Annons

Kan någon berätta vad skillnaden är på AF metoderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
På min Canon 5d Vi kan jag välja mellan 3 olika AF metoder.
Ansiktsigenkänning + följande
Flexizone AF ( )
Flexizone AF [.]

Kan någon berätta skillnaden.
Hittar inget om det i manualen.
Jag fotar mest porträtt men en eller flera på bilden.

Mycket tacksam för svar, hittar inget på svenska om detta!
Mvh

Ps
Är det någon som vet vart man kan läsa om alla inställningar som finns att välja på?
I manualen som följer med finns ju endast grunder & inget om alla avancerade inställningar..
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
I min engelska bruksanvisning står det på sidan 316 och framåt. Jag kan skicka den till dig som pdf.

Flexizone Single innebär att du väljer vilken fokuspunkt som ska användas.
Flexizone Multi innebär att kameran automatiskt väljer mellan 63 olika fokuspunkter. Det går att fördela dessa på 9 valbara zoner.
Ansiktsigenkänning + följande är vad det låter som. Kameran känner av ansikte i motivet och följer det med skärpan.

Själv föredrar jag att använda den optiska sökaren vid porträttfotografering.
 

martley

Aktiv medlem
Frågan är ju redan besvarad, men har du inte varit inne på Canons svenska hemsida så rekommenderar jag ett besök. Under "Support" hittar du massvis med nyttig information för den kameramodell du väljer, bland annat en utförlig manual på svenska men även programvara för datorn och firmware för kameran. Du kan även registrera dig själv och din Canon-utrustning under "Mitt Canon".
Ta även och titta på CPS (Canon Professional Services). Även om man är en glad amatör kan det vara kul att vara med där.
 

Melmis

Aktiv medlem
Men OJ vilken manual det fanns!!!

610 sidor!!!!!

Nu har jag lite läsning. Toppen!
Tack snälla för detta :)

Jag har vart in på Canons sida & läst, men har inte hittat denna & inte heller svar på frågan jag ställde.
Men nu har jag fått både svar på frågan & så mycket mer. TACK!

Har ni skrivit ut detta på papper eller finns det en färdigtryckt manual att beställa?

// Emma
 

martley

Aktiv medlem
610 sidor!!!!!

Nu har jag lite läsning. Toppen!
Tack snälla för detta :)

Jag har vart in på Canons sida & läst, men har inte hittat denna & inte heller svar på frågan jag ställde.
Men nu har jag fått både svar på frågan & så mycket mer. TACK!

Har ni skrivit ut detta på papper eller finns det en färdigtryckt manual att beställa?

// Emma
Jag instämmer med Tommi i föregående svar att det finns en poäng med att ha manualen i pdf-format och jag har heller inte skrivit ut den. Jag har lagt manualen till min kamera i min mobiltelefon, så har jag den alltid med mig.

Annars finns det företag som annonserar på nätet om att skriva ut Canon-manualer och binda in resultatet på olika sätt. Som exempel ett företag i England som erbjuder en inbunden manual för 200D på engelska för ca 20 pund + frakt. Jag vet dock inte hur seriöst det är, och hur de löser eventuella upphovsrättsfrågor med Canon.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Spara den på datorn eller/och telefonen.
Det räcker troligtvis. Gör det inte det så skaffa/skriv ut en när behovet finns.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det har hänt att jag skrivit ut manualer och läst som nattlektyr. Ett trevligt sätt att lära sig finesser man inte hade en aning om.
Sedan har jag pdf-manualen i telefonen för att lätt kunna söka reda på hur man gör vissa inställningar när jag är ute i ”fält”.
 

martley

Aktiv medlem
Det har hänt att jag skrivit ut manualer och läst som nattlektyr. Ett trevligt sätt att lära sig finesser man inte hade en aning om.
Sedan har jag pdf-manualen i telefonen för att lätt kunna söka reda på hur man gör vissa inställningar när jag är ute i ”fält”.
Jag brukade roa mig med sådant för länge sedan. Ibland skrev jag ut nedladdade manualer för produkter jag ännu inte köpt, bara för att lära mig allt om och utvärdera produkten och se om det var just den modellen jag ville ha. Men att skriva ut 600 sidor tar tid och kostar pengar och resultatet blir inte riktigt lika bra som en tryckt manual, man får ingen snygg inbindning och det blir inget snyggt omslag. Det är i så fall bättre att köpa en färdigtryckte, det blir inte så värst mycket dyrare än skrivarbläcket eller tonern och pappret som går åt.

En bra kompromiss är att ladda upp pdf-filen i en surfplatta eller en läsplatta.
 

apersson850

Aktiv medlem
På senare tid har Canon slutat med att skicka med fullständiga manualer på papper. Det finns ofta en förkortad manual, och sen får man hämta de fullständiga på nätet.

Notera också att Canon har speciella AF-guider för de mer avancerade kamerorna. Vet inte om det finns någon för 5D Mark II, men den för 1DX Mark II innehåller mycket som är gemensamt för båda.
 

martley

Aktiv medlem
På senare tid har Canon slutat med att skicka med fullständiga manualer på papper. Det finns ofta en förkortad manual, och sen får man hämta de fullständiga på nätet.

...
Ja precis så är det . Det är för övrigt inte Canon ensamma om att göra. I stället för en tjock användarhandbok är det inte ovanligt att där bara ligger en liten lapp med en URL till bruksanvisningen på i kartongen till den nya prylen man köpt.
Canon har till och med gått lite längre, och i nyare kameramodeller finns ett menyval i menysystemet i kameran som visar en QR-kod på displayen, som i sin tur innehåller den URL som leder till nedladdningssidan för manualen.
 
ANNONS