

Aktiv medlem
Hade liknande problem med min K-30 för nåt år sen.
Pratade med min lokala återförsäljare som skickade in kameran för rep. Det visade sig vara bländarmotorn som var kass.
Reparationen gick under garantin, trots att tiden gått ut och till min förvåning hade de även bytt ut min repade skärm, helt utan kostnad.

Gissa om man blir nöjd som Pentax-ägare när man får sån extrem service :)

//Micke
 

mgjertz

Medlem
Hade liknande problem med min K-30 för nåt år sen.
Pratade med min lokala återförsäljare som skickade in kameran för rep. Det visade sig vara bländarmotorn som var kass.
Reparationen gick under garantin, trots att tiden gått ut och till min förvåning hade de även bytt ut min repade skärm, helt utan kostnad.

Gissa om man blir nöjd som Pentax-ägare när man får sån extrem service :)

//Micke
Sådant är precis vad man vill höra. Är ju dock inga garantiner att jag får samma service men jag vill ju helst ha min kamera lagad och inte behöva köpa nytt hus. Samtidigt så vill jag ju inte betala lika mycket för reparation.
Men du börjar det kännas mer hopp fullt.
 

mgjertz

Medlem
Nu är kameran tillbaka igen med lagad Bländarmekanik och jag är totalt 1600kr fattigare.
Billigare än att köpa nytt hus men hade gärna fått fallit under någon garanti.
 
ANNONS