Annons

Väska för 300/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Visom

Aktiv medlem
Har hamnat i ett läge där jag gärna bär med mig denna (Canon) utrustning:
FFkamera
Cropkamera
300/2,8
70-200/28,8
24-70/2,8

Men 300/2,8 är lite som Svartepetter, ska den med i packningen så är det som en gökunge som kräver att få vara ensam med kamerahuset i väskan. Men så sprang jag på denna:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=13x32cm

Är det någon som har erfarenhet av hur 300/2,8 passar i den? Känns nästan som att man kan ha motljusskyddet monterat och ändå få ner det? Hur stabilt känns det, objektivet väger ju en del...

Om någon har tips på väskor som sväljer 2 kamerahus med 70-200/2,8 resp 300/2,8 så tas de också tacksamt emot.
 

Johannes Bojesen

Aktiv medlem
Har hamnat i ett läge där jag gärna bär med mig denna (Canon) utrustning:
FFkamera
Cropkamera
300/2,8
70-200/28,8
24-70/2,8

Men 300/2,8 är lite som Svartepetter, ska den med i packningen så är det som en gökunge som kräver att få vara ensam med kamerahuset i väskan. Men så sprang jag på denna:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=13x32cm

Är det någon som har erfarenhet av hur 300/2,8 passar i den? Känns nästan som att man kan ha motljusskyddet monterat och ändå få ner det? Hur stabilt känns det, objektivet väger ju en del...

Om någon har tips på väskor som sväljer 2 kamerahus med 70-200/2,8 resp 300/2,8 så tas de också tacksamt emot.
Jag har den väskan och är mycket nöjd med den. Mitt 300/2.8 passar perfekt - också med motljusskydd men inte utfällt förstås. Det går sådär bra med en 2x extenter monterad också, och när 300/2.8:an används har jag ett extraobjektiv i den tomma väskan som jag kan byta med.
 

Visom

Aktiv medlem
Jag har den väskan och är mycket nöjd med den. Mitt 300/2.8 passar perfekt - också med motljusskydd men inte utfällt förstås. Det går sådär bra med en 2x extenter monterad också, och när 300/2.8:an används har jag ett extraobjektiv i den tomma väskan som jag kan byta med.
Precis vad jag ville veta, jag tackar. Har du den monterad på en större väska (typ ryggsäck)?
 

Johannes Bojesen

Aktiv medlem
Precis vad jag ville veta, jag tackar. Har du den monterad på en större väska (typ ryggsäck)?
Nej, men det går det också eftersom att väskan är en del av ett helt system. Jag har ett kraftigt bälte som den kan monteras på, men jag har inte använd det särskilt mycket.

Blixtlås, tyg osv. är väldigt hög kvalitet. Jag har använd den under många år och den ser ut nästen som ny fortfarande.
 

miklar

Aktiv medlem
Jag har ungefär samma utrustning och köpte mig en Mindshift Firstlight 40L och den får jag ner detta i, även 300/2.8. Köpte den på Scandinavian photo men vet inte om de har den kvar nu
 

Sven.ALX

Aktiv medlem
Jag köpte ett begagnat EF 300/2.8 innan sommaren och upptäckte att min gamla kameraryggsäck inte räckte till. Passade på att köpa en Mindshift FirstLight 40 som jag är mycket nöjd med.

Rymmer lätt din utrustning, jag kan få ner mitt EF 300/2.8 monterat på 5D MkIII med motljusskyddet monterat (rättvänt!), samtidigt med min 70D, 100-400, 50,135 och lite annat smått och gott. Lyxigt att kunna plocka i och ur utan att behöva montera ...

Ryggsäcken är stor och består av ett enda stort fack som du själv utformar med de kardborreförsedda mellanväggar som följer med (fler än du någonsin kommer att behöva). Bra bärkomfort som håller för en dag i naturen. Formad som en kabinväska vilket gör den lätt att packa i bil, tåg, flyg mm.

EDIT: Passade också på att köpa hos Scandinavian Photo till rabatterat pris, tycks dock som de är slutsålda nu. Kompletterade med en Mindshift FirstLight 30 som är betydligt smidigare och inte är något problem att få med sig som kabinväska på flyget (40 är på gränsen).
 

Ont

Medlem
Använder Lovepro Flipside 500AW till motsvarande utrustning (Sony) får även plats med extrabatterier och lite annat smått och gott . Helt ok att bära under en heldag i skogen , saknar bara plats för fikat .
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Jag köpte en LowePro 500 AW när jag skaffade mitt 500/4.
Jag flög till Spanien med den i våras med 500/4, 24-70/4, 7DmII och 70D, 1,4 ext, med laddare och övriga tillbehör inkl. regnskydd. Men då var det knökfullt. 300/2,8 går nog bekvämt att förvara med monterat hus, med 500/4 måste huset bort, vilket är anledningen till att jag sällan använder den väskan. Men jag är lite tveksam till om du får ned ett APS-C plus en FF storlek större, har inte testat. Men någon 5D-variant får plats.

Fördelen med väskan är att den är skön att bära och måttar in som handbagage (men blir lätt för tung som handbagage istället).

Jag har köpt en LowePro 650AWII istället, för att få med mig 500/4 och 100-400 samtidigt samt att slippa montera av och på huset vid varje upp- och nedpackning. Som synes är det extremt gott om utrymme.
Nackdelen är att det blir väldigt tungt. Väskan i sig väger nästan 4 kg tom, och den är väldigt fyrkantig, otymplig och med väldigt ofördelaktig viktfördelning på ryggen. Man går inte några längre sträckor, utan mest för att få med sig alla grejor säkert i bilen och till någon stationär fotoplats.

Båda väskorna är väldigt modulära, man flyttar mellanväggarna efter behov.
 

Bilagor

ANNONS