Annons

Raw eller jpeg?

Produkter
(logga in för att koppla)

sjunne

Aktiv medlem
Tack, det var en intressant information!
Men det är väl inget konstigt med det? PS redigerar ju ALDRIG en raw-fil så den har du alltid kvar i original! Om du gör ändringar/redigeringar i PS och sedan ska spara så sparas inte raw-filen över, du sparar i .psd eller .tif eller .jpg enligt behov och önskemål!
 

sjunne

Aktiv medlem
Och hur gjorde de flesta av er på analog-tiden? (Ja, jag vet, men eftersom merparten numera är digitala så...) Använde ni kamera med film eller använde ni Polaroid? Samma sak? Jag vet iaf att JAG fotade med Tri-X eller Kodacolor och framkallade och förstorade själv! Samma sak nu men i PS och raw-filer!
 

martinator

Aktiv medlem
Och hur gjorde de flesta av er på analog-tiden? (Ja, jag vet, men eftersom merparten numera är digitala så...) Använde ni kamera med film eller använde ni Polaroid? Samma sak? Jag vet iaf att JAG fotade med Tri-X eller Kodacolor och framkallade och förstorade själv! Samma sak nu men i PS och raw-filer!
Ja du... det är nog väldigt blandat. Hjälpte min kompis att tömma kontoret, han är fotograf. Många flyttlådor med negpärmar blev det (bra träning).
Men bland mina kompisar är det få som sparat några neg. De har på sin höjd kvar några pappersbilder i en låda. Själv har jag nästan uteslutande fotat dia, eftersom filmen var "gratis". Har kvar en hel del av bilderna som överlevde förstasorteringen.
På så sätt är det inte mycket nytt under solen. I de breda lagren skulle jag gissa att folk sparar JPEG (motsvarande pappersbilden) och kastar negativen (motsvarande RAW - om de alls har det som inställning på kameran) dvs precis som förr är det entusiasterna, (och professionella) som har kvar båda.
 
ANNONS