Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svårt att sälja objektiv? Lågsäsong?

Produkter
(logga in för att koppla)

mattew

Aktiv medlem
Hej
Jag har lagt ut tre objektiv för Nikon på Köp&Sälj för ett par veckor sedan, två av dem lite dyrare (70-200 bla), men det är ingen som nappar, ingen som ens är intresserad !?! Är det lågsäsong för att köpa nytt? Jag hade väntat mig att det skulle gå lättare men det är kanske fel säsong..

/Mattias
 

nivas

Aktiv medlem
Spontant så kanske det är några faktorer som samverkar:

- folk brukar tycka att november är en rätt trist fotomånad
- många sparar nog pengar inför jul
- foto som hobby är lite på nedgång

Annars är det förmodligen dom vanliga parametrarna - tillgång, efterfrågan och framförallt pris - som sätter ribban för intresset. Nu vet jag inte vad du säljer och hur mycket du har satt ut det för, men priset är tyvärr det enda som du kan påverka.
Förut var tumregeln att begagnad optik i bra skick såldes för 2/3 av nypriset.
 

mattew

Aktiv medlem
Ja priset är väl det enda jag kan påverka, mitt 70-200 VRII kostar 22000 kr på Kameradoktorn och jag säljer det för 14000, dvs 63% av nypriset. Borde skapa lite intresse tycker man... eller så väntar alla på black friday...
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ja priset är väl det enda jag kan påverka, mitt 70-200 VRII kostar 22000 kr på Kameradoktorn och jag säljer det för 14000, dvs 63% av nypriset. Borde skapa lite intresse tycker man... eller så väntar alla på black friday...
Ett problem är ju att nypriserna på särskilt orginal har åkte upp när kronan försvagades och begagnatpriserna privat har nog knappast följt med på objektiv som funnits ute någorlunda länge. När det gäller VRII så finns det förstås också en störande faktor i att det finns en nyare och bättre modell, samt att det också är utsatt för konkurrens från tredjepartarna. Du kan ju köpa ett Tamron 70-200/2,8 G2 nytt för ungefär samma pengar som du begär för ditt begagnade.
 

cardazio

Aktiv medlem
Ja priset är väl det enda jag kan påverka, mitt 70-200 VRII kostar 22000 kr på Kameradoktorn och jag säljer det för 14000, dvs 63% av nypriset. Borde skapa lite intresse tycker man... eller så väntar alla på black friday...
Funnits andra ute för ca 12000 kr och VR1:an som i och för sig är rätt mycket sämre skulle jag tro kan man få för 7500 (i bra skick). I dåligt skick kan man få en VR1a för 5000-5500 tidvis.
 

Ventures

Aktiv medlem
Ja priset är väl det enda jag kan påverka, mitt 70-200 VRII kostar 22000 kr på Kameradoktorn och jag säljer det för 14000, dvs 63% av nypriset. Borde skapa lite intresse tycker man... eller så väntar alla på black friday...
Jag köpte mitt för 12000 för något år sedan. Skulle jag köpa idag skulle 14 vara för högt (för mig). Men med stundande jul prioriterar man nog annat än sin egen hobby om man måste.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Fotosidan i all ära, men dess köp- och säljsida når väl kanske en hundradel av Blockets annonser, så har man bråttom tror jag det senare är en snabbare försäljningskanal.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Fotosidan i all ära, men dess köp- och säljsida når väl kanske en hundradel av Blockets annonser, så har man bråttom tror jag det senare är en snabbare försäljningskanal.
Glöm inte att det finns rätt stora facebookgrupper för försäljning av fotorelaterad utrustning. Jag tror personligen att mycket av den handeln har flyttat dit.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fast jag instämmer i att nov och dec är lågsäsong för begagnat och har varit så åtmonstone i flera år. Varför det är så före Jul vet jag inte. Sparar folk pengar till nya Julklappar och inte vill ge bort beg och inte prioriterar köp till sig själv? Vet ej. Däremot, märkligt nog, har januari varit bra, för att inte tala om kring första lönehelgen i januari.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Just november kan vara lite sämre bl.a pga Black Friday där man hoppas kunna hitta det man söker till lägre pris i affärerna och då väntar med privatköp. Kunde tänka mig att det är lättare i december då några vill köpa in några egna julklappar.

Ditt 105/2,8 makro ligger till rätt pris 4500:- och borde gå att sälja i dess närhet, där tar företagen SP, Cyber mm kanske runt 5500:-

Ditt 14000:- ligger i överkant, men någon intresserad med lite prutmån kanske det kan gå. SP har ett liknade för 14995:- med 6mån garanti, tror att skillnaden är för liten för en sådan stor summa så då tar man hellre det på SP. Sedan hoppas man att SP har 10% på sitt på Black Friday. När det gäller just detta objektiv så var det flera som köpte det nytt för 14000:-, då det lanserades samtidigt som MediaMarkt hade 50% på den andra varan, så fanns det flera annonser ute med försäljning av nya för den summan, kan vara att det ligger i bakhuvudet på några.

Cyberphoto hade tex några timmars rea för några år sedan av nya D610 för 9995:-, även om de normalt kostar mer så har iaf jag det som referensram när det nu kommer ut begagnade som man önskar mer än detta ”nypris”

Jag köpte senast en D750 på SP för 12500:-, det finns och har funnits flera D750 på cyberphoto och SP för 11500-12500 som gått 500-4000 exponeringar, ändå läggs det tex ut D750 till försäljning på Fotosidan för 14000:-, så vill man ha en snabb affär så bör man börja att se vad affärerna tar och lägga sitt en bra bit under
 

Johannes Bojesen

Aktiv medlem
Hej
Jag har lagt ut tre objektiv för Nikon på Köp&Sälj för ett par veckor sedan, två av dem lite dyrare (70-200 bla), men det är ingen som nappar, ingen som ens är intresserad !?! Är det lågsäsong för att köpa nytt? Jag hade väntat mig att det skulle gå lättare men det är kanske fel säsong..

/Mattias
Jag bor i Köpenhamn, men har precis samma upplevelse. Tror det beror på lågsäsong men kanske också på att Canon o Nikon inte är lika cool som för några år sedan. Fuji, Olympus och fram för allt Sony erbjuder features som Canon och Nikon inte riktigt har...

Men det kan ju också vara en fördel. Jag har just köpt ett begagnat 300/2,8 L IS i absolut nyskick rejält billigt...
 
ANNONS