Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DSLR-tekniken dödförklarad 2018?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Man kan ställa in vilken vitbalans som helst i efterhand. Har man fotat i JPEG blir resultatet sämre då information slängts men i råformat spelar det ingen som helst roll för slutresultatet, det är bara ett steg till att rätta i efterbehandlingen.
 

PMD

Aktiv medlem
Man kan ställa in vilken vitbalans som helst i efterhand. Har man fotat i JPEG blir resultatet sämre då information slängts men i råformat spelar det ingen som helst roll för slutresultatet, det är bara ett steg till att rätta i efterbehandlingen.
Ja, skrev ju också "vid råkonverteringen" i det inlägg som Johannes citerar ovan.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Blir ju dessutom nästan rent komiskt när vissa hypar alla avancerade ögonfokusfinnesser och andra nya avancerade AF-funktioner som finnes i det fantastiska kamerahuset, men sedan fokuserar på att köra gamla objektiv som varken utnyttjar AF alls, eller inte kan använda dessa nya AF-funktioner som "hypas" som så avgörande (och dessutom objektiv som optiskt inte heller kanske alltid är helt optimala för moderna högupplösta sensorer och/eller kamerafattningen/formatet i fråga).
Det finns stora vinster med Eye Focus i vissa sammanhang. Jag och många med mig älskar att använda det inte minst när man fotar barn. Det hjälper stort.

Men sedan finns det en stor glädje i att använda gamla manuella objektiv och fokusera med peaking och lämna även zoom-objektiven hemma. Det är ett helt annat fotografi som kan vara jättekul. Det är mer utmanande och man går ofta närmare då man som sagt inte har någon zoom och jag vet en del äldre berömda fotografer som inte sällan uttryckt (fritt från minnet) att "om man inte fått någon närvaro i bilderna så har man inte varit tillräckligt nära".

Det är inte antingen eller utan både och. Att bara gå omkring med auto-ISO, auto-WB och halvauto med A eller S-läge och knäppa med AF på är ju inte alltid vad man vill göra och sedan är det ju så att jag kan ta med mig tre fasta små gamla objektiv till samma vikt som ett nytt blaffigt stort normalzoom.

Du borde testa Eye Focus själv och se och sluta raljera reflexmässigt som du nu gör utan egen någon vidare erfarenhet i frågan. Är det inte du som brukar prata om mångfald och att det är bra att folk är så olika?

Det som gör det så kul att fota med våra kamerahus är just att de är så otroligt mångsidiga att de funkar fint både med alla nya fokusmetoder och de nyaste objektiven och de manuella fokusmetoderna eller exv. DMF där man kan ha en blandning av båda. Det unika med DMF är dessutom att den med Sonys A till E-adaptrar även funkar med gamla skruvdrivna objektiv med klokoppling, precis som Sonys gamla A-mount DSLR:er och SLT-kameror gjorde.

Du kan skruva på snart sagt vad fasen som helst på ett spegellöst Sony-hus och det är ofta kul vad man än väljer men av lite olika skäl. Du får väl be Fuji att kopiera Eye Focus så att du med kan få tillgång till det. De har ju enligt rykten redan kopierat "focus peaking" så de är säkert redan på G.
 

afe

Aktiv medlem
Fuji har redan ögonfokus (fast inte följande). Fungerar utmärkt i en del sammanhang, men så där himla revolutionerande är det inte för min fotografering (och skulle heller inte vara med följande).

För övrigt kommer focus peaking från den professionella videovärlden, och inte från Sonys spegelfria kameror.

Inte heller DMF är något unikt eller nytt. Canon och Nikon har haft det på sina spegelreflexkameror i åratal, utan att ge funktionen något namn dock.
 

iSolen.se

Guest
Det finns stora vinster med Eye Focus i vissa sammanhang. Jag och många med mig älskar att använda det inte minst när man fotar barn. Det hjälper stort.

Men sedan finns det en stor glädje i att använda gamla manuella objektiv och fokusera med peaking och lämna även zoom-objektiven hemma. Det är ett helt annat fotografi som kan vara jättekul. Det är mer utmanande och man går ofta närmare då man som sagt inte har någon zoom och jag vet en del äldre berömda fotografer som inte sällan uttryckt (fritt från minnet) att "om man inte fått någon närvaro i bilderna så har man inte varit tillräckligt nära".

Det är inte antingen eller utan både och. Att bara gå omkring med auto-ISO, auto-WB och halvauto med A eller S-läge och knäppa med AF på är ju inte alltid vad man vill göra och sedan är det ju så att jag kan ta med mig tre fasta små gamla objektiv till samma vikt som ett nytt blaffigt stort normalzoom.

Du borde testa Eye Focus själv och se och sluta raljera reflexmässigt som du nu gör utan egen någon vidare erfarenhet i frågan. Är det inte du som brukar prata om mångfald och att det är bra att folk är så olika?

Det som gör det så kul att fota med våra kamerahus är just att de är så otroligt mångsidiga att de funkar fint både med alla nya fokusmetoder och de nyaste objektiven och de manuella fokusmetoderna eller exv. DMF där man kan ha en blandning av båda. Det unika med DMF är dessutom att den med Sonys A till E-adaptrar även funkar med gamla skruvdrivna objektiv med klokoppling, precis som Sonys gamla A-mount DSLR:er och SLT-kameror gjorde.

Du kan skruva på snart sagt vad fasen som helst på ett spegellöst Sony-hus och det är ofta kul vad man än väljer men av lite olika skäl. Du får väl be Fuji att kopiera Eye Focus så att du med kan få tillgång till det. De har ju enligt rykten redan kopierat "focus peaking" så de är säkert redan på G.
Jag har provat följande ansiktsfokus och följande ögonfokus idag. Det fungerar väldigt bra. Saknar bara overridefunktionen, hittade inte hur man tillåts fokusera själv och förstår inte varför funktionen inte alltid är på.

Om man vill ha ett manuellt fast objektiv, låt bli att zooma och stäng av autofokus.
 

iSolen.se

Guest
Jag har provat följande ansiktsfokus och följande ögonfokus idag. Det fungerar väldigt bra. Saknar bara overridefunktionen, hittade inte hur man tillåts fokusera själv och förstår inte varför funktionen inte alltid är på.
Fler kommentarer påA7Riii. Besvikelse över displayen och idag var det inte ens soligt. Det är alldeles för låg upplösning och varför är det så dålig dynamik? Känns snabbare än A7Rii.

Provade att ta en bild från avstängd kamera. Det tar 1,5 eller 2 sekunder inte några tiondelar som någon sa. Körde min D850 parallellt, den tar bilden direkt.

Gillar påknappens placering men det kanske inte är så konstigt; samma som på Nikon.

Gillar också kontrollratten på baksidan, snurra och trycka. AF-joysticken funkar också som man vill. Kameran var uppsatt så jag hade ansiktsfokus på vänstra AF-knappen och ögonfokus på den högra. Dvs man måste inte göra några ändringar utan man flyttar bara tummen. Bra sony! Dioptriinställning funkade för mig, har minus 2 i synfel.

Sökaren är stor. Bra!

Batteriproblemet verkar vara löst. 700 bilder och det var ungefär halva batteriet kvar så man kan väl gissa att det blir i alla fall 1000 bilder.

Varför i hela världen har den två SD-läsare...med olika hastighet?

Lättare att hantera än A7Rii. Är den större eller minns jag fel?

Med Canons 70-200/2.8 och metabones adapter verkar allt funka sånär som på fokus under filmning eller så, något jag ändå inte använder. Med det objektivet känns kameran väldigt liten, tog hela vikten med vänsterhanden.

Fullt med bra kontakter, tex USB-C. Men ingen nätverkskontakt eller missade jag den?

10 bilder per sekund, mer än jag behöver, rasslar på bra. Borde det inte gå snabbare om man byter till elektronisk slutare? Inställning?
 

afe

Aktiv medlem
RJ45 (ethernet) finns väl inte på D850 heller (vilket är den kamera som får ses som den främsta konkurrenten blands DSLR)? Det är ytterst få fotografer som har nytta av den anslutningen, och de som har det hör nog inte till målgruppen för kameran.
 

iSolen.se

Guest
RJ45 (ethernet) finns väl inte på D850 heller (vilket är den kamera som får ses som den främsta konkurrenten blands DSLR)? Det är ytterst få fotografer som har nytta av den anslutningen, och de som har det hör nog inte till målgruppen för kameran.
Saknar den på D850 också.

Hade nätverkskontakten på D4 och den är inte en studiokamera. D850 och A7Riii med sina upplösningar är det definitivt. Wifi är bra men långsamt.

Det kanske går med adapter och USB-C. Attans, jag har en sån adapter men inte kameran tillgänglig längre.

En målgrupp är studiofotografer. Ögon och ansiktsfokus är såna funktioner som de/vi gillar. Dyr kamera.
 

martinot

Aktiv medlem
Om man vill ha ett manuellt fast objektiv, låt bli att zooma och stäng av autofokus.
Japp.

Dessutom så finns det en hög med riktigt bra små objektiv med fast brännvidd, men med möjlighet till AF, när man så önskar, för både DSLR och spegellöst. De flesta objektiv jag har till mina spegellösa Panasonic m43 och Fujifilm X är just objektiv med fast brännvidd.

Däremot så har jag även en höga bra zoomobjektiv för de också. Ibland tar jag med på resa ett enkelt kit som är en kombo av superzoom som täcker in det mesta, och sedan en eller två fasta med bra ljusstyrka för mörkare förhållanden. Riktigt bra kombo ofta.

Men AF vill jag normalt ha på alla, med eller utan ögonfokus, även om jag ibland väljer att fokusera manuellt.

Nu använder jag själv inte ögonfokus så mycket (kanske på lite porträtt då och då), men däremot så tycker jag att vitsen med ögonfokus och alla andra bra avancerade AF-finesser på fina kamerahus (oavsett om Sony, Fujifilm eller andra - varumärket har ingen som helst betydelse för detta - inget varumärkeskrig) försvinner om man inte främst har just objektiv med AF-kapabilitet.

Det är dock inget raljerande, utan mer ett faktiskt konstaterande, då det normalt är fysiskt omöjligt (även om det finns enstaka försök med några specialadaptrar för att med motor, mellan kamerahus och MF-objektiv ändra fokus på dessa).
 

afe

Aktiv medlem
Saknar den på D850 också.

Hade nätverkskontakten på D4 och den är inte en studiokamera. D850 och A7Riii med sina upplösningar är det definitivt. Wifi är bra men långsamt.

Det kanske går med adapter och USB-C. Attans, jag har en sån adapter men inte kameran tillgänglig längre.

En målgrupp är studiofotografer. Ögon och ansiktsfokus är såna funktioner som de/vi gillar. Dyr kamera.
RJ45 är till för snabb överföring som behövs av press- och sportfotografer där t.ex. en bildredaktion kan använda webbläsare för att surfa till kameran och hämta bilder. Studiofotografer och annat löst folk klarar sig garanterat minst lika bra med USB-C.
 

martinot

Aktiv medlem
Fuji har redan ögonfokus (fast inte följande). Fungerar utmärkt i en del sammanhang, men så där himla revolutionerande är det inte för min fotografering (och skulle heller inte vara med följande).

För övrigt kommer focus peaking från den professionella videovärlden, och inte från Sonys spegelfria kameror.

Inte heller DMF är något unikt eller nytt. Canon och Nikon har haft det på sina spegelreflexkameror i åratal, utan att ge funktionen något namn dock.
Det stämmer.

Vet inte varför vissa envisas med att vissa/många funktioner endast finns hos kameramärke Xxxx, men så är det ganska sällan länge i verkligheten. Kameratillverkare tar gärna efter varandra gällande bra funktioner (åt alla håll och kanter), och det är ganska sällan en idé uppkommit helt självständigt i vacuum hos en enda tillverkare.
 

martinot

Aktiv medlem
RJ45 är till för snabb överföring som behövs av press- och sportfotografer där t.ex. en bildredaktion kan använda webbläsare för att surfa till kameran och hämta bilder. Studiofotografer och annat löst folk klarar sig garanterat minst lika bra med USB-C.
Nu kanske jag läser Ola fel, men jag tror att han avser att han ville använda en "lös" RJ45 nätverksadapter för USB-C, och testa om det fanns stöd för drivrutiner för det i kameran (men jag kan ha missat vad han avsåg). Vilket jag själv hade tyckt vore grymt smidigt om det går.

Däremot så är det säkert inte en lika bra lösning för alla typer av proffs som tex. pressfotografer (med lösa adaptrar som lätt kan tappas i farten), och därför kommer säkert RJ45 finnas kvar inbyggt som standard på prohusen hos Canon, Nikon och Sony även fortsättningsvis.
 

iSolen.se

Guest
RJ45 är till för snabb överföring som behövs av press- och sportfotografer där t.ex. en bildredaktion kan använda webbläsare för att surfa till kameran och hämta bilder. Studiofotografer och annat löst folk klarar sig garanterat minst lika bra med USB-C.
"Studiofotografer och annat löst folk " kanske gillar att sätta upp en skärm så att modellen snabbt får feedback.
 

PMD

Aktiv medlem
Det unika med DMF är dessutom att den med Sonys A till E-adaptrar även funkar med gamla skruvdrivna objektiv med klokoppling, precis som Sonys gamla A-mount DSLR:er och SLT-kameror gjorde.
Jag vet inte det är så mycket att skryta med att man numera kan göra samma sak på Sonykameror som man kunde göra med Canonkameror för 30 år sen. :)

Att LA-EA4 fixar DMF även för skruvfokusobjektiv är ju bra, men att det behövs beror ju på att det överhuvudtaget finns skruvfokusobjektiv.

Sonys E-kameror är stora delar tekniskt mycket lyckade, men de flesta finesserna de har är de inte ensamma om.

Du kan skruva på snart sagt vad fasen som helst på ett spegellöst Sony-hus och det är ofta kul vad man än väljer men av lite olika skäl. Du får väl be Fuji att kopiera Eye Focus så att du med kan få tillgång till det. De har ju enligt rykten redan kopierat "focus peaking" så de är säkert redan på G.
Fujifilmkamerorna har något som jag tycker är bättre än "focus peaking", nämligen en elektronisk snittbild. För mig är det trevligare att använda, men det är förstås en fråga om tycke och smak. Bäst är förstås att ha tillgång till båda.
 
ANNONS