Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji XT3 har lanserats

Produkter
(logga in för att koppla)

Brix

Aktiv medlem
Cyberphoto har nu testat XT-3 och det som är bättre tyckte dom var autofokusen och filmfunktionen, bildkvalitet och brus var på samma nivå (så nu kliar det inte i fingrarna längre) ;-).
Åter igen så ligger ju bildkvalitén främst i objektivet :) Sen när det gäller brus så har vad jag sett X-T3 faktiskt tom. lite mer brus på högre ISO, fast samtidigt så bibehåller den detaljer bättre. Det dynamiska omfånget ska också vara lite bättre på X-T3:an.

Sen finns det ju fler anledningar att byta till en X-T3 som t.ex lite bättre batterikapacitet, bättre EVF, touch screen, USB-C, full prestanda utan batterigrepp, mer utstickande EVF och bakknappar samt att den överlag ska vara mer responsiv och snabb än X-T2:an. Gillar också verkligen att man numera kan uppdatera firmware via Fuji's app istället för den gamla klumpiga överföra-fil-till-SD-kortet-metoden :p Sen ska man också äntligen vad jag läst få fulla previews av RAW-filerna istället för runt 50% som på X-T2.
Dessa grejor och den förbättrade AF:en är anledningarna till att jag kommer byta till en X-T3 inom en snar framtid iaf.

X-T2 är dock såklart fortfarande en fantastiskt bra kamera :)
 

afe

Aktiv medlem
Personligen gillar jag inte alls att uppdatera kameror (eller annan elektronik) på ett sätt som är beroende av koppling till yterligare en enhet. Risken för att det skiter sig med en uppkoppling via Wifi/Blåtand eller sladd är nog klart högre än risken att ett minneskort ska gå sönder under uppgraderingen. I värsta fall står man där med en helt oanvändbar kamera (eller som vi råkat ut för några gånger på jobbet - stillastående motorcykel).
 

Brix

Aktiv medlem
Personligen gillar jag inte alls att uppdatera kameror (eller annan elektronik) på ett sätt som är beroende av koppling till yterligare en enhet. Risken för att det skiter sig med en uppkoppling via Wifi/Blåtand eller sladd är nog klart högre än risken att ett minneskort ska gå sönder under uppgraderingen. I värsta fall står man där med en helt oanvändbar kamera (eller som vi råkat ut för några gånger på jobbet - stillastående motorcykel).
Nu vet jag inte exakt hur uppdateringen går till, men det kan ju vara så att den överför firmware-filen först och sen kör uppdateringen. Förhoppningsvis är det så iaf. För annars håller jag med om att det såklart finns en viss risk att nåt kan gå snett.
 

martinot

Aktiv medlem
Personligen gillar jag inte alls att uppdatera kameror (eller annan elektronik) på ett sätt som är beroende av koppling till yterligare en enhet. Risken för att det skiter sig med en uppkoppling via Wifi/Blåtand eller sladd är nog klart högre än risken att ett minneskort ska gå sönder under uppgraderingen. I värsta fall står man där med en helt oanvändbar kamera (eller som vi råkat ut för några gånger på jobbet - stillastående motorcykel).
Håller med helt. Föredrar helst OTA (over the air) uppdateringar direkt på enheten själv via wifi/internet, och i andra hand via minneskort/USB-minne direkt på enheten/prylen.

Risken för problem och inkompabilitet ökar bara med komplixteten av ju fler enheter, program och appar som behöver vara inblandade/inkopplade, och av rätt version, för att få det hela att fungera. Mycket vanligare med strul och misslyckade uppdateringar med sådana lösningar enligt min erfarenhet (gäller inte bara kameror).
 

iSolen.se

Guest
Håller med helt. Föredrar helst OTA (over the air) uppdateringar direkt på enheten själv via wifi/internet, och i andra hand via minneskort/USB-minne direkt på enheten/prylen.

Risken för problem och inkompabilitet ökar bara med komplixteten av ju fler enheter, program och appar som behöver vara inblandade/inkopplade, och av rätt version, för att få det hela att fungera. Mycket vanligare med strul och misslyckade uppdateringar med sådana lösningar enligt min erfarenhet (gäller inte bara kameror).
Om överföring och uppgradering görs i två steg behöver man inte vara orolig för att länken ska paja. Går länken ner gör man bara om överföringen. Datorer, tv och mobiler är väl de mest kända hemprylar som gör så. Sen görs en checksummekontroll av filen och först därefter görs själva uppdateringen.

Hur görs det i detta fall? Ni ska inte såga lösningen förrän vi vet hur det är implementerat.
 

smislo

Aktiv medlem
Själv blev det ingen ny X-T3 (kör vidare på min X-T2 ett tag till), men däremot så passade jag ändå på Rajalakampanjen.

Slog istället till på ett komplett nytt gatufotokit! Så blev bla. en fin X-E3 som jag länge velat uppgradera till från min första spegellösa (min "älskade" X-E1 - som numera har ganska många år på nacken). Ser så fram emot den! 😀

Skall till München och Berlin (i jobbet) om bara ett par dagar, så missar tyvärr att få den innan, men däremot perfekt till höstresa till NY med lite gatufoto om några veckor.
Jag har bytt min X-T2 mot X-T3, åtminstone tror jag. Ingen bekräftelse via e-post, två beställningar i mitt konto hos RAJALA...väldigt spännande att se vad det innebär till slut...

Tycker att bättre (säkrare) AF och AF till -3EV (X-T2 till -1) räcker för min del...
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har bytt min X-T2 mot X-T3, åtminstone tror jag. Ingen bekräftelse via e-post, två beställningar i mitt konto hos RAJALA...väldigt spännande att se vad det innebär till slut...

Tycker att bättre (säkrare) AF och AF till -3EV (X-T2 till -1) räcker för min del...
Grymt!

Var också bra sugen också på att uppgradera XT2 -> XT3 (har för mig att det var 7000 Rajala skulle ha för det, minus 15% rabatt i helgen - riktigt bra pris). Avstod dock då jag i över ett år suktat efter en ny XE3-version av min "stenålders" XE1, och kunde inte motivera mig att uppgradera bägge kamerahusen på en gång. Men var bra nära. :)

Tror att du kommer bli jättenöjd!

Rapportera när du fått den och hunnit att testskjuta lite.
 

Knas79

Aktiv medlem
Jag har bytt min X-T2 mot X-T3, åtminstone tror jag. Ingen bekräftelse via e-post, två beställningar i mitt konto hos RAJALA...väldigt spännande att se vad det innebär till slut...

Tycker att bättre (säkrare) AF och AF till -3EV (X-T2 till -1) räcker för min del...
Gjorde liknande med min X-T20, dock missade jag rabatten då jag gjorde det innan den dök upp. Fick min orderstatus ändrad när de mottaget och, vad jag tror, kontrollerat den till "lägg undan". Tråkigt att de alltid ska vara veckor långsammare än övriga butiker på att få grejer bara. Det sista jag hörde var att de skulle skickas ut i slutet av september men lagersaldot förefaller ju vara obefintligt fortfarande.
 

smislo

Aktiv medlem
Gjorde liknande med min X-T20, dock missade jag rabatten då jag gjorde det innan den dök upp. Fick min orderstatus ändrad när de mottaget och, vad jag tror, kontrollerat den till "lägg undan". Tråkigt att de alltid ska vara veckor långsammare än övriga butiker på att få grejer bara. Det sista jag hörde var att de skulle skickas ut i slutet av september men lagersaldot förefaller ju vara obefintligt fortfarande.
Min order gick inte igenom igår, undrar om man kontakta RAJALA på något annat sätt än e-post (ej Stockholmsbutik).
 

smislo

Aktiv medlem
Jag är smått irriterad, mailade redan i söndags och frågade vad som gick snett? Fick svar "Tyvärr har dina beställningar inte lyckat: Error during auth....kan du göra igen och kanske välja andra alternativ för betalning..." problemet är att jag kan inte välja andra alternativ och systemet säger att min rabattkod gäller inte längre... nu ska man vänta till de mailar tillbaka, det som iritterar mig att de inte svarar på frågor utan en fråga i taget och en mail per dag...
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag är smått irriterad, mailade redan i söndags och frågade vad som gick snett? Fick svar "Tyvärr har dina beställningar inte lyckat: Error during auth....kan du göra igen och kanske välja andra alternativ för betalning..." problemet är att jag kan inte välja andra alternativ och systemet säger att min rabattkod gäller inte längre... nu ska man vänta till de mailar tillbaka, det som iritterar mig att de inte svarar på frågor utan en fråga i taget och en mail per dag...
Självklart ska rabattkoden gälla. Du har gjort rätt o deras system inte fungerat.
Har det hela skett inom perioden för rabatt vore allt annat fel.
Lika fel är det att inte svara på hela ärendet.

Däremot om man handlar innan eller efter en kampanjs början eller slut är ju saken en annan.
Det har både du o jag drabbats av när XH1 o XT2 prissänktes kort efter att vi handlat:(
Det var inget kul för någon av oss.

Så stå på dig. Tror du får rätt denna gång.
Mvh
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Rajala internetservice är under all kritik. Har haft problem med dom förr.De gillar bortförklaringar som inte stämmer.
Men deras rabatter är så bra ibland att man orkar tjafsa med dom om det strular.
Min beställning verkar iaf gått vägen.
Hoppas fler lyckats fynda och håller med Stå på dig!

/Stefan
 

Photocon

Aktiv medlem
Strulet som beskrivs är en av orsakerna till att jag handlar hos andra ÅF som har en rejäl kundkontakt. Såväl via e-mail som telefon. Cyberphoto för att nämna ett exempel.

Min kontakt med Rajala (på den tiden de tog emot tel.samtal) var ändå strulig nog p g a defekt vara. Tog över 3 veckor och en massa tel.samtal innan varan blev utbytt.

Så av princip handlar jag inte där längre även om jag skulle kunnat spara en del p g a deras rabatter.

Bättre att bli nöjd och tillfreds med en vara för c:a 15k än förbannad över en annan som dröjer veckovis och drösvis med mailväxling och telefonköer även om man "sparat" 1K.
Översätter man denna rabatt i timmar som man hållit på och mailväxlat/telefonerat etc så är den förlorad i något som skulle kunnat generera inkomst som överstiger rabatten samt sluppit en frustration.
 

smislo

Aktiv medlem
Stämmer det men ingen utom RAJALA har SWAPIT...

Idag fick min beställningen igenom utan problem, utan rabatt och med 1000kr högre pris än i helgen...RAJALA har lovat att återbetala skillnaden...vi ser hur det slutar...
 
ANNONS