Annons

Ska vi dra igång ett fotosällskap i Västvärmland?

Produkter
(logga in för att koppla)

Karlsson

Aktiv medlem
Varför inte kapa bort Westra och kalla det
Wermlands Fotografiska Sällskap (WFS)?
Adressen "www.wfs.se" är dessutom ledig.

/Lennart
 

lottawe

Aktiv medlem
Karlsson skrev:
Varför inte kapa bort Westra och kalla det
Wermlands Fotografiska Sällskap (WFS)?
Adressen "www.wfs.se" är dessutom ledig.

/Lennart
Namnet är inte mig emot.

Däremot vill jag föreslå att slopa köp av domännamn. Jag kan donera serverutrymme och forwarda om till något som info.se, webb.se eller liknande. Då kostar det oss noll:)

Har gjort så med ett flertal andra sajter (bl a http://bellapictura.info.se som också är ett fotogäng härifrån) och forwardarna där verkar fungera utmärkt.


Kul att gänget växer:) Hoppas din arbetsgivare är snäll och inte sliter med dig varje gång Anders.

Gott nytt år!
 

Picture

Aktiv medlem
Välkommen Anders!

Kul att du vill vara med Anders! Känn dig välkommen! Vad tror du förresten om första träffen i Arvika den 22 januari klockan 12.00? Har du möjlighet att vara där då?

Har du förresten möjlighet att maila dina adress- och telefonuppgifter till mig genom fotosidans mailfunktion? Jag försöker sätta ihop en lista med alla som är intresserade för att det ska bli lättare att skicka ut information om sällskapet och vad som händer. Därför är det bra om du också skickar med den mailadress du oftast kollar av. Som det är nu får jag gå in på respektive medlem och skicka information, det vore lättare att kunna skicka gruppmail.

Jag köper förresten också WFS som namn. Ingen behöver känna sig utesluten och namnet är ju ganska talande för vad det handlar om.

Förresten - om ni vill hitta en sammanställning med länkar till de som är anmälda som intresserade av WFS så går det bra att gå in på min profilsida. Jag har samlat ihop er som bokmärken under kategorin "Wermlands Fotografiska Sällskap" längst ner på sidan. Jag ajourhåller den allt eftersom fler anmäler intresse.

Lotta - det där med att forwarda till info.se verkar väldigt bra, tycker jag. Det känns som att det är viktigt att inte dra på oss några fasta kostnader - då är vi nästan tvungna att bilda förening. Om det däremot uppstår kostnader vid någon träff kan dessa delas mellan dem som deltar vid just den träffen (hyra av lokal, fika, föreläsare, bensin vid samåkning till fotoobjekt m m).

Kul att vi är sju stycken intresserade redan!

God fortsättning på er allihop!
 
Senast ändrad:

SofiaW

Medlem
Hans Svensson skrev:
"För att locka lite fler att vara med så kommer jag att inom några dagar skicka ut information om sällskapet till de FS-medlemmar som angett att de bor i huvudorten i någon av följande västvärmländska kommuner:

Arvika
Eda
Årjäng
Säffle
Grums
Kil
Forshaga
Hammarö
Sunne
Torsby

Det är totalt 47 medlemmar på FS som angett att de bor på huvudorten i någon av dessa kommuner, så för min del känns det som en genomförbar uppgift att skicka ut sådan information. Däremot kommer jag inte att skicka information till de medlemmar som angett Karlstad som bostadsort."

Jag skriver:
Ursäkta, men vad är det för någon diskriminering??
Räknas inte Karlstad med i erat sällskap?

Jag vill gärna ha en förklaring på varför det är helt okej att skicka mail till 47 stycken, men inte resterande 77 pga deras stad!

Hälsningar SofiaW
 

lottawe

Aktiv medlem
Jag kan inte svara helt 100%, men jag höll med Hans i hans tanke om mailutskicket så några rader skriver jag ändå. Vi hoppas ju absolut att Karlstadborna vill vara med ändå.

Att inte skicka till alla i Karlstad första omgången uppfattade jag mer som att det dels är tidskrävande och sedan hoppades vi att många av de aktiva Karlstadborna ändå skulle hitta till forumet. Att skicka mail till alla 740 i Värmland är ju ett ganska stort projekt även om alla är lika välkomna ändå.

Hoppas du vill vara med;) Du hittade ju hit iaf.
 

SofiaW

Medlem
lottae skrev:
Jag kan inte svara helt 100%, men jag höll med Hans i hans tanke om mailutskicket så några rader skriver jag ändå. Vi hoppas ju absolut att Karlstadborna vill vara med ändå.

Att inte skicka till alla i Karlstad första omgången uppfattade jag mer som att det dels är tidskrävande och sedan hoppades vi att många av de aktiva Karlstadborna ändå skulle hitta till forumet. Att skicka mail till alla 740 i Värmland är ju ett ganska stort projekt även om alla är lika välkomna ändå.

Hoppas du vill vara med;) Du hittade ju hit iaf.
Jag menade inte att man skulle skicka mail till alla 740 i Värmland.
Det jag reagerade på var att man valde att utesluta de 77 som konkret skrivit att de bor i Karlstad! Förstår faktiskt inte skillnaden mellan Karlstad respektive Arvika eller Säffle tex.
Om ni nu räknar med att Karlstadborna hittar till WFS själva, så borde ju de som bor i de andra städerna kunna göra likadant??
Eller är jag helt ute och cyklar nu?
 

janne_j

Aktiv medlem
Det här låter kul!

Har mina rötter i Karlstad, numera Arvika. Bor dock i göteborg, men kan gärna tänka mig att haka på då jag är hemma i Värmland. Kommer det att finnas någon möjlighet att ta del av information om möten etc även om man inte är med så ofta (maillista el dyl?)

Har länge letat efter något i denna stilen. De fotoklubbar jag varit i kontakt med har känts lite för pretentiösa, så detta verkar lovande!

Hälsningar Janne Johansson
 

lottawe

Aktiv medlem
janne_j skrev:
..Kommer det att finnas någon möjlighet att ta del av information om möten etc även om man inte är med så ofta (maillista el dyl?).
Kul Janne att du vill vara med:)

Jag kan lägga upp en maillista om alla är med på det. På det sättet kan ju vem som helst skicvka information eller bara ett hej då vi känner för det till hela gänget.

Fast för att göra det vill jag att alla godkänner och så behövs givetvis era mailadresser också:) Det går bra att maila dem till lotta@lottaelofsson.com om ni godtar en lista för oss.

Sofia. Jag hoppas att Hans svarar dig närmare och så hoppas jag uppriktigt att vi syns i framtiden också.
 

Picture

Aktiv medlem
SofiaW skrev:
Ursäkta, men vad är det för någon diskriminering??
Räknas inte Karlstad med i erat sällskap?
Oj... det var inte meningen att det skulle uppfattas så. Självklart ska alla som vill och är från Karlstad anmäla sitt intresse för att vara med i sällskapet.

Så här är det: vi har hittills fått in intresseanmälningar från 7 personer. Jag har knuffat upp tråden flera gånger för att så många som möjligt ska se den. Jag tror att det finns ett stort intresse för många i Värmland att vara med i det här sällskapet, men jag tror också att många - p g a jul- och nyårsfirande - inte är inne på FS så mycket just nu. Därför var min idé att skicka ett mail till de FS-medlemmar som finns i de mindre kommunernas huvudorter. Så att de inte missar chansen att vara med från början. I västvärmland är de 47 stycken. Det kändes, för min egen del, som en rimlig uppgift att ro iland med. Jag har ingen möjlighet att skicka gruppmail utan måste klicka på varje persons profilsida och skicka mailet till var och en. En medlem i taget. 47 klarar jag med tvekan, 47 + 77 = 124 klarar jag inte. Hemma där jag har tid att sitta med detta har jag modem, på jobbet där jag har bredband ser man säkert rätt negativt på att jag skickar 124 privatmail.

Jag (och Lotta) räknade med att många av er som är från Karlstad hittar till den här tråden ändå. Du är ett bra exempel på det och jag hoppas att du inte tagit det här så negativt att du inte vill anmäla dig som intresserad. Vi har förresten redan en kille från Karlstad med (Anders Malm). Det framgick också i samma inlägg som du citerade från att vem som helst från Karlstad förstås är välkommen. Till och med dalslänningar är ju välkomna! :eek:)

Hoppas du fått en förklaring - det hela har helt enkelt med min arbetsbörda att göra.

Förresten - alla som anmäler sitt intresse för sällskapet kommer att få ett mail med mer information, men det är bra om ni kan skicka ett mail till mig via fotosidans mailfunktion där ni anger er adress, ert telefonnummer och er e-postadress. Det gör att jag kan skicka information som gruppmail vilket underlättar mycket.

Jag hoppas att du vill anmäla dig, Sofia! Du är mer än välkommen!
 
Senast ändrad:

lottawe

Aktiv medlem
Picture skrev:

Förresten - alla som anmäler sitt intresse för sällskapet kommer att få ett mail med mer information, men det är bra om ni kan skicka ett mail till mig via fotosidans mailfunktion där ni anger er adress, ert telefonnummer och er e-postadress. Det gör att jag kan skicka information som gruppmail vilket underlättar mycket.
Hans, jag gick över huvudet på dig och pratade nog förbi nyss. Förlåt.

Jag kan alltså lägga upp en gruppmaillista så alla kan skicka gruppmail till varandra på ett kick om ni tycker det är ok. Kanske det skulle underlätta även för dig att bara ha en enda mailadress att hålla reda på då du skickar

Jag föreslår alltså att vi samlar alla mailadresser på en server för en gemensam adress. Är det ok?
 

Picture

Aktiv medlem
lottae skrev:
Jag kan lägga upp en maillista om alla är med på det.
Jag har en fullständig maillista, Lotta. Det gick ut som information (i det mail jag skickade till de som anmält sig häromdagen) att jag ville ha in e-postadresserna så att vi kan skicka gruppmail. Vill du ha uppgifterna av mig? I så fall kan jag skicka dem till dig på måndag. Fast det vore bra om jag hade alla adresser också eftersom jag hade tänkt skicka ut lite information framöver (som jag checkar av med dig först).

:eek:)
 

lottawe

Aktiv medlem
Släng bara ett mail till de adresser du har först och kolla att det är ok med gruppmaillista för dem. Sen kan du skicka över så fixar jag en lista.
Inga personliga mailadresser kommer att synas utan bara typ wfs@domänenjagläggerdenpå.se
 

Picture

Aktiv medlem
Jag fixar det på måndag, för adresserna har jag på jobbet. Bra idé, Lotta!

Nu loggar jag av, jag har negligerat min älskling för länge nu, känner jag. Kajsa, nu kommer jag!

:eek:)
 

SofiaW

Medlem
Picture skrev:
Oj...
Jag (och Lotta) räknade med att många av er som är från Karlstad hittar till den här tråden ändå. Du är ett bra exempel på det och jag hoppas att du inte tagit det här så negativt att du inte vill anmäla dig som intresserad. Vi har förresten redan en kille från Karlstad med (Anders Malm). Det framgick också i samma inlägg som du citerade från att vem som helst från Karlstad förstås är välkommen. Till och med dalslänningar är ju välkomna! :eek:)

Då måste jag fråga ännu en gång. Varför skulle det vara lättare för oss Karlstadbor att hitta till WFS än de övriga kommunerna?
Det lättaste vore ju isf att tro att de som är intresserade hittar dit själva, oavsett var man bor.
M.a.o inte skicka mail till någon.
Alla eller ingen, det är mitt sätt att se på det.
Sen är det ju självklart att man skickar mail till de som redan har anmält sig.

Mvh SofiaW
 

Picture

Aktiv medlem
SofiaW skrev:
Då måste jag fråga ännu en gång. Varför skulle det vara lättare för oss Karlstadbor att hitta till WFS än de övriga kommunerna?
Det lättaste vore ju isf att tro att de som är intresserade hittar dit själva, oavsett var man bor.
Hann inte logga av...

Inte lättare kanske - men min uppfattning är att den som bor i en större ort har större tillgång till t ex fotoklubbar än vad vi på mindre orter har. Genom de kontakter man har i dessa borde en del få "höra talas om" att det är på gång med WFS. Eller har jag fel? Vilken möjlighet till kontaktnät har de små kommunernas fotografer idag? Som i Grums där det finns 5 FS-medlemmar? I en annan kommun har jag för mig att de var två. Min misstanke var att i de små kommunerna finns inte mycket till samlingspunkter för de som är intresserade av foto. Har jag helt fel?

Nu loggar jag i alla fall av... finns det fler frågor så svarar jag på dem i morgon. Om du har lust att svara, Lotta, så får du gärna göra det. Du är lika insatt som jag.

:eek:)
 

lottawe

Aktiv medlem
Picture skrev:
Som i Grums där det finns 5 FS-medlemmar?
Lite OT nu, men jag vet faktiskt någon mer från Grums som inte angivit ort så minst 6 stycken är vi. Tänk, det är var 1569:e person :) (och jag skulle inte veta vem en enda av dem var om jag mötte dem i affären..)

Hur som helst tycker jag att vi kanske ska ändra mailplanen. Jag kan hjälpa dig lite någon kväll också för vi bör nog kolla så de iaf varit inloggade sista månaderna innan vi skickar. Kollar du bland utkanterna så kan jag gå på K-d så gott jag hinner.
 

Picture

Aktiv medlem
Bra, Lotta! Får jag hjälp med mailandet så är det bara bra, då känns det inte oöverstigligt att också skicka till Karlstad. Frågan är väl om vi inte skulle skicka till alla värmlandskommuner på en gång i så fall (landskapet Värmland, inte länet). Det blir inte så mycket merarbete, tror jag. Men sedan tycker jag att det är stopp, för det finns säkert någon i Karlskoga som tycker att vi borde maila till alla i Örebro...

Jag håller med dig om att kolla aktiviteten hos de som vi mailar till. Ska vi göra så att vi mailar till alla som varit inloggade på FS efter 1 oktober 2004? Sen finns det förstås de som valt att inte visa när de varit inloggade senast, men det är inte mycket att göra åt. Hör av dig till mig på jobbet i morgon, antingen via mail eller per telefon, så kan vi diskutera vidare. Jag kan författa ett förslag på mail som vi kan skicka ut. Bifogar det i ett mail till dig i morgon så får du ge synpunkter. Jag kollar upp småkommunerna om du kollar upp Karlstad.

Förresten så glömde jag att välkomna Janne, så det gör jag nu! Välkommen! Jag har nu lagt till dig som bokmärke på min profilsida (under kategorin Wermlands Fotografiska Sällskap). Det är jättekul att det här verkar vara vad du har sökt. Så länge det inte finns en maillista upplagd på nätet (Lotta kommer dock att ordna det) så är det bra om jag kan få ett mail via min profilsida med dina adress- och telefonuppgifter samt din mailadress.
 

pettersson

Aktiv medlem
Ja, man kanske ska sticka dit, trots att jag i praktiken har lagt av med plåtandet, förutsatt att det går något slags tåg eller buss från Charlottenberg. Blir klart lättare att komma senare om man då lyckas bli licensierad automobilförare.

Nåväl, passar det så kommer jag nog.

Roligt initiativ förresten.

/ Andreas
 
ANNONS