Annons

Monterar du dina diabilder själv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Monterar du dina diabilder själv?

  • Ja

    Röster: 175 37.9%
  • Nej

    Röster: 121 26.2%
  • Tar inte diabilder

    Röster: 166 35.9%

  • Totala väljare
    462
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

erik

Designansvarig
Forumpersonal
Vi är intresserade av att veta hur många som monterar sina diabilder själv eller som beställer färdigmonterat.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag monterar själv. Det är i och för sig bekvämt med färdigmonterat men jag har ett par skäl att ändå välja att göra det själv, trots att jag tycker det är själsdödande tråkigt.

Det första är att jag tycker det är elakt mot miljön att behöva kasta bort så mycket extra plast i onödan. Nu har jag inte koll på exakt hur mycket jag sparar men om vi säger att det är en fjärdedel så är det ju tre fjärdedelar av ramarna som skulle gå i tunnan direkt.

Sen gör jag en del stitchade panoraman och då ställer det till det om jag måste skanna ramat. Det är mycket svårare att få det rakt om man inte kan mata in hela remsor i hållaren.

Det sista skälet jag kommer på är ramarna. De gånger jag har beställt färdigmonterat har jag fått nåt slags ramar med klister i som inte går att öppna och återförsluta. Känns inte särskilt trevligt om man vill öppna för att till exempel kunna skanna hela rutan.
 

Stegge

Aktiv medlem
Eftersom alla bilder inte behöver monteras så blir det bäst att göra det själv.

Småbild i CS-ramar och mellanformat i passepartout.
 

Orelle EFS

Aktiv medlem
Scannar de jag vill ha och sparar de andra i plastfickor i en pärm medan de väntar på något (som jag inte själv har riktigt koll på vad...)
dvs att jag ramar inte alls
 

Staffan

Aktiv medlem
Sorterar oramat och använder CS2-ramar som jag upplever ger planast bilder. Om jag får ramade bilder blir det för enkelt att köra direkt i projektorn och gallringen blir besvärligare.
 

gunte

Aktiv medlem
Självklart, det är ju halva nöjet med dia och klassisk film att sitta och luppa, montera och sortera.
mvh/gunte..
 

pettersson

Aktiv medlem
Jag besteller med ram. Jag plåtar så lite, specielt med dia så jag har inte komit in i ramandet än. Om jag blir mer fanatisk börjar jag nog rama själv.
 

Andertz

Aktiv medlem
Nja,
är tämligen ny på att plåta dia så jag låter de som framkallar filmen göra det. Har ännu inte bestämt mig om dia är nåt att satsa på för min del. Hålls mest i mörkrummet med svartvita alster.

Andertz
 

nikitin

Aktiv medlem
Jag brukar köpa ramad framkalning av diat, för att enkelt kunna titta på dem i projektorn. Men de bilder som jag senare väljer att behålla ramar jag sedan om till GePe's oglasade ramar

-- Nicke
 

J_Plupp

Aktiv medlem
Staffan skrev:
Sorterar oramat och använder CS2-ramar som jag upplever ger planast bilder. Om jag får ramade bilder blir det för enkelt att köra direkt i projektorn och gallringen blir besvärligare.
Samma här. Tittar mer noggrant på diat när jag ramar själv.

/Johan
 

jhk

Aktiv medlem
Jag har rätt ofta mörka partier i mina bilder. Då klipper labben lite var som helst.
John
 

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
För 4 år sedan fick jag av en kompis ca 4000 glasade diaramar! Saken var den att företaget han jobbade på skrotade ut en dokumentation i form av bilder på dia för att sedan ta fram nya bilder digitalt på CD.

Har sedan 1977 ca 6500 diabilder. Är nu 49 år så de 4000 kommer räcka länge...
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Har aldrig sett något alternativ till att montera själv när det gäller mellanformatsbilder för diaprojektion. Finns det?
Us
 

aku_24

Medlem
Nu tar jag bara digitalt - men förr monterade jag alla mina diabilder. Jag använde oglasade "bonumramar" och det är jag glad för idag då jag ofta öppnar och scannar in mina bilder till datorn.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS