Annons

Läge för Canon eos 7D mark II?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vepr

Ny medlem
Canons 7d mark II har funnits på marknaden några år nu. Jag är sugen på att köpa en som huvudsakligen kommer att användas för att filma eftersom modellen är så omtyckt.
Någon som har hört några rykten om att Canon ska släppa en ny modell av kameran? Vore trist att köpa en nu om en uppdaterad version kommer runt hörnet.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Billigare

Är det framförallt filmningen du vill åt så får du i stort sett samma prestanda med en 70D (som kan fås begagnad från ca 4 lax). Då får du dessutom den vrid- och tiltbara skärmen som är outstanding jämfört med den fasta hos 7DII). För stillbild är det något sämre AF-prestanda och ca 1/3 steg sämre brusprestanda men då till betydligt billigare pris. För filmning väljer jag alla dagar i veckan min 70D framför min 7DII.
 

Vepr

Ny medlem
Tack för svaret!
Jag har huvudsakligen utgått från utlåtanden jag läst och alla har hyllat 7DII så mycket, så jag tänkte att den var i särställning för filmning.
/Tommy

Är det framförallt filmningen du vill åt så får du i stort sett samma prestanda med en 70D (som kan fås begagnad från ca 4 lax). Då får du dessutom den vrid- och tiltbara skärmen som är outstanding jämfört med den fasta hos 7DII). För stillbild är det något sämre AF-prestanda och ca 1/3 steg sämre brusprestanda men då till betydligt billigare pris. För filmning väljer jag alla dagar i veckan min 70D framför min 7DII.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Någon som har hört några rykten om att Canon ska släppa en ny modell av kameran? Vore trist att köpa en nu om en uppdaterad version kommer runt hörnet.
Sista ryktet jag hörde var Q1/Q2 för 7D Mk3. Men det ryktet är vagt. Det är ett stort hopp mellan Mk1 och Mk2, men det de gjorde vara att släppa firmware 2.x till Mk1 som gjorde den lite bättre.

/Stefan
 

Johannes Bojesen

Aktiv medlem
Är det framförallt filmningen du vill åt så får du i stort sett samma prestanda med en 70D (som kan fås begagnad från ca 4 lax). Då får du dessutom den vrid- och tiltbara skärmen som är outstanding jämfört med den fasta hos 7DII)
Samtidigt har 70D (eller 80D) touch-funktion som är en stor fördel under filmning, där man kan fokusera genom att peka på skärmen.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har huvudsakligen utgått från utlåtanden jag läst och alla har hyllat 7DII så mycket, så jag tänkte att den var i särställning för filmning.
Just för video har man ingen nytta av den bättre stillbilds-autofokusen hos 7DII, men man handikappas en del av att ha en fix display, så jag håller med Tony: om video är högprioriterat så är EOS 7D II lite fel val.

EOS 7D II är dock en bättre allroundkamera är EOS 70D, och en klart bättre actionkamera för stillbild.
 

Vepr

Ny medlem
Tack, bra synpunkter. Vet inte om dom gjorde mitt val lättare dock ;)
Kanske blir så att priset får avgöra.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tack, bra synpunkter. Vet inte om dom gjorde mitt val lättare dock ;)
Kanske blir så att priset får avgöra.
Med tanke på prisutvecklingen skulle jag inte bli förvånad om mark III kommer kosta 18.000-20.000kr vid lanseringen och det dröjer väl då ytterligare ett år innan det är nere runt 14-15.000. Så jag ser ingen fara i att köpa 7DIII om den åter dippar under 10.000kr. Men jag skulle inte köpa till dagspris om jag inte behövde den just nu. Men det är jag det.
 
ANNONS