Annons

Eget gråkort, funkar detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

marco

Guest
Jag funderar på om det inte går att skriva ut ett eget gråkort. Men jag litar inte på att gråskalor på skrivaren blir speciellt bra.

Men borde man inte kunna skriva ut ett antal relativt små svarta fyrkanter på ett vitt ark?

Om man exempelvis skriver ut svarta fyrkanter så att dessa täcker exakt hälften av pappret. Blir det rätt när man mäter ljuset mot detta?

Bara fyrkanterna är tillräckligt små i förhållande mot hur nära man mäter så borde det väl fungera bra, eller?

Är det hälften svart man skall ha eller är det 18% svart som ger rätt grå?
Som jag fattat zon-systemet så ligger rätt exponering precis i mitten, dvs 50% svarta fyrkanter skulle ge rätt. Men man säger ju att gråkort är 18% gråa... *förvirrad*


Nån som kan reda ut detta så slipper min hjärna koka över...
 

Håkan_S

Aktiv medlem
Ett gråkort reflekterar 18% av ljuset.
Jag tror inte det är samma sak som att du skriver ut med 18% svart på ett papper. Det beror ju bl.a på hur vitt papperet är som du skriver ut på och hur svart bläcket är.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
18% betyder 18% reflektion, det är inget mått på gråhet.

Det är så många variabler inblandade (skrivare, papper etc) så det enda sättet att åstadkomma ett fungerande mål själv är att kontrollmäta det mot en känd normal, t ex ett köpt gråkort.
 

everhill

Avslutat medlemskap
Gråkort

Jag gjorde ett (egentligen flera stycken när jag ändå var igång) eget gråkort i mörkrummet. Jag tog helt enkelt och gjorde en provremsa utan att ha något negativ i hållaren. Gick ut i ljuset och jämförde med ett Kodak-gråkort. Sen var det bara att gå in igen och massproducera. För att det ska hålla bättre så klistrade jag fast pappret på hård kartong (passepartout).

Jag jämförde sedan mitt egna mot kodaks med både kamera och en dyr exponeringsmätare. Kameran visade samma värde men exponeringsmätaren tyckte att mitt kort reflekterade två tiondelar för mycket. Det får jag leva med. :-D

/MVH Everhill
 

Linmajon

Aktiv medlem
Jag har också gjort gråkort med laserskrivare.
Främst för att hitta vitbalansen med kameran och/eller med pipetterna i Photoshop.
Hittar man bara rätt grånyans så går det perfekt Jämför med ett riktigt gråkort.
Grå-heten blir helt perfekt. Vitt papper (helst supervitt kvalitetspapper) med svarta kolpulverkorn. Det kan inte bli bättre egentligen.
Det där med reflexer kan som sagt vara lite marigt, men jag har inga problem med det.
 
Senast ändrad:

marco

Guest
jimh skrev:
18% betyder 18% reflektion, det är inget mått på gråhet.

Det är så många variabler inblandade (skrivare, papper etc) så det enda sättet att åstadkomma ett fungerande mål själv är att kontrollmäta det mot en känd normal, t ex ett köpt gråkort.
Ah, reflektion var ordet. Då klarnar det....
 

pettersson

Aktiv medlem
är det egentligen noga? Kan man inte klara sig på ett grått kort, helt enkelt, borde ju va bättre än att mäta på * som man ska fotografera iaf. Eller...???
 

marco

Guest
Skälet till varför jag överhuvudtaget började fundera på ett gråkort var att jag ofta är inte riktigt är nöjd med hur mina bilder är exponerade.
Så jag tänkte om man kan ha ett så kanske man kan bli lite bättre på att se hur det skall vara när man kör utan. Exempelvis, hur mycket reflekterar min handflata i jämförelse... Så jag får nog köpa ett. Men kan tusan inte hitta nån som säljer sånna, får leta vidare.
 

acke

Avslutat medlemskap
Hmm, Svante, det där gråkortet ser ynkligt litet ut. Man måste gå fasligt nära med kameran för att fylla ut hela bilden med gråkortet, såvida inte man har spotmätning. Verkar opraktiskt...
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag tror inte de där korten är avsedda för mätning. Snarare att man skall ha med ett i en referensruta för att i Photoshop pipetta sig till svart- och vitpunkt och ställa gråbalansen. Säkert rätt praktiskt kan jag tänka mig.

Men för mätning är det nog riktiga kort som gäller. Har för mig att Nikon har kort som är billigare än Kodaks. Kolla hos Kameradoktorn.
 

bherg

Aktiv medlem
annars kan man köpa ett...dom kostar nog inte så mkt..inte så mkt att det är värt besväret att göra ett eget .. frågade i den lokala fotoaffären, då fick jag ett eftersom inga ville ha dom länge...
 

Kodiak

Aktiv medlem
acke skrev:
Hmm, Svante, det där gråkortet ser ynkligt litet ut. Man måste gå fasligt nära med kameran för att fylla ut hela bilden med gråkortet, såvida inte man har spotmätning. Verkar opraktiskt...
Det är möjligt men man borde kunna använda det för att testa på kort man skrivit ut??
Eller?
Har inte provat dem bara sett att de fanns vid något tillfälle när jag letat runt på sidan...
/Svante
 
ANNONS