Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motsvarande: Canon EOS 5 Mark 2 + Canon 100mm 2.8 Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
På APS-C är nog EF-S 60mm f/2.8 att föredra eftersom det är konstruerat för APS-C. EF 50mm f/2.5 passar bättre på småbild.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Stort tack för alla synpunkter och kommentarer!

Jag läser med stort intresse och ska försöka fundera på vad som passar bäst. Det är många bra förslag!

På begagnatmarknaden finns nog en hel del. Skulle nog helst köpa ett nytt kamerahus men gärna begagnat objektiv.

Återkommer mer aktivt i tråden när jag hinner summera och ställa fler frågor utifrån vad jag kommit fram till!
Jag skulle kika på en 6D Mark II, huset kostar 15 papp. En vridbar touchskärm är väldigt användbar.
Annars tycker jag spontant att inbyggd stabilisering "IBIS" mot skakigt hus är en vågdelare vid val av hus och system.
 

törnan

Aktiv medlem
Du tyckte om din gamla 5D och brännvidden 100mm så mitt tips är att köpa en 5d2 igen och komplettera med ett 100/2, då får du en kamera du känner dig bekväm med och en brännvidd du trivs med för under 10´.
 

pobe77

Aktiv medlem
Hej på er

Tack för alla kommentarer och extra roligt med kattbilden och att 100mm objektivet fick vara med så pass länge! :)

Jag trodde förstås att jag svarat i tråden, men så här nästan ett år senare så upptäckte jag så inte är fallet!! Det kom väl något annat emellan helt enkelt...

Turligt nog så har jag inte köpt någon kamera ännu och på ett år har det säkert hänt en hel del både på begagnatmarknaden och nya modeller. Det är mer aktuellt med en kamera nu också så jag får försöka samla alla goda tankar i denna tråd igen och se vad som finns "där ute".

Jag är som sagt inte bunden till något system längre även om jag föredrar Canon eftersom jag haft så många modeller tidigare. Däremot så lockar det med något nytt så allt är intressant. Jag vet att Fuji gör fina och populära kameror i mindre format, men har lite svårt för dem. De känns inte helt rätt i handen, men sådant kan förstås bli bättre med tiden.

Tack för tips och råd!!
 

pobe77

Aktiv medlem
Hej på er två år senare. Tiden går och jag har ännu inte köpt någon kamera. Kanske har det hänt något spännande de senare två åren? Något kompakt med bra kvalitet? Kikade på G1X Mark III men inte jätteimponerad.

D7500 har möjligtvis blivit billigare i alla fall är intressant.

Telefonen är trots allt alltid med men hade varit roligt att kunna fotografera riktigt bra porträttbilder igen som med 5D och 100 macro. Det är nog det enda jag saknar med systemkameran.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Hej P-O
Egentligen vill jag inte rekommendera något särskilt. Det finns så många bra kameror, objektiv och olika märken så det kvittar vad man väljer.
Jag har EOS R och använder mest RF 24-105 f4 L IS. Gamla EF 100/2 har gett plats för 100/2.8 L IS.
Det har levererat många fina katt och hundbilder samt porträtt.
 

Pippo

Aktiv medlem
Hej på er två år senare. Tiden går och jag har ännu inte köpt någon kamera. Kanske har det hänt något spännande de senare två åren? Något kompakt med bra kvalitet? Kikade på G1X Mark III men inte jätteimponerad.

D7500 har möjligtvis blivit billigare i alla fall är intressant.

Telefonen är trots allt alltid med men hade varit roligt att kunna fotografera riktigt bra porträttbilder igen som med 5D och 100 macro. Det är nog det enda jag saknar med systemkameran.
Jag kör med två olika system, Sony A7III samt Panasonic G9 med tillhörande gluggar, men efter att nyligen även ha införskaffat en Sony RX100VA, är det den som är med 95% av tiden. Fullspäckad med funktioner och mycket bra bildkvalitet i en på gränsen till för liten kamera, men den är alltid med mig numer. De andra får bara följa med om det är något specifikt jag ska fota. I bilen har jag dessutom ett litet kolfiberstativ liggandes, så nu behöver jag inte gräma mig för att jag missar fototillfällen längre. :)
 

pobe77

Aktiv medlem
Hej P-O
Egentligen vill jag inte rekommendera något särskilt. Det finns så många bra kameror, objektiv och olika märken så det kvittar vad man väljer.
Jag har EOS R och använder mest RF 24-105 f4 L IS. Gamla EF 100/2 har gett plats för 100/2.8 L IS.
Det har levererat många fina katt och hundbilder samt porträtt.
Hej!

Åren går men alltid roligt att höra av dig! :)

100/2.8 IS är fantastiskt! Måste nog skaffa en sådan igen så då saknas bara ett kamerahus. Frågan är vilket.
 

pobe77

Aktiv medlem
Jag kör med två olika system, Sony A7III samt Panasonic G9 med tillhörande gluggar, men efter att nyligen även ha införskaffat en Sony RX100VA, är det den som är med 95% av tiden. Fullspäckad med funktioner och mycket bra bildkvalitet i en på gränsen till för liten kamera, men den är alltid med mig numer. De andra får bara följa med om det är något specifikt jag ska fota. I bilen har jag dessutom ett litet kolfiberstativ liggandes, så nu behöver jag inte gräma mig för att jag missar fototillfällen längre. :)
Jo, en Sony RX100VA verkar jättebra! Speciellt med anledning att den alltid är med. Har funderat på en sådan superkompakt samtidigt som jag gärna vill ha större sensor. Men ska definitivt kolla närmare på denna Sony även om jag vet att de är bra. Vill mest jämföra osv.
 

pobe77

Aktiv medlem
Har fastnat lite för 6D mark 2 men upptäckte idag Canon EOS RP. Vad tror ni? Canon EOS R är nog för dyr dessvärre.
 

jens_a

Aktiv medlem
Har en RP och tycker den funkar bra. Ganska likvärdiga filer som 5D mk1 och EOS R. Om man tokgranskar filerna ser man nog lite skillnad men inget som stör mig.. Tycker Sony A7 har bättre filer fast sämre färger. Inte lätt...
 

pobe77

Aktiv medlem
Har en RP och tycker den funkar bra. Ganska likvärdiga filer som 5D mk1 och EOS R. Om man tokgranskar filerna ser man nog lite skillnad men inget som stör mig.. Tycker Sony A7 har bättre filer fast sämre färger. Inte lätt...
Aha, hade en Canon 5D innan 5D mark II och gillade den. Upplevde bildfilerna som mjukare och varmare än den senare modellen. Båda var bra förstås.

Vore ett steg framåt att slippa spegeln. :) Det som oroar mig utan att ha testat den är att den blir för mörk bara.
 
ANNONS